InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > De schildklier en de vijfde chakra: de keelchakra

De schildklier en de vijfde chakra: de keelchakra

De schildklier en de vijfde chakra: de keelchakra De schildklier ligt in de hals en veel mensen hebben hier al wel eens van gehoord. Wat veelal ook bekend is, zijn de euvels en gebreken die een slecht functionerende schildklier met zich mee kan brengen. De schildklier is een belangrijk orgaan en de werking van de schildklier moet dus niet onderschat worden. Volgens het chakra systeem hoort bij de vijfde chakra de schildklier.

De schildklier

De schildklier ligt in de hals van de mens. Je kunt de schildklier vinden net onder het strottenhoofd. Als je de schildklier van voren zou bekijken zie je twee kwabben. Deze twee kwabben zijn met een strook weefsel met elkaar verbonden. Wat de schildklier zo speciaal maakt is het de behoefte van jodium. De schildklier haalt het jodium uit het bloed dat er door en langs stroomt. Zonder jodium zal de schildklier dus niet goed functioneren. De schildklier kan dan gebreken vertonen en dat uit zich in allerlei problemen.

Jodium en vroeger

Vroeger was er nog wel eens een probleem met het jodium in het voedsel. Er konden tekorten ontstaan. Een vorm van struma kon zich dan laten zien. Tegenwoordig komt een jodium tekort bijna niet meer voor in Nederland. In het brood dat je koopt in de supermarkt is bijvoorbeeld veelal jodium toegevoegd. Een tekort is tegenwoordig onwaarschijnlijk.

Schildklier en chakra

Chakra betekent in het Sanskriet wiel of cirkel. Het gedachtengoed komt uit de traditionele Indiase geneeskunde. In Nederland kennen we het begrip chakra natuurlijk wel, maar wat moeten wij daar nou mee? Is het werkelijk iets of komen wij dan uit bij complete lariekoek? Volgens de meeste tradities worden er zeven chakra’s gehanteerd. De zeven chakra’s zitten allemaal op verschillende plekken in het lichaam. Zo zit de vijfde chakra dus in en bij de schildklier (keel).

Om een voorbeeld te geven: de eerste chakra wordt ook wel de wortelchakra genoemd en bevindt zich in de stuitbeen. De stuitbeen wordt in het Nederlands ook wel stuitje genoemd. De vijfde chakra bevindt zich dus in de keel. De vijfde chakra wordt ook wel vishudda of vishuddi genoemd. Een chakra omvat een aantal componenten. Je zou het kunnen zien als menselijke eigenschappen die toebedeeld worden aan een spirituele verschijning. Een chakra heeft namelijk een lichamelijke, emotionele en spirituele component.

De vijfde chakra: keelchakra

De vijfde schildklierchakra wordt gezien als een bemiddelaar tussen voelen en denken. Dit is natuurlijk altijd een lastige keuze. Veel mensen hebben moeite met het scheiden van de ratio (het denken) en je emotie (je gevoel). Wanneer ga je voor ratio en wanneer volg je het gevoel? De vijfde chakra probeert een balans te brengen in ratio en gevoel. Geen van beide moet de overhand krijgen in het dagelijks leven. In sommige situaties zal er wel een piek plaatsvinden van de ratio of het gevoel. Denk bij beladen emotionele gebeurtenissen zoals het overlijden van een geliefde of de geboorte van een kind. Ook de ratio kan soms een piek vertonen. Belangrijk in het dagelijks leven dat de er een evenwicht is tussen beide.

Een spiritueel onbalans

Als je keelchakra, oftewel je schildklierchakra in onbalans is kan je gevoel, of je ratio doorslaan. Wat gebeurt er dan? Als je ratio doorslaat kun je de wereld om je heen zien als een economisch proces. Je probeert altijd keuzes te maken gebaseerd op winst en verlies. Je bent op zoek naar de, zoals ze dat in de economische wereld noemen, equity. Wanneer je emoties doorslaan word je zacht en oncontroleerbaar. Je emoties nemen het over en heftige reacties op kleine gebeurtenissen kunnen je functioneren beïnvloeden.

Wanneer je keelchakra goed werkt druk je zonder gevaar en zonder al te veel nadenken je gevoelens uit. Je durft te zeggen wie jij bent. Je durft te zijn wie jij bent. Je gevoelens en ratio is in balans. Je kunt luisteren naar mensen en tegelijkertijd ook een rationeel antwoord geven. De mensen om je heen weten waar ze aan toe zijn als ze bij jou in de buurt komen. Je durft in bepaalde situaties je mening te geven. Als jij het ergens niet mee eens bent zeg je dat. Je kunt helder nadenken over kwesties en analytisch zijn.

verlegen en apathisch? Slecht functionerende keelchakra? / Bron: Guido Alvarez, Flickr (CC BY-2.0)verlegen en apathisch? Slecht functionerende keelchakra? / Bron: Guido Alvarez, Flickr (CC BY-2.0)
Als je keelchakra in onbalans is zal zich dat uiten in bepaalde gedragingen. Je moet dan denken aan een te domineren stem, mensen niet uit laten praten met een koude en afstandelijke blik. Bij deze mensen kan de keelchakra over ontwikkeld zijn. Als je keel chakra onder ontwikkeld kan zich dat uiten in een zachte stem. Een onderdanig manier van communiceren met mensen. Je hebt moeite met het verwoorden van bepaalde emoties en met het verwoorden van wat jij nou echt wilt. Je bent vaak introvert en verlegen. Je identiteit wordt teveel bepaald door wat andere vinden.

Schildklier en chakra weetjes

  • De psychische functie van de keelchakra is: zelfexpressie, identiteit en communiceren.
  • Het element dat hoort bij de vijfde chakra is: ether
  • De kleur die hoort bij de vijfde chakra is: een mix tussen groen en blauw
  • Het metaal dat hoort bij de keelchakra is: kwik
  • Lichamelijke aandoeningen bij een slecht functioneren keelchakra: slecht functioneren schildklier en stoornissen aan de nek en oren.
Gerelateerde artikelen
Je vijfde chakra, het keelchakraIeder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het vijfde chakra het keelchakra wordt genoemd. Het vijfde chakra heeft lichame…
Chakra's en de TarotChakra's en de TarotEr zijn in ons lichaam zeven grote chakra's te vinden. Deze zeven verschillende chakra’s zijn verbonden met de grote en…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
De zeven hoofdchakra'sDe zeven hoofdchakra'sIn ons lichaam zijn zeven hoofdchakra’s en 40 secundaire chakra’s te vinden. Sommige mensen kunnen deze chakra's zien do…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De schildklier en de vijfde chakra: de keelchakra"

Reactie

L., 13-02-2013 13:24 #1
Bedankt voor deze informatie, ik heb al een tijdje een redelijk slecht schildklier, ook vaak benauwd en als ik gespannen ben gaat mijn hoofd bonken en lijkt het alsof ik een dikke keel krijg, volgens mij gaat dan mijn schildklier opzetten?

Mijn karakter: introvert en zeer slecht over mijn gevoelens en verdriet kunnen praten.
Mijn vader had keelkanker en ik lijk kwa karakter zeer op mijn vader.

Ik geloof nu zeker dat chakra`s in onbelans zulke klachten kunnen veroorzaken, want ik zie in mijn omgeving nog meer mensen die klachten hebben rondom keelgebied en die zijn ook echte slechte praters. Vroeger had ik ook veel last van mijn oren als kindzijnde.

Ik ga kijken of ik een behandeling kan krijgen bv een magnetiseur?

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 22-09-2011
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 1
Schrijf mee!