InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Een sigaret is een "foute vriend"

Een sigaret is een "foute vriend"

Het voelt wel als een vriend

Rokers kunnen het gevoel hebben dat hun sigaret echt hun vriend is, hun maatje waar je altijd op terug kunt vallen. Als het gezellig is, dan zal een sigaret dat plezier alleen maar verhogen. Als je verdrietig bent, zal een sigaret je een soort van troost geven. Als je heel boos bent, helpt een sigaret je om te kalmeren. Moet je een opdracht maken waar je je echt op moet concentreren, dan helpt een sigaret je daarbij. Heb je een klus afgemaakt, dan is even ontspannen met een sigaret de beloning. Het voelt alsof je in iedere situatie altijd een steun in je rug hebt, als je je sigaretten kunt pakken.

Een "foute" vriend

Hoewel rokers ook wel snappen dat een sigaret geen goede vriend is, maar een "foute vriend", is het toch heel lastig om die vriend los te laten. Een goede vriend helpt je, steunt je, en zal nooit iets doen om je gezondheid in gevaar te brengen. Toch betekent stoppen met roken, dat je afscheid moet nemen van deze vriend. Jullie hebben samen veel meegemaakt, en er waren veel situaties waarin het leek alsof deze vriend je echt geholpen heeft. Zonder hem had je het nooit allemaal kunnen redden, denk je. Het idee om verder te gaan met je leven, zonder deze steun en toeverlaat, kan een akelig gevoel geven.

Er alleen voor staan

Je denkt misschien dat je dan dus overal alleen voor staat. Dat je nergens op terug kunt vallen als je overstuur bent, of dat je je nooit meer zult kunnen concentreren op een opdracht. Je denkt waarschijnlijk dat je je nooit meer zult kunnen ontspannen, en dat geen enkele gezellige avond nog leuk zal zijn. Je kunt tot de conclusie komen dat een leven zonder deze vriend, nooit meer hetzelfde zal zijn.

En niet-rokers dan?

Als je kijkt naar mensen die niet roken, of succesvol zijn gestopt, zien deze mensen er helemaal niet ongelukkig uit. Integendeel, ze lijken volop te genieten van het leven, en missen hun "vriend" helemaal niet! Als jouw gevoel zou kloppen zouden al deze mensen toch miserabel, en ongelukkig in een hoekje moeten zitten? Er is blijkbaar wel degelijk een leven zonder sigaretten, en nog een leuk leven ook. Het wordt dus tijd om je vriend eens goed te bekijken, zodat je de vriendschap met een gerust hart kunt verbreken.

Opgerolde tabak in een papiertje

Goed bekeken is een sigaret opgerolde tabak in een papiertje, en zijn alle sigaretten uit één pakje allemaal hetzelfde. Er zijn geen sigaretten die kalmeren, oppeppen, troosten, concentratie geven, belonend zijn of andere eigenschappen hebben. Daar komt nog bij dat geen enkel pilletje tegelijkertijd kan kalmeren, en oppeppen, want dit zijn twee dingen die haaks op elkaar staan. Het effect van een sigaret heeft dus niks met de sigaret op zich te maken, maar alles met jezelf. Zodra je een sigaret uitmaakt begint je nicotine-gehalte te dalen in je bloed, en krijg je last van ontwenningsverschijnselen. Als deze verschijnselen te heftig worden, krijg je trek in een sigaret. Deze cirkel herhaalt zich de hele dag. Of je nou gespannen, vrolijk, druk, boos of wat dan ook voor stemming hebt, je hebt dus doorlopend last van ontwenningsverschijnselen.

Stel je moet een taak doen waarvoor je je echt moet concentreren. Je hebt last van ontwenning en dat maakt het nog lastiger om je te concentreren. Je rookt een sigaret, de ontwenningsverschijnselen zijn even weg, en nu kun je je wel concentreren. Het lijkt of de sigaret dus zorgt voor concentratie, maar dat is dus niet waar. Nog een voorbeeld: Stel je hebt enorme ruzie met iemand, en je bent echt boos. Je hebt op dat moment naast je boosheid, last van ontwenning, je rookt een sigaret, de ontwenning is even weg en je voelt je beter. Sigaretten helpen dus ook niet tegen boosheid. Sigaretten doen helemaal niets! Ze heffen voor even de ontwenningsverschijnselen die je, tussen twee sigaretten in ervaart op, meer niet. En die sigaret zorgt ervoor dat je ongeveer een half uur nadat je hem hebt uitgemaakt, weer een sigaret zult moeten roken.

Deze vriend is een illusie

Er is een lied over dat vriendschap een illusie is, en voor deze vriend geldt dat zeer zeker. Als je gaat inzien en begrijpen, hoe sigaretten werken, en hoe ze ontwenningsverschijnselen veroorzaken, ga je zien dat deze vriend niet bestaat. Als je stopt met roken zijn binnen drie dagen deze ontwenningsverschijnselen voorbij, en kun je met een gerust hart deze "foute vriend" uit je leven gooien!

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een sigaret is een "foute vriend""

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 10-02-2014
Subrubriek: Verslaving
Special: Stoppen met roken
Medische informatie…
Schrijf mee!