InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Pubers en roken

Pubers en roken

Pubers en roken Het merendeel van de rokers begint met roken als ze puber zijn. Dat is ook de periode waarin ze makkelijk te beïnvloeden zijn door sigaretten in doosjes met hippe en trendy kleuren te verpakken. De mooie pakjes sigaretten zien er verleidelijk uit. Voor een land als Australië reden om standaardverpakkingen in te voeren. Britse artsen willen tabaksverkoop verbieden aan iedereen die na het jaar 2000 geboren is.

Beginnen met roken

De meeste rokers beginnen met roken in de puberteit. Meestal samen met vrienden en vaak vinden ze het eerst vies en moeten ze hoesten of ze worden misselijk en duizelig. Maar om mee te willen doen of om stoer te lijken en erbij te horen nemen ze die nare ervaring op de koop toe. Dat is jammer genoeg wanneer het eigenlijk al bijna te laat is. De nicotine heeft een zeer snelle verslavende werking en die verslaving ontstaat omdat je lichaam al vlug aan de nicotine went. Ook al moet je aanvankelijk hoesten en vind je het niet lekker. Je hoeft maar kort door te roken om verslaafd te raken en vaak is het dan al heel moeilijk om er mee te stoppen en ben je al snel in de vicieuze cirkel van het roken beland. Dat gebeurt vooral als het normaal is om te roken in de eigen omgeving. Thuis, in de familie of bij vrienden.

Uit onderzoek is gebleken dat elke dag 126 jongeren on de achttien jaar beginnen met roken. Volgens het Nationaal Expertisecentrum Tabaksontmoediging heeft 31 procent van de jongeren van tien tot negentien jaar ooit gerookt en negen procent rookt dagelijks. Hierbij is geen duidelijk verschil te zien tussen jongens en meisjes. Op dertienjarige leeftijd heeft zeventien procent weleens met roken geëxperimenteerd. Volgens het onderzoek van TNS-NIPO blijkt dat het schoolniveau in het voortgezet onderwijs een verband vertoont met het rookgedrag. Op het VMBO-b heeft negenendertig procent weleens gerookt, op het VWO vijfentwintig procent en op het VMBO-t en de HAVO zesendertig procent.

Pakjes sigaretten

De tabaksindustrie probeert jongeren te verleiden door de verpakkingen er zo hip mogelijk te laten uitzien. Pakjes met kunstzinnige patronen op een mooi gekleurde achtergrond, in glinsterend zilver of appelgroen met roze bloemen. Weer een ander pakje is uitgevoerd met blauwwitte strepen en met de afbeelding van een limoen erop. Alsof het om een pakje met fruitsnoepjes gaat. Of een langwerpig pakje met een paarse bloem waarvan je zou denken dat er een flesje parfum of een lippenstift inzit. Dan zijn er nog de gekleurde sigaretten in alle denkbare kleuren, die je het idee geven alsof het snoepstokjes zijn. Sommige hebben zelfs goudkleurige mondstukken (filters). Dit alles om de pakjes er aantrekkelijk uit te laten zien.

In Australië is een standaardverpakking voor sigaretten ingevoerd (plain packaging). In Europa wil Ierland het eerste land worden dat deze verpakking gaat gebruiken. Alle pakjes sigaretten hebben dezelfde groenbruine kleur en het lettertype op alle pakjes is hetzelfde en het merk staat in kleine letters onderaan het pakje vermeld. Ook zijn er akelige foto's op de pakjes geplaatst om te laten zien welke ziekten roken kan veroorzaken en zodoende hopelijk een afschrikwekkend effect zullen hebben.

Vrije keuze

Er wordt alsmaar gewezen op de vrije keuze van burgers om al dan niet te roken. Maar hoe kan je als puber een verantwoorde en volwassen keuze maken als je je juist in de fase van je leven bevindt dat je wil experimenteren? Dat je dingen wil proberen en uitzoeken? Dat je de grenzen wil opzoeken? En als je eenmaal verslaafd bent aan nicotine is de keus al helemaal lastig te maken. De vrije keus is niet zo simpel gemaakt zoals sommigen het doen lijken. Vooral niet door pubers, die nog niet de leeftijd hebben bereikt om een volwassen keuze te maken en die zich ook nog eens in een experimentele levensfase bevinden.

Brits verbod op verkoop van sigaretten aan jongeren

De Britse artsenorganisatie BMA (British Medical Association) wil een verbod op de verkoop van sigaretten aan jongeren die na het jaar 2000 zijn geboren. Ze vinden dat het tijd wordt voor actie nu duidelijk is dat roken de gezondheid schaadt en de verslaving aan nicotine moeilijk te doorbreken is. Volgens de BMA is de combinatie van de gezondheidsrisico's, de krachtige verslaving en de machtige reclamecampagnes voor tabak verantwoordelijk voor het overlijden van honderd miljoen mensen in de twintigste eeuw. Zo doorgaan betekent dat het er in de éénentwintigste eeuw nog veel meer worden. Een van de artsen zei op de jaarlijkse gezondheidsconferentie dat acht van de tien rokers begonnen met roken toen ze tiener waren.
© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.tabaknee.nl
  • http://www.theguardian.com/society/2014/jun/23/doctors-vote-cigarette-sale-ban-children-born-2000
  • http://www.trimbos.nl

Reageer op het artikel "Pubers en roken"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!