InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Telekinese - "het laten bewegen van voorwerpen"

Telekinese - "het laten bewegen van voorwerpen"

Een van de geheimzinnigste verschijnselen van de grenswetenschappen is de telekinese: het ermogen van bepaalde mensen om met mentale kracht en concentratie voorwerpen te laten bewegen, te veranderen of zelfs te laten zweven. Hoewel dit vermogen waarschijnlijk in iedereen sluimert, lukt het maar weinig mensen om deze oerkracht van de menselijke geest op te wekken.

Een geheimzinnig vermogen

Eens mens die in staat is tot tele- of psychokinese (het gaat om twee woorden voor hetzelfde fenomeen), maakt gebruik van een energie die ons nog onbekend is. Onderzoekers vermoeden dat al diegenen die deze geheimzinnige vaardigheid beheersen een bepaalde wisselwerking teweegbrengen tussen hun eigen energie en die van het te bewegen voorwerp.

Een subcategorie is de macrotelekinese, waarbij voorwerpen zichtbaar vervormd worden: iets waar bijvoorbeeld Uri Geller om bekendstaat. In deze categorie vallen ook verschijnselen van klopgeesten en spoken. Verwante uitingen en verschijnselen zijn de verandering van data in het verleden (retrokinese), het aanwakkeren van vuur door geestkracht (pyrokinese), het veranderen van water in ijs (cryokinese) en het beïnvloeden van lucht (earokinese).

De dobbelsteen en andere experimenten

In 1934 ontmoette psi-onderzoeker Joseph Banks Rhine een man die beweerde dat hij kon bepalen welke aantal ogen met een dobbelsteen zou worden gegooid. Rhine deed daarna een reeks proeven waarin proefpersonen dobbelstenen moesten werpen, waarop de wetenschapper een statistische analyse had toegepast. De door hem geteste personen en groepen wierpen heel vaak meer ogen dan de vooraf bepaalde statistische waarschijnlijkheid. Rhine trok daaruit de conclusie dat de personen de val van de dobbelsteen konden beïnvloeden.

In andere experimenten moest worden aangetoond hoe personen door de kracht van hun geest waterdruppels lieten afbuigen. William Cox (voormalig assistent van Rhine) en dr. Werner Bonin onderzochten dit verschijnsel en kwamen tot verbazingwekkende resultaten. Bonin verklaarde echter dat men de ware oorzaak van telekinetische verschijnselen niet kende en dat men ze ook niet wetenschappelijk kon verklaren. Daarom rekent men telekinese vaak tot de categorie klopgeestverschijnselen, want ook daarvan zegt men dat voorwerpen letterlijk 'door een geesteshand' worden bewogen.

Twijfel aan telekinese

Sinds de 18e eeuw heeft men steeds weer telekinetische experimenten gedaan om de verschijnselen wetenschappelijk te bewijzen. Ook glas- en servieswerk hoorden tot het proefterrein. Voor een deel toonden de resultaten duidelijk aan dat sommige mensen in staat zijn niet-levende voorwerpen te manipuleren. In die tijd was men verrukt van paranormale of bovennatuurlijk verschijnselen. De verlichting als filosofische beweging was daar grotendeels voor verantwoordelijk. Men wilde wetenschappelijk, sociale en morele parameters opnieuw definiëren en zich afzetten tegen religieus bijgeloof en algemenen onwetendheid.

Helaas is er juist op het gebied van de telekinese enorm veel zwendel ontdekt van het soort dat door goochelaars vaak in het variété wordt gepresenteerd. Daarom is het bestaan van telekinese omstreden. Critici van parapsychologie wijzen er steeds op dat een echt - en daarmee herhaalbaar - bewijs ontbreekt. Bovendien zeggen de critici dat de bewogen voorwerpen kleiner worden naarmate de precisie van de meetinstrumenten toeneemt.

Test jezelf

Oefening 1:

  • Vet een naald in met boter, leg deze dan in een glas met water. De naald zal nu blijven drijven. Probeer nu zonder het glas verder aan te raken om de naald een draaiende beweging te laten maken.
Het zal je natuurlijk niet in 1 keer lukken, maar waarschijnlijk na een paar keer proberen zal het toch lukken

Oefening 2:

  • Steek een kaars aan, en probeer de vlam te laten bewegen zonder te blazen.
Zorg er wel voor dat er weinig toch is in de kamer, anders is het resultaat niet waar te nemen.

Oefening 3:

  • Vouw van een stuk papier een piramide, bevestig aan de punt van de piramide een touwtje waaraan de piramide wordt opgehangen. Probeer nu met uw telekinetische krachten de piramide te laten draaien.
Dit is een van de bekendste manieren om te testen of u telekinetische krachten bezit.

