InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Spoken en Klopgeesten - 'fantasie of realiteit'

Spoken en Klopgeesten - 'fantasie of realiteit'

Klopgeesten maken zich kenbaar door klopgeluiden, het laten bewegen van voorwerpen en statische ontlading. Naar men zegt zijn sommige klopgeesten natuurgeesten die wraak willen nemen op de levenden. Dan veranderen ze van onschuldige stoorzenders tot duistere begeleiders. Op veel plaatsen in de wereld rekent men klopgeesten tot de schadelijkste paranormale verschijnselen.

Verbinding met de duistere zijde

Voor de grenswetenschappen hoort het verschijnsel klopgeesten tot de categorie van de telekinese, want ook daarbij bewegen voorwerpen zich als door een geesteshand. Veel verschijnselen waarvan men denkt dat het om een spook gaat, blijken bij nader inzien of na nauwkeuriger onderzoek een grap te zijn of een natuurverschijnsel als wind.

Als het werkelijk gaat om klopgeesten, als voorwerpen echt zonder aanwijsbare oorzaak bewegen en als dit soort spoken wetenschappelijk worden onderzocht en bewezen, dan krijgt de klopgeest een parapsychologische dimensie. Dat is iets dat alle mensen fascineert, omdat het ons verbindt met het andere, met de duistere zijde.

Spookverschijningen door psychische spanningen

Onderzoek heeft aangetoond dat klopgeesten vaak voorkomen in de omgeving van pubers of mediaal aangelegde personen. De Amerikaanse parapsychologen J. Gaither Pratt en William G. Roll kenschetsten in 1958 klopgeesten als spontane telekinese. Zij stelden vast dat de klopgeest geen geest, spook of fantoom is, maar de projectie van een emotioneel gespannen mens, bijvoorbeeld een puber. In hun tests kwam deze gespannen energie naar buiten in telekinetische ontladingen.

Ook Hans Bender, professor in de parapsychologie in Freiburg, heeft in de jaren 1960 en 1970 soortgelijke verschijnselen bij jeugdigen onderzocht. Hij kwam tot de conclusie dat de telekinetische verschijnselen veroorzaakt worden door een soort onbewuste afsplitsing van de persoonlijkheid. Dit geeft aan dat in onderzoek algemeen wordt aangenomen dat bij een spookverschijning het naar binnen gekeerde op de voorgrond treedt en dat de oorzaak van de verschijning allereerst gezocht moet worden bij de berokkenen zelf. De parapsycholoog Theo Locher noemde als wetenschappelijke verklaringen voor spookverschijningen schizofrenie, hallucinaties en bijzondere psychische spanningen.

Spookhuizen

Het wordt griezelig als een spook- of klopgeestverschijning niet wil passen in een van deze gangbare verklaringspatronen. Een bijzonder voorbeeld van mysterieuze voorvallen bood een huis in Berslau, waaruit gezang klonk dat men op geen enkele manier kon verklaren. De wetenschappers die het gezang volgden, kwamen uit bij muren waaruit de klanken leken te komen of verdwaalden in keldergewelven. Geen enkele akoestische wet kon de verschijnselen verklaren. Het kon worden uitgesloten dat de toehoorders geestelijk verward waren, want daarvoor waren het er te veel.

In de Zwitserse plaats Stans kan het spookhuis van de familie Joller worden bezichtigd. De bewoners hebben lange tijd alles te boek gesteld over de gebeurtenissen in hun huis. Deze waren op een dag begonnen met kloppen en krassen toen de hele familie bijeen was. Men nodigde getuigen uit en zocht naar wetenschappelijke verklaringen. Maar de wetenschap faalde en weet tot op heden geen oorzaak aan te wijzen voor de voorvallen. Op een ochtend ontwaakte de plaatselijke politicus Joller verward en met wit haar en een jaar later, in 1865, stierf hij. Zijn boek Selbsterlebte mystische Erscheinungen, waarvan men weet dat het bestaat omdat het onderscheidingen heeft gekregen, is spoorloos verdwenen.

Er zijn tal van verhalen over machines die dienst weigerden en een eigen leven gingen leiden. Voor velen zijn dergelijke verschijnselen een bewijs voor een parallelle wereld van geesten, van boodschappers van de doden. Is er naast onze bekende wereld een mysterieuze, onbekende parallelle wereld die toebehoort aan geesten?

