InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dyslexie en fonologisch bewustzijn

Dyslexie en fonologisch bewustzijn

Gesproken taal wordt door vrijwel iedereen begrepen, voor schrijftaal is dit een ander verhaal. Ongeveer 3,6% van de Nederlandse bevolking lijdt aan dyslexie.

Wat is dyslexie?

De definitie van dyslexie stelt dat het een toestand is waarbij de automatisering van de woordenidentificatie en het schriftbeeldvorming (spellen)zich zeer moeizaam ontwikkelt. Dyslexie is op verschillende manieren te verklaren en kan verscheidene oorzaken hebben. Het basisprobleem is echter dat de persoon een gesproken woord niet op kan delen in een reeks van fonemen. Dit is gedefinieerd als een probleem met het fonologische bewustzijn. Mensen met een probleem met het fonologisch bewustzijn hebben bijvoorbeeld moeite met het vertellen welke woorden met dezelfde klank beginnen.

Fonologisch bewustzijn

Het fonologisch bewustzijn verloopt bij alle kinderen in vier stadia. Het kind kan eerst onderscheid maken tussen woorden, daarna tussen lettergrepen, vervolgens tussen rijmen en als laatste tussen individuele klanken. Als deze ontwikkeling veel moeizamer verloopt dan normaal is er sprake van een verhoogd risico op dyslexie.

Functioneren van het fonologisch bewustzijn

Een goed fonologisch bewustzijn is nodig omdat een kind geschreven woorden moet gaan herkennen, dit gebeurd door het visuele woord op te delen in klanken en te koppelen aan aanwezige kennis over gesproken woorden. Deze moeilijkheidsgraad verschilt per taal, sommige landen hebben meer klanken die altijd deze uitspraak hebben, anderen hebben hierin meer verschillen. In landen met de Engelse taal is dyslexie bijvoorbeeld een gemiddeld groter probleem omdat hier de uitspraak van klanken veel verschilt. Kinderen in Engelstalige landen leren bijvoorbeeld ook langzamer lezen dan Duitstalige kinderen, waarvan de taal makkelijker is.

Een zwak fonologisch bewustzijn kan gedeeltelijk verholpen worden door aangepast onderwijs. Het kind kan daarbij geholpen worden klanken te leren herkennen en gebruiken. Vaak worden hierbij computerprogramma’s gebruikt, een kind kan dan bijvoorbeeld op een woord klikken en daar de klank van horen. Door klankspelletjes te spelen met kleine kinderen kan een zwak fonologisch bewustzijn gedeeltelijk ondervangen worden. Voorbeelden hiervan zijn vragen welke woorden op elkaar lijken.

Erfelijkheid

Dyslexie is gedeeltelijk erfelijk, kinderen met dyslectische ouders hebben dan ook een groter risico om zelf dyslectisch te zijn. Dit risico is ongeveer 40 tot 60%. Vele onderzoeken worden gedaan om te bekijken of dyslexie al aangetoond kan worden voordat een kind naar school gaat. Uit deze onderzoeken blijkt internationaal dat kinderen inderdaad een groter risico op dyslexie hebben als hun genen hen minder gevoelig maken voor klanken, vervoegingen en verbuigingen. Deze genetische component leidt echter niet altijd tot dyslexie, oefening en onderwijs kan dyslexie soms voorkomen.
© 2011 - 2017 Rocknrollhigh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oorzaak dyslexie: Disfunctionerende HersenverbindingOorzaak dyslexie: Disfunctionerende HersenverbindingTot nu toe was de oorzaak van dyslexie niet bekend, al waren er wel aanwijzingen dat bepaalde hersengebieden die verantw…
Dyslexie soortenDyslexie soortenDyslexie is een leesstoornis welke frequent voorkomt. Mensen met dyslexie hebben problemen bij het lezen en dikwijls ook…
Dyslexie en zijn dyslexietypenDyslexie wordt beschouwd als een specifieke leerstoornis of partieel leerdefect. Dit suggereert dat deze stoornis geïsol…
Dyslexie symptomenDyslexie symptomenHoewel er steeds meer bewijzen worden gevonden van erfelijke en niet-erfelijke oorzaken van dyslexie. Voor ouders is het…
Dyslexie of woordblindheidAls je Dyslexie letterlijk uit het Grieks naar het Nederlands vertaald dan krijg je als vertaling beperkt lezen. Een and…
Bronnen en referenties
  • Psychologie, marc brysbaert, 2006, ISBN 978 90 382 0903 6

Reageer op het artikel "Dyslexie en fonologisch bewustzijn"

Reactie

Til de Nobel, 01-03-2014 09:47 #1
Als oma die belangstelling heeft voor de moderne begrippen op het rapport van haar kleinkinderen heb ik jullie website gelezen. Maar ik was verbijsterd door een storende taalfout (vervoeging) in jullie tekst. Ik lees: " dit gebeurd " met een "d".
Als deskundigen op het gebied van taalgebruik is dit een blunder! Hoe deskundig is de rest van jullie uitleg dan?
groeten
Til de Nobel
PS: "dit gebeurt" is de tegenwoordige tijd dus stam (gebeur) + t.

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 12-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!