Lees verder

© 2007 - 2019 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parergische verschijnselenDe parergische verschijnselen vormen een deelgebied van de parapsychologie. Het gaat om de verschijnselen, waarbij het f…
Mentalisme is de kracht van illusieMentalisme is de kracht van illusieWat is een mentalist en waarom zijn we zo gefascineerd? Want dat we gefascineerd zijn staat vast. Paranormale krachten,…
Telekinese: kan ik dat ook?Telekinese: kan ik dat ook?Als je bij dit artikel bent gekomen weet je vast al wel wat telekinese is. Simpel gezegd is het de mogelijkheid om voorw…
Wat is parapsychologie?Wat is parapsychologie?Het woord parapsychologie is samengesteld uit het Griekse voorzetsel para (dat 'naast' of 'bij' betekent) en het woord p…

Reageer op het artikel "Telekinese - "het laten bewegen van voorwerpen""

Reacties

Diegenant, 05-12-2016 17:55 #20
Ik ben er van overtuigd dat dit moet zijn als leren lopen, éérste pogingen mislukken, maar met blijven oefenen moet dit wel lukken.

Zjeom, 31-07-2014 03:24 #19
Younes: Ahhaaa zo heet dat dus! Psiwheel (zo'n parapluutje van licht papier op een naald, toch?)
Ben daar de hele avond weer ff mee bezig geweest met een vriend.

Het gaat puur om de energie. Iedereen heeft deze "geheimzinnige" energie haha.
Teleknise? Kweenie hoor.
Maar iedereen draagt energie met zich mee. De een heeft meer dan de ander en de een is een gever en een ander is ontvanger. Daarom geloof ik dat "healen" bestaat.

Meeste Is Onzin, 12-02-2012 19:40 #18
Als je iets zit zoals dit is het waarschijnlijk onzin. Als je een licht voorwerp laat bewegen komt dit door luchtverplaatsing. Luchtverplaatsing is er al als je met je vinger beweegt. Hierdoor lijkt het alsof je het met je gedachten doet maar je doet het door de lucht te laten bewegen.

Verder zijn er geen mensen die echt kunnen bewijzen dat ze beschaafd zijn. Zo heb je het volgende proefje:

Neem een natuurlijk voorwerp (steen, hout) probeer nu tussen je handen het voorwerp met veel kracht plat te drukken. Doe dit voor ongeveer 30 seconden en laat het daarna los. Nu zou de kracht van het voorwerp terug drukken op je handen. Maar in werkelijkheid zijn het je spieren die zich weer moeten aanpassen aan het ontspannen van de spieren.

Dit proefje liet Uri Geller doen en hij zei dat het magische krachten waren. Maar uiteindelijk is het simpele natuurkunde en biologie.

Younes Nouhi, 28-10-2011 19:21 #17
Het laten bewegen van een psiwheel is echt heel makkelijk ( vergelijkbaar met piramide)
ik kan zowiezo altijd een psiwheel laten draaien maar ik kom niet verder als ik een lepel een klein stukje wil laten zweven lukt het niet maar een psi wheel kan ik rechtsom laten draaien als ik wil als ik wil dat hij stopt stop hij en als ik wil dat hij linksomdraait daait hij liksom
ik heb wel een mogelijk interresante theorie:
je hersenen werkenop electriciteit dat weet iedereen
en je zenuwen ook. waar electriciteit is kunnen soms magnetische velden ontstaan en door de endorfinen in je hoofd die je uitscheid als je je concentreert kan dit veld groter worden.

L., 19-02-2011 20:36 #16
Je moet dus niet denken draai ofzo. Je moet je voorstellen dat het gaat draaien zonder woorden. Alleen a/d beweging denken. Aangezien we in een holografisch universum leven (?) gaat dit lukken. Het is niets bijzonders. Waarom draait venus de verkeerde kant op? Waarom staat de maan precies op de goede plaats voor een complete zonsverduistering? Waarom zien we toevallig altijd dezelfde kant van de maan? Waarom zijn de mensen pas na de laatste ijstijd slim geworden? OMDAT alles slechts een illusie is en wij denken dat het de werkelijkheid is, toch?

David, 29-12-2010 15:48 #15
Het beste wat je kan doen is visualiseren dat je het aan het doen bent, een soort droom waar in je telekinese doet. Zo herprogrammeer je uw onderbewustzijn en zal het na verloop van tijd beter lukken. Hou vol het zal je zeker lukken! Begin met iets heel eenvoudigs zoals het psi weel. Het heeft ook te maken met wat jij denkt over het te bewegen voorwerp, zwaar, licht, groote, . Dit is in principe totaal onbelangrijk, maar jij geeft het de waarde van zwaar of licht, het is jouw geloof eraan.

Anoniem, 22-05-2010 19:06 #14
Hoi allemaal, ik probeer Telekinese te leren, heeft iemand tips en makkelijke oefeningen voor me?

Bob, 23-07-2009 21:44 #13
Ik heb een vraagje heeft telekinese met zwarte magie te maken of met geesten of is het dat je een soort nieuw energie gebruikt?

Mehdi, 25-04-2009 16:27 #12
Je mag het twintig kere proberen, het zal niet lukken in een ruimte waar absoluut niets van tocht is. Als het wel lukt wilt dat zeggen dat je een bepaalde beweging hebt gemaakt met je hand waadoor een klein 'tochtje' het voorwerp heeft doen bewegen. Hoe hard je ook probeert, er zal altijd iets van beweging zijn in de kamer: je eigen bewegingen, je adem, de deur die op de benedenverdieping toeslaat, een vrachtwagen die voor je huis passeert en de grond doet trillen, …
keep on dreaming zou ik zeggen!

