InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Mediteren is hetzelfde als gedachteloos zijn

Mediteren is hetzelfde als gedachteloos zijn

Is mediteren moeilijk?

Als je nog nooit hebt gemediteerd dan lijkt het heel moeilijk om bewust je gedachten te stoppen. En dat lijkt niet alleen zo want het is gewoon ook zo. Zeker wanneer je bewust word van je gedachten kom je er eigenlijk pas achter dat je constant aan het denken bent en lijkt het wel onmogelijk om dat te stoppen. Er zijn altijd wel problemen of oplossingen die opgelost of gezocht moeten worden en soms kun je daar zo ontzettend moe van worden. Ons lichaam kunnen we laten rusten door even te gaan zitten of te gaan liggen, maar de geest niet. Daarom is het ook maar goed dat we nachtrust kennen, want tijdens de nacht komt ook onze geest helemaal tot rust. Op de momenten na dat we dromen, maar al lijkt het soms dat een droom uren duurt, toch is dat meestal maar de laatste minuten voordat we wakker worden. Die staat: de staat waarin we verkeren als we slapen en net wakker worden, kun je ook vergelijken met de staat waarin je bent als je aan het mediteren bent: 'gedachteloosheid', even helemaal niets. En dat is heerlijk, want dan kom je tot rust en kan er ruimte komen voor andere dingen. Voor beelden of symbolen, inzichten enz. die vanuit je innerlijk komen. Op dat moment kun je contact maken met ‘je ziel’, 'je innerlijke wezen', ‘je hogere zelf’ of hoe je het ook maar wilt noemen.

Wanneer je te weinig slaap krijgt dan krijgt je geest op een gegeven moment zoveel overprikkeling dat het overdag aan het lichaam te merken is. Houd je dat langere tijd vol, dan loopt de emmer over en zegt de geest en/of het lichaam: NU IS HET GENOEG! Dat is meestal het moment wanneer men over een burnout spreekt. Je word dan gedwongen om je van alles terug te trekken zodat de rust alsnog kan komen. Maar deze manier is niet aan te bevelen. Beter is het dus om stevig en vol vertrouwen in het leven te staan en je lichaam maar óók de geest regelmatig rust te gunnen. Voor het lichaam ga je ontspannen door te gaan liggen, te relaxen of iets te doen wat je heel erg leuk vind, en voor de geest is het dan mogelijk om met meditatie tot innerlijke rust te komen.

Mediteren vraagt oefening.

Het vraagt oefening om echt in een staat van meditatie te komen. Je kunt niet even snel gaan zitten en dan denken: ‘Zo, en nu even snel mediteren’. Nee, zo werkt het niet. Het vraagt diepe concentratie om in die staat te komen van ‘niets’. Maar, iedereen kan het zich eigen maken. En wanneer je dit dagelijks doet dan kun je het op een gegeven moment zelfs wanneer je loopt te wandelen in de prachtige natuur. Vooropgesteld dat je daar alleen bent natuurlijk.
Soms zit je met een probleem of loop je al weken en maandenlang te piekeren over iets waar niemand je het antwoord op kan geven. Het is iets waar je zelf mee worstelt, misschien al wel jarenlang, wie zal het zeggen. Misschien ben je het je niet eens bewust. Wanneer je dan gaat mediteren en dus 'stil word van binnen' kan het zo maar gebeuren dat je opeens een inzicht krijgt. Een inzicht dat je helpt om het probleem beter te begrijpen of op te lossen. Alle antwoorden zitten in je zelf, er moet alleen wel de ruimte zijn om ze 'boven' te brengen. Mediteren strekt dus heel wat verder dan alleen maar even 'stil zijn'.

Manieren om te mediteren.

Wanneer je er een probleem mee hebt om je gedachten los te laten dan kun je ook proberen om je op iets anders te concentreren. Sowieso is een diepe ademhaling heel belangrijk om te ontspannen. Wanneer je op een gemakkelijke manier gaat zitten, voeten plat op de grond, je rug zo recht mogelijk voor een mooie rechte ruggengraat. Of, je maakt het jezelf gemakkelijk door te gaan liggen. Dan is de tweede vereiste dat je gaat concentreren op een rustige en diepe ademhaling. Om de gedachten tot rust te brengen kun je bijvoorbeeld gaan tellen van 1 tot 20. Dat lijkt misschien niet al te moeilijk maar probeer het maar eens. Het kan goed zijn dat je bij 8 tellen bent en dan beseft dat je toch weer na zit te denken over het vraagstuk: ‘wat eten we vanavond?’. Wanneer je dat merkt, dan begin je weer opnieuw te tellen vanaf 1. 1 tel is: in én uitademing.

Gedachten stilzetten kan ook heel goed door bijvoorbeeld naar mooie en rustige muziek te luisteren. Je gaat dan helemaal op in de muziek en telkens wanneer je gedachten toch weer voorbij komen warrelen ga je weer terug naar die mooie klanken. Misschien is er wel een instrument bij dat je mooi vind klinken en kun je je focussen op dat éne instrument. Wat belangrijk is, is dat je de spanning uit je lichaam voelt wegvloeien. Soms word je zo stil dat je in slaap valt. Dat is niet erg, want ook tijdens de slaap ben je van de dagelijkse drukke gedachten verlost en wanneer je zo rustig en kalm in slaap valt is de kans op een onrustige droom of nachtmerrie maar heel klein. Je geest komt zo in perfecte harmonie terecht en als je wakker word, ben je weer heerlijk ontspannen en uitgerust.

Mediteren als dagelijkse routine.

Dat zou het beste zijn voor iedereen. Iedere dag 1 of 2 keer even een kwartier of halfuur even naar binnen keren en stil zijn. Even helemaal niets. En dat dan proberen uit te bouwen naarmate het mediteren je gemakkelijker afgaat naar telkens een half uur of zelfs langer. Je zult zien dat het je gezondheid en je humeur ten goede komt. Je word een prettiger mens voor jezelf én voor anderen als je lekker in je vel zit.
© 2011 - 2019 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mediteren is hetzelfde als gedachteloos zijn"

Reacties

M., 06-01-2013 17:01 #2
Gedachten staan vaak stil in sociale situaties kan juist moeilijk bij gedachten komen het beste lukt dit als ik me kan afzonderen.ADD? add ers gaan als ze zich willen consentreren naar thetra golven inplaats naar meer deta

Pioiiiieteeeet, 22-03-2012 22:13 #1
Ik heb nooit gemediteerd en ik kan gemakkelijk mijn gedachten stopzetten! Reactie infoteur, 23-03-2012
Dat lijkt me echt heerlijk Pioiiiieteeeet. Ikzelf heb zoveel gedachten in mijn hoofd de hele dag door dat het heel moeilijk te stoppen is.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 02-05-2011
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 2
Schrijf mee!