InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Bewustzijnsniveaus

Bewustzijnsniveaus

Ons bewustzijn verandert van tijd tot tijd en soms zelfs van moment op moment. Maar op welk bewustzijnsniveau leven wij nu eigenlijk het grootste deel van de tijd? En welke hiërarchie bestaat er in de verschillende bewustzijnsniveaus?

Bewustzijnsniveaus

Ons bewustzijn is bepalend voor hoe we de wereld zien, hoe we met ons en andermans leven omgaan, hoe gelukkig we zijn, et cetera. Mensen leven op verschillende bewustzijnsniveaus en een individueel persoon leeft zelfs niet constant in één bewustzijnsniveau, maar verkeert op verschillende momenten op verschillende niveaus. In welk van deze niveaus je verkeert bepaald in hoeverre je in harmonie met jezelf, anderen en je omgeving leeft. Hieronder staat een beschrijving van deze niveaus en de hiërarchie hiervan beginnend bij het hoogste bewustzijnsniveau.

Hiërarchie

Spiritueel wezen

Dit is het hoogste bewustzijnsniveau. Een persoon op dit niveau ziet dat alles van één en dezelfde bron komt. Of dit nu energie of God wordt genoemd maakt niet uit, want alles is één en dat maakt alles heilig en waardevol. Een spiritueel wezen relateert aan alles in het universum, is bewust van zijn connectie met alles en handelt hier ook naar. Personen, natuur en alles dat bestaat hebben voor het spirituele wezen een hoge intrinsieke waarde.

Gevoelig wezen

Gevoelige wezens aanschouwen alles dat leeft (mensen, dieren, insecten en de natuur) met zeer veel respect en zien hun connectie met hen. Aan niet-levende objecten wordt minder waarde toegekend.

Menselijk wezen

Een menselijk wezen aanschouwt alle mensen als gelijk en heeft met name een groot respect voor mensen. Homo's, hetero's, mannen, vrouwen, getinte, niet-getinte mensen, iedereen wordt als gelijk gezien door een menselijk wezen. Een menselijk wezen houdt zich in mindere mate bezig met dieren en natuur.

Nationaal wezen

Het bewustzijn van een nationaal wezen beperkt zich met name tot een bepaalde groep of een bepaald land. Bijvoorbeeld: "Ik ben Nederlands en hij is Frans." Hij aanschouwt eenieder in zijn groep als gelijk, maar hecht minder waarde aan mensen uit andere groepen of landen.

Etnisch wezen

Een persoon met het bewustzijn van een etnisch wezen zou zichzelf bijvoorbeeld kunnen definiëren als blank en zou aan blanke mensen meer waarde toekennen dan aan mensen van andere etnische groepen. Etnische wezens zijn met name bezig met hun eigen etnische groep en de rechten daarvan.

Geslacht-gericht wezen

Het persoon met een geslacht-gericht bewustzijn zou zichzelf kunnen definiëren als een vrouw en hecht over het algemeen meer waarde aan vrouwen dan aan mannen. Een dergelijke vrouw zou waarschijnlijk erg feministisch ingesteld zijn en zich voornamelijk bezig houden met de rechten van vrouwen.

Individueel wezen

Het individuele wezen is het laagste bewustzijnsniveau. Hij vindt alleen zichzelf belangrijk en heeft zijn focus eigenlijk alleen op zichzelf liggen. Deze persoon geeft weinig tot niets om mensen van het andere geslacht, zijn omgeving en andere etnische groepen. Alles draait om het eigen persoon. Dit is egocentrisme op zijn best.
© 2011 - 2019 Daniel-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bewustzijnsniveaus"

Infoteur: Daniel-p
Gepubliceerd: 03-08-2011
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!