Yap, 02-04-2009 18:05 #11
Oefening 2 is niet telekinese; dat is pyrokinese.
oefening 3 is gewoon een psi wiel [ psi wheel]
oefening 1 is telekinese / aquakinese. Als je 't water duwt metje gedachten is het aquakinese; als je 't naaldje duwt is 't telekinese.

Nick, 06-03-2009 19:51 #10
Ik wist ook al een tijdje dat dit mogelijk was. Ik snap je wel Simone ik had dat ook, Probeer het vaker te doen later krijg je er ook meer controle over. Ik zelf ken het folie tot op de bodem krijgen. Hiervoor heb ik wel tijdje gezeten. :-p Zolang je er 100% (dus niet 99) in gelooft. Zal het werken. Ik weet nog wel wat beginnende hulp video's voor de geintreseerde:
http://www.youtube.com/watch?v=1NyMfvaVYQs&feature=response_from_watch
http://www.youtube.com/watch?v=eNTxjxRu9eo
En als je wat verder bent:
http://www.youtube.com/watch?v=5gMw7zsRet4

Simone, 01-02-2009 23:21 #9
Nou, ik zit nu 1e oevening te doen, maar in plaats van een ingevette naald (die althans niet bleef drijven) gebuik ik een stukje folie. Het lijkt echter te werken, als ik met mijn handen naar het folie papiertje wijs en in gedacht "links" denk, draait het folietje naar links. Er staat geen zuchtje wind in me kamer, maar het blijft moeilijk te geloven dat ik dit doe…

Simone

Tom Anbeek, 18-11-2008 16:37 #8
Hoi, ik beoefen dit samen met een vriend we kijken vaak Avatar maar wij geloven ook in paralele dimensies en krachten. Maar het is het proberen waard :-)

Babette, 20-07-2008 10:31 #7
Ik had gehoord van bepaalde mensen die de kracht bezitten om voorwerpen te laten bewegen.Maar ik geloof erin dat, zoals hier ook op deze site verteld staat, iedereen die kracht bezit.Het gaat er alleen om dat je het moet geloven en echt willen, ook vergt het veel consentatie.Ik heb geloof, wil en consentatie.Dus ik WEET dat ik deze kracht ook heb, ik moet het alleen kunnen oefenen, VEEL oefenen!Deze site heeft mij oefentips geboden, ik ben de maker(s)van deze site dus erg dankbaar.Vanaf nu kan ik de kracht"telikenese"op mezelf uitoefenen en hopen dat het me ooit eens echt zal lukken!BEDANKT!:-)

-., 27-05-2008 17:31 #6
De vraag is echter, waarom moet het worden uitgeprobeerd op zulke aparte oefeningen (oefening 1 en 3)? Is het simpelweg niet mogelijk om direct te beginnen met een lepel of misschien een pen?

Erik, 27-04-2008 00:41 #5
Na het lezen van dit schrijven op deze site heb ik telekinnese geprobeert.
van de eerste keer lukte het niet. mijn psi wiel draaide even naar links en dan naar rechts en omgekeert. na een paar keer oefening 1 te lezen en het enkele malen te proberen lukte het mijn. mijn psi wiel draaide 3 maal rond. maar dat werd onderbroken door dat ik een verstropte neus had. dat verbreekt je concentratie.
dus beste mensen je an het geloof me maar. twijfelen mag je niet doen. zo ik ga nog wat oefenen.
mvgr erik

Sabri, 30-03-2008 18:12 #4
Ik heb geen twijvel dat telekinese bestaat maar de vraag is kan ik het ook?
Ik zal proberen een van deze test te doen maar de vraag is of het zal lukken.
Ik heb lang research gedaan naar het onderwerp telekinese en meot zeggen van de vele dingen die ik heb gelezen.
Komt dit artikel overeen dus er zijn geen leugens in dit artikel:)

Anoniem, 14-02-2008 12:30 #3
Dit artikel bevat geen leugens, ik kan dit zelf ook. Enige twijfel of onzekerheid kan de kracht belemmeren. De eerste paar keer dat je het doet, zit je in een soort trans. Na veel oefening zal het zonder de trans lukken.

Wvandemosselaar (infoteur), 05-01-2008 13:13 #2
Het is wetenschappelijk bewezen dat het mogelijk is om die tests uit te voeren, ikzelf ben er ook nog niet in geslaagd om een van die test tot een goed einde te brengen. Maar ik heb weleens meegemaakt dat iemand het voor elkaar kreeg. En ik stond er zo dicht op, dat het onmogelijk was dat er valsgespeeld werd.

Anoniem, 05-01-2008 03:27 #1
En dat is dan echt wetenschappelijk bewezen? Die tests… heeft dat niets met magnetische toestanden te maken? Tis maar omdakt ik er me vragen rond stel.

Infoteur: Wvandemosselaar
Laatste update: 30-09-2007
Subrubriek: Spiritueel
Special: Parapsychologie
Reacties: 20
Schrijf mee!