InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Waar mediteren al niet goed voor kan zijn

Waar mediteren al niet goed voor kan zijn

Waar mediteren al niet goed voor kan zijn Sommige mensen zweren bij regelmatig een meditatiemoment, andere vinden het abracadabra en weer andere mensen het stom. Zoveel mensen, zoveel meningen en op zich is daar niets mis mee. Maar wat jammer is, is dat de mensen die mediteren onzin vinden, zelden tot nooit een poging hebben ondernomen om de drukte – die toch veel mensen in het hoofd hebben – even los te laten via een meditatiemoment. Je helpt er immers slechts jezelf mee. Sterker nog, als je ziet hoeveel mensen de druk in het leven op blijven voeren, is de kans op werkelijke rust minimaal. Het jachtige bestaan van de gemiddelde westerling is van dien aard, dat we maar doorgaan en niet stoppen tot we er zijn (als we er al komen). Is het niet om meer geld te verdienen, dan is het om meer aanzien te hebben of de hang naar macht speelt hen parten. Dat iedereen voor zichzelf moet weten wat hij of zij doet, is evident. Toch zou de maatschappij er wezenlijk op vooruitgaan als meer mensen de balans in het leven zouden vinden.

Daarmee niet gezegd dat het een must is dat dit via mediteren gaat, maar het is wel een manier die kan werken. Hoe dan ook, mediteren kan je in verschillende situaties helpen en pas de laatste jaren stellen we ons meer open voor een dergelijke zienswijze.

Hoe?

Klassikaal

De workshops die rond mediteren worden gegeven en die zijn er door het hele land (een voorbeeld is de club van Niiraja), geven een goed beeld dat we ons steeds meer durven te verdiepen in alles wat met mediteren te maken heeft. Workshops zijn klassikaal en dat is voor de een een weldaad, omdat je je ietwat kunt verschuilen in de groep, voor de nader is het te laten zien dat je open staat voor iets dergelijks en kan confronterend zijn. Immers, je wilt niet als zweverig iemand te boek staan, toch?

Kortom, een workshop om je snel in het hoe en waarom rond mediteren thuis te maken is voor een een uitkomst en voor de ander niets. Voel zelf aan of je dit prettig vindt.

Individueel

Je kunt ook individueel een sessie volgen hoe het beste te komen tot een goed meditatiemoment. Maar je kunt ook altijd een lijstje met punten volgen en zo komen tot een meditatiemoment in de eigen vertrouwde omgeving.

De lijst kent een aantal randvoorwaarden welke helpen in het proces.
  • Zoek een koele (niet te heet, maar je moet ook niet bibberend gaan zitten) ruimte op.
  • Een ruimte zonder afleiding. Bij voorkeur een rustige, niet te lichte ruimte.
  • De ruimte moet rustig zijn en dat kan stil zijn, maar voor degene waar een rustig achtergrondgeluidje stimuleert, is dit ook goed.
  • Als een geur je rustig maakt, zorg dan dat deze in de ruimte is.
  • Zeker voor de beginner is een brandende kaars ergens binnen je gezichtsveld goed.
  • Trek soepel vallende kleding aan die ademend is en waar je je prettig in kunt bewegen.
  • Maak je lichaam los (voor de een is dat wat nekoefeningen en de ander ‘draait’ de schouders los)

Strikt genomen kennen we allemaal de lotushouding, maar in kleermakerszit of de benen soepel voor je liggend, is ook goed. Waar het om gaat is dat je een prettige zithouding aanneemt.

Zoek het ‘niets’

Laat nu je oogleden zwaar worden en probeer alle gedachten die opdoemen op wolken aan je voorbij te laten drijven. Voor de een is dat de ogen sluiten en voor de ander is dat door de ooghalen naar het licht van de kaars kijkend, maar hoe dan ook … focus je op dit beeld. Probeer uit waar je je prettig bij voelt en probeer het beeld vast te houden.
Voor iemand die begint is het goed om je eerst te concentreren op je ademhaling en even met ‘niets’ bezig te zijn, alvorens met zaken die je bezig houden aan de gang te gaan.

Je ademhaling is belangrijk en zorgt dus dat je lichaam de zuurstof op een rustige manier door je lichaam gaat transporteren. Waarbij je buik opzet, je diep inademt en via de neus heel rustig weer uitademt. Even de focus hierop leggen, om die rustige ademhaling onder de knie te krijgen en het een tweede natuur te laten worden. Terwijl je je concentreert op je ademhaling drijven je gedachten voorbij en met een beetje geluk is het merendeel al voorbij als jij kijkt of je je hoofd nog verder leeg moet maken (van gedachten).

Forceren heeft geen zin, dus doe dat nooit. Als het je even niet lukt, is het goed te stoppen. Als je het probeert af te dwingen, werkt dit averechts.

Waar kan mediteren je bij helpen?

De opgesomde zaken, zijn onderdelen uit internationale onderzoeken. Onderzoeken vanuit de Verenigde staten, Japan en Zuid Afrika.
  • Aangetoond is dat mediteren bij kan dragen aan positievere gedachten.
  • Mediteren helpt in het proces tegen de hectiek van de dag. Bijvoorbeeld het stressvolle bestaan, oververmoeidheid etc.
  • Door je heel gericht, maar niet inspannend, te concentreren en dit regelmatig te doen, verhoog je het algehele concentratievermogen.
  • Zeer recente onderzoeken geven aan dat het pijnverlagend werkt. Niet dat pijn niet meer gevoeld wordt, maar de prikkel is minder heftig.
  • Tenslotte kan mediteren een rol in de balans van je leven spelen. De balans die zo belangrijk is, kan wel eens zoek zijn (om wat voor reden dan ook). Door regelmatig te mediteren kan de balans teruggebracht worden zonder iets te forceren.

Tot slot

Het voordeel van mediteren is dat je niets moet en niets hoeft … maar je kunt wel proberen er je voordeel mee te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meditatie voor beginnersMeditatie is manier om je te ontspannen. Met behulp van meditatie kan je jezelf afsluiten van de buitenwereld en je lich…
Meditatie - Oefeningen voor beginnersMeditatie - Oefeningen voor beginnersMeditatie wordt door velen beoefent en door velen geleerd, maar waar dient men nu te beginnen. In dit artikel worden han…
Yoga als een way of lifeYoga als een way of lifeSommige mensen zijn altijd vrolijk, heerlijk als het in de aard zit. Helaas geldt dat niet voor iedereen en of het nu do…
Tips en valkuilen bij meditatieMeditatie is een populaire activiteit geworden. In dit artikel beschrijf ik niet zozeer meditatietechnieken. Ik ga in op…
Meditatie - bevrijding van de geestMediteren is een techniek, die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te ontspannen. Bovendien wordt door meditati…
Bronnen en referenties
  • Universiteiten in de VS, Zuid Afrika, Japan. Totaal 11 studenten die de verschillende onderzoeken hebben gedaan in de periode tussen 2008 en 2011.

Reageer op het artikel "Waar mediteren al niet goed voor kan zijn"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-01-2012
Subrubriek: Spiritueel
Special: Meditatie
Schrijf mee!