Lees verder

© 2007 - 2019 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het zien van entiteitenEntiteiten, ook wel geesten, engelen of spoken genaamd, zien we vaker dan we zelf denken. Er bestaan vier verschillende…
Het bestaan van geestenHet bestaan van geestenHelp het spookt in huis! Maar is dat daadwerkelijk zo? Wat zijn geesten of spoken? Geesten worden vaak gezien als de zie…
Leuke weetjes - Spoken en geestenLeuke weetjes - Spoken en geestenWat is het verschil tussen spoken en geesten? Hoe kan je weten of een spook of geest echt is of niet? Hoe moet je een sp…
Samhain viering in IerlandSamhain viering in IerlandIn ons land is Halloween nog niet zo lang populair, zeker niet in vergelijking met Ierland waar het Halloween spektakel…
Hoe verjaag je geesten en spoken?mijn kijk opHoe verjaag je geesten en spoken?Niet iedereen weet dat er geesten bestaan. Sommigen doen het af als bijgeloof. Rationele mensen lachen je uit als je zeg…

Reageer op het artikel "Spoken en Klopgeesten - 'fantasie of realiteit'"

Reacties

Miquella, 07-02-2014 17:26 #4
Ik brn 13 jaar en laatste tijd vaak last van "klopgeesten" denk ik. ik ben de enige die het hoort en het gebeurd alleen als ik alleen thuis ben of iedereen ligt te slapen. ik heb het alleen in mijn moeders huis en nergens anders. als ik in mijn kamer zit hoor ik vaak boven mijn hoofd (in de woonkamer) de bureaustoel van mijn moeder rollen en dan stopt het rollen ongeveer in het midden van de kamer en hoor ik vaak ook voetstappen erbij. Als ik dan naar de wc moet kijk ik toch altijd even in de woonkamer om te kijken of ik nou gek word of niet. Ik heb wel al research gedaan en kwam alleen maar op klopgeesten en entiteiten Enzo uitů Kunnen jullie mij misschien helpen of meer informotie geven.

Erik, 12-10-2013 13:36 #3
Ik zal niet ontkennen dat er spoken bestaan, maar veel mysterieuze zaken zijn wel te verklaren.
Een grote plant die beweegt? Grote kamerplanten zitten dikwijls met touwtjes vast aan steunstokken. Als zo een touwtje knakt, bijvoorbeeld door verrotting, dan beweegt ineens de hele plant. Of door de groei kunnen er takken tegen elkaar gaan drukken en na een tijdje kan de opgebouwde spanning vrij komen, zo een beetje als bij een aardbeving.
Bloed voor het huis? Misschien heeft jouw poes daar een muis gedood, of heeft een vos een rat gevangenů

Brenda, 23-11-2012 13:02 #2
Bestaan klop geesten echt? Wat is het verschil tussen een spook en een geest? Hoe verjaag je geesten en spoken? Glaasje draaien hoe doe je dat?

Karin Beumkes, 14-07-2012 15:11 #1
In ons huis spookt het al een lange tijd. Het begon met voetstapjes en onze poezen
zagen het ook. ze waren er erg bang voor. Op een nacht 1 augustus kwamen er vingers op de trap en die gingen naar boven. ik heb nog niets ondernomen tegen dit fenomeen en zou graag hulp willen hebben of dat iemand mij kan vertellen wat dit is. Op een gegeven moment zat er bloed op de tegels voor huis. En ja, kloppen, tikken. Zelfs mensen deden heel vreemd tegen ons. Ook heb ik een trom gehoord midden in de nacht en mijn vriend hoorde ruzie door de muren. ik hoorde ook een soort geklaag en gehuil en er liep iemand te kakelen in een onbekende taal. Dit was allemaal in de nacht. Op een keer bewoog een grote plant in de kamer. Ik wil hier wel hulp voor want ik heb het idee dat het met een vervloeking te maken heeft. Reactie infoteur, 24-08-2012
Ik heb hier zelf verder geen ervaring mee, maar je kunt het beste op google even gaan zoeken naar een medium die hierin gespecialiseerd is. En deze even de vraag stellen.

Infoteur: Wvandemosselaar
Laatste update: 30-09-2007
Subrubriek: Spiritueel
Special: Parapsychologie
Reacties: 4
Schrijf mee!