InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > E-sigaret of shisha pen

E-sigaret of shisha pen

E-sigaret of shisha pen De Shisha pen of e-sigaret lijkt op een sigaret, maar het is eerder een snoepje dat je kunt roken. De shisha pen is eigenlijk een klein waterpijpje en hij rukt op het schoolplein op. Artsen maken zich grote zorgen. De kinderen zouden van lurken aan de pen leren roken. De handel tiert welig maar STIVORO is fel tegenstander en waarschuwt voor deze gevaarlijke ontwikkeling, want kinderen gaan roken zien als normaal.

Shisha

Het lijkt op een sigaret maar is een snoepje in de vorm van een pen, dat je kunt roken.
De shisha pen staat ook bekend als:
  • E-sigaret;
  • eshisha;
  • electronic shisha;
  • shish sticks;
  • hookah.
Shisha is het Egyptische woord voor waterpijp, die eigenlijk de grote broer van de pen is.
Met roken van de waterpijp krijgt de roker gearomatiseerde waterdamp en ook nicotine binnen. De shisha pen bevat geen nicotine en ook geen teer.

E-sigaret

De E-sigaret oogt hip en is in verschillende blitse kleurtjes te koop. Voor € 1,50 heb je al een shish stick, maar ze zijn er ook veel duurder en navulbaar. Ze zijn per stuk en in doosjes als sigarettenpakjes te koop. De kleurtjes corresponderen met de smaken:
  • Aardbei;
  • appel;
  • cola;
  • perzik;
  • vanille;
  • kersen;
  • watermeloen;
  • mint;
  • druiven.
De smaak is zoet, ontstaan vanuit de smaken van de waterpijp. Je trekt aan de pen als aan een sigaret en dan komt de waterdamp met het smaakje vrij. Aan de punt van de pen gloeit een lampje als het vuur van een sigaret. Het gebaar is van een rokende en de shisha pen ziet er als een sigaret uit. De waterdamp kan over de longen geïnhaleerd kan worden. De pen - er zijn niet-navulbare en navulbare in de handel - bestaat uit verschillende onderdelen:
  • Led lichtje aan het uiteinde;
  • micro processor;
  • batterij;
  • verstuiver;
  • cartrigde;
  • seal.

Led licht

Het led-lichtje gloeit op bij het nemen van een trekje. Het doet denken aan het gloeien van een sigaret. Het lichtje laat zien dat de shisha pen goed werkt. Wanneer het knippert is de cartridge leeg.

Micro processor

De micro processor schakelt de batterij aan en uit. Bij het nemen van een trekje wordt de batterij aangeschakeld.

Batterij

De litiumbatterij is nodig om de verstuiver in werking te zetten.

Verstuiver

De verstuiver warmt de cartridge op, het is het verwarmingselement. De vloeistof in de cartridge produceert dan waterdamp.

Cartrigde

Samen met de batterij en verstuiver zorgt de inhoud voor de cartidge voor de rook.

Seal

De seal is het mondstuk, dat ervoor zorgt dat de rook mondjesmaat uit de cartridge komt. Bij elk trekje haalt de roker er een beetje uit.

Ingrediënten

In de pen zit geen nicotine en teer, maar wel veel andere stoffen. Wat die stoffen in de longen doen en of ze schade aanrichten is nog onvoldoende onderzocht. De stoffen zijn:
  • propyleen;
  • glycol;
  • glycerine;
  • triacetine;
  • water;
  • ethyl alcohol;
  • maltol;
  • methyl cyclopentenoloon;
  • beta-damascone;
  • beta-lonone;
  • 10.2- acetyl pyrrole.
Wel is bekend dat propyleen licht toxisch is en vocht ontrekt aan het lichaam. Daarom wordt water drinken aanbevolen.

Roken

Het gevaar van de shisha pen - dat hoeft niet onderzocht te worden, omdat het overduidelijk is - zit hem in de vorm en het gebruik van de pen. Het is een oefensigaret. Een kind dat eens een shisha pen heeft gerookt, stapt naar alle waarschijnlijkheid sneller over op echte sigaretten. Daar komt nog bij dat de shisha pen in sigarettenspeciaalzaken verkrijgbaar is, zodat kinderen die de pen willen kopen in aanraking komen met echte tabakswaren. De shisha pen valt niet onder de Tabakswet, zodat hij aan kinderen verkocht mag worden. De importeur adviseert een leeftijdsgrens van 16 jaar, maar er is geen wettelijke verplichting. In webwinkels waar de shisha pen wordt verkocht wordt ook wel de leeftijd van 18 jaar gehanteerd, maar bij bestelling via internet is daar de hand mee te lichten. Op kermissen is het product ook te koop.

Rage en lopend vuurtje

De shisha pen is sinds het voorjaar van 2013 een rage aan het worden onder basis- en middelbare scholieren in Amsterdam, die zich in de jaren daarna langzaam over het land uitspreidt. Roken van de sisha pen en roken in het algemeen heeft een enorme aantrekkingskracht op jeugd. De tabaksindustrie is machtig en die verdient aan de ongezonde gewoonte.
“Met zijn heldere en frisse kleuren zijn de Shisha pens van Shishadreamer een stijlvolle manier van roken,” prijst de webwinkel de rose, groene, gele en paarse pennen aan. Tegenstanders van roken zien de hand van de tabaksindustrie die door toename van maatregelen die roken tegengaan, op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Het grootste gevaar schuilt er in dat roken door kinderen als normaal wordt gezien. De schisha pen gaat als een lopend vuurtje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De waarheid van de waterpijpDe waterpijp is een apparaat dat veel geruchten met zich meebrengt. Zo zou een waterpijp vaak drugs bevatten en zou het…
Shisha pen: jongeren roken zonder nicotineDe shisha pen is een nieuw product op de rokersmarkt. Een sigaret zonder nicotine. Dat is mooi, zou je denken. Maar miss…
Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?We kennen de waterpijp vooral van vakantielanden als Turkije of Egypte, maar in de eenentwintigste eeuw is deze vorm van…
Waterpijp gebruikenOorspronkelijk kwam de waterpijp uit India , maar toen was hij nog in zijn meest primitieve vorm: een kokosnoot. Maar he…
Shisha roken de nieuwe trendShisha roken de nieuwe trendShisha roken wordt wereldwijd de nieuwe favoriete bezigheid onder jongeren. Ooit in de Arabische wereld als waterpijp on…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mrsmoke, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.sishapenwinkel.nl
  • www.stivoro.nl
  • www.haarlemsdagblad.nl
  • www.shishapenstore.nl

Reageer op het artikel "E-sigaret of shisha pen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-04-2016
Subrubriek: Verslaving
Special: Rages
Medische informatie…
Schrijf mee!