InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De waarheid van de waterpijp

De waarheid van de waterpijp

De waterpijp is een apparaat dat veel geruchten met zich meebrengt. Zo zou een waterpijp vaak drugs bevatten en zou het roken van een waterpijp minder schadelijk zijn dan het roken van sigaretten. In het Midden-Oosten is het roken van een waterpijp normaal, maar ook in Nederland wordt het roken van een waterpijp steeds populairder. Shisha-barren, speciale barren waar men waterpijp kan roken, duiken overal op. Daarom is het tijd om achter de waarheid van de waterpijp te komen.

Schadelijk

Het roken van een waterpijp is niet minder schadelijk dan het roken van een sigaret. Sterker nog, naast het inademen van koolstofmonoxide en kankerverwekkende stoffen adem je bij een waterpijp ook zware metalen in die afkomstig zijn van het kooltje. Roken zonder dit kooltje is niet mogelijk omdat deze wordt gebruikt als de brandstof van de waterpijp. Net als bij een sigaret zit er in de tabak van een waterpijp nicotine, er is echter ook nicotine-vrije tabak te vinden voor de waterpijp. Het roken van een waterpijp wekt de indruk minder schadelijk te zijn doordat de waterdamp de prikkeling van de rook verminderd. Verder bevat een waterpijp smaaktabak in plaats van normale tabak. Deze smaaktabak is onder de waterpijp-rokers beter bekend onder de naam 'shisha'.

Populair

De waterpijp begon zijn populariteit in de multiculturele steden van Nederland, waaronder Rotterdam. Toen de eerste zogeheten shisha-barren daar hun deuren opende groeide de populariteit van het waterpijp roken. Het aantal shisha-barren groeit nog steeds. Jongeren zijn opzoek naar een plek om een gezellig gesprek te voeren en dit is nu mogelijk onder het genot van een waterpijp. Het roken van een waterpijp werkt rustgevend, bovendien maakt de smaaktabak het roken lekker. Het roken van shisha geeft het gevoel even in het buitenland te zijn. Ook mensen die geen sigaretten roken kiezen wel voor de waterpijp, simpelweg omdat het gewoon rustgevend en lekker is. Toch ademen ze hierbij 0,15 tot 0,5 liter rook per keer in, bovendien duurt een rooksessie van een waterpijp gemiddeld acht keer langer dan die van een sigaret.

Drugs

Een andere gedachte die komt kijken bij het begrip waterpijp is drugs. In een normale waterpijp zit geen drugs. Doordat waterpijpen ook online worden aangeboden zijn er steeds meer jongeren die ook thuis een waterpijp aanschaffen, waar ze vervolgens drugs in stoppen. Dit is echter niet handig, voor drugs in een waterpijp is een speciale waterpijp nodig, eentje met een zogeheten 'bong'. Maar wanneer men een shisha bar bezoekt, die echter niet alleen door jongeren bezocht wordt, hoeft men niet bang te zijn dat er een scheutje hasj doorheen zit. Een waterpijp is drugsvrij.

Shisha roken, er is niets mis mee. Het is schadelijk en daarom moet men er met mate gebruik maken. Om een goed bereidde waterpijp te roken kan men naar een shisha bar gaan, maar de eigen aanschaf van een waterpijp is ook mogelijk. Op websites staat genoeg informatie over het bereiden van de waterpijp. En als je de schadelijkheid binnen de perken wilt houden, ga dan niet zelf experimenteren.
© 2011 - 2019 Juliaverwijs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Shisha-barren
  • Waterpijp-online.nl

Reageer op het artikel "De waarheid van de waterpijp"

Reactie

C. Bernhardi, 26-04-2017 14:55 #1
Ik moest van de dokter direct stoppen met roken en ben toen overgestapt op de waterpijp. Dat is nu 2 jaar geleden.Ik had altijd bronchitis en piepte erg.Heb sinds 2 jaar geen bronchitis gehad en het rochelen en piepen is helemaal weg. Met de waterpijp kan ik tenminste normaal adem halen.

Infoteur: Juliaverwijs
Gepubliceerd: 12-06-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!