InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Een vaccin tegen cocaïne

Een vaccin tegen cocaïne

Een vaccin tegen cocaïne Hoe help je cocaïnegebruikers van hun gebruik en verslaving af, zodat ze snel kunnen afkicken? Door de boost die cocaïne geeft, weg te nemen. Onderzocht wordt of dat kan door je te laten inenten. Een andere gevaarlijk drug die we veel in Rusland zien is de drug krokodil. Krokodil treft als drug vele arme jongeren, het werk verslavend maar is goedkoop te maken.

Cocaïne gebruiker zijn

Cocaïnegebruikers weten het maar al te goed: cocaïne geeft je een tijdelijke boost, waardoor je denkt dat je bijna alles aankunt. De wereld ziet is veel zonniger uit, totdat de cocaïne is uitgewerkt en de realiteit weer terugkeert. Opnieuw snuiven ligt dan wel erg voor de hand, maar de gezondheidsrisicoís zijn groot: hartritmestoornissen en hartinfarcten kunnen spontaan ontstaan.

TA-CD vaccin

Het Brits farmaceutisch bedrijf Xenova is al enige tijd bezig met een vaccin dat de werking van cocaïne tegenhoudt. Doordat, na inname van het vaccin, de gebruiker niet langer de boost voelt, is de verwachting dat hij op zal houden het spul te snuiven. De respons is er niet meer en daarmee vervalt de behoefte om te gebruiken. Meerdere onderzoeken in de VS geven het succes van deze aanpak aan. De laatste resultaten geven aan dat 50% van de gebruikers na toepassing van het medicijn cocaïne-vrij blijft voor een periode van zes maanden.

Cholera wees de weg om tot een probaat middel te komen

Normaal gesproken worden cocaïne-moleculen niet door het immuunsysteem herkend, doordat de moleculen te klein zijn. Van een virus is eveneens bekend dat het zeer klein is en snel de weg in het lichaam vindt, maar op enig moment wel door het lichaam herkend wordt. De combinatie van beide eigenschappen heeft de wetenschappers ertoe gebracht om gedeactiveerde cocaïne vast te maken aan het oppervlak van onschadelijk gemaakte cholera eiwitten. Deze combinatie wordt door het afweersysteem wel herkend. Tegen het cholera eiwit ontstaat een heftige afweerreactie, waardoor het lichaam antilichamen maakt. Tegen de combinatie en tegen de drug alleen. Zo is het voor de cocaïne niet langer mogelijk om via de bloedbaan door te stomen naar de hersenen. De high blijft daardoor dan ook achterwege. Deze techniek wordt inmiddels ook uitgetest in vaccins tegen amfetamine, heroïne en nicotine.

Is het cocaïne vaccin voor iedereen beschikbaar en haalbaar?

Onderzocht wordt of door iemand in te enten met een pseudo-cocaïne deze minder gevoelig gemaakt kan worden voor het cocaïnegebruik. Bij ratten lijkt het al vast te werken, door de vaccinatie worden antistoffen aangemaakt die verhinderen dat de cocaïne het centraal zenuwstelsel bereikt. Hoewel ook in 2019 de resultaten zeer hoopgevend zijn, blijkt dus niet iedereen even gevoelig voor het vaccin. Bovendien is het zo dat een groot deel van de cocaïne verslaafden complexe sociale en psychologische problemen hebben en ter vervanging kunnen grijpen naar een andere drug. Een terugval moet zo veel mogelijk worden voorkomen. Een en ander zal dan waarschijnlijk ook gepaard moeten gaan met een aantal aanvullende behandelingen, maar dat lijkt nog een kwestie van tijd.

Drug Krokodil

Krokodil is een relatief nieuwe populaire zelf te maken drug voor arme jongeren in Rusland. Levensgevaarlijk is dit goedje, dat wel. De huid gaat er zelfs van rotten, maar het kost bijna niets en wordt daarom veel gebruikt. In Rusland zijn naar schatting meer dan een miljoen jongeren verslaafd aan de drug krokodil. De bestanddelen om deze afgrijselijke drug te maken zijn:
  • Codeïne, zoals die zit in een hoestdrank;
  • Benzine of verfverdunner;
  • Rode fosfor;
  • Zoutzuur;
  • Jodium.

Krokodil is eenvoudig verkrijgbaar, maar begin er niet aan, want de levensverwachting is maximaal twee jaar en de kick duurt maar even.

Slot inenting nemen tegen cocaïne

Het vaccin voor mensen is er nog niet, maar er wordt hard aan gewerkt. Proeven met ratten zijn veel veelbelovend. Als het lukt om de goede antistoffen te vinden, kan dezelfde methode waarschijnlijk ook voor andere verslavingen worden ingezet.
Gerelateerde artikelen
De effecten van cocaïneDe effecten van cocaïneCocaïne wordt wereldwijd erg veel gebruikt. De voornaamste kweker van cocaïne is Colombia. Dit land is verantwoordelijk…
Vaccinatie: kinderverlamming, polioVaccinatie: kinderverlamming, polioKinderverlamming oftewel polio(myelitis) is een ontsteking van het ruggenmerg en veroorzaakt vergroeiingen en verlamming…
BaarmoederhalskankerWe willen allemaal in goede gezondheid oud worden. Helaas zijn er velen ziekten die dit ons bemoeilijken. Voor vrouwen i…
Wat doet een vaccinatie?Wat doet een vaccinatie?De Mexicaanse griep slaat om zich heen. We zijn met zín allen paniekerig en weten niet wat we moeten. Vaccins liggen kla…
Alles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepAlles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepSinds de komst van de Mexicaanse griep, ook wel het H1N1-virus of de varkensgriep genoemd, is bijna heel de wereld in re…

Reageer op het artikel "Een vaccin tegen cocaïne"

Reactie

Veenstra, 17-08-2008 17:02 #1
Goh een vaccin tegen cocaine/crack verslaving!? Dat zou voor mij fantastisch zijn als dat voor mij zou werken, jawel… als HULPmiddel. Momenteel gebruik ik Naltrexon zodat ik niet kan terugvallen op heroine. Iets soortgelijks voor coke zou heeel mooi zijn al moet iedereen wel snappen dat alc/her/coke en andere verslavende middelen niet alleen het probleem vormt maar dat de eigen persoonlijkheid/karakter veelal het probleem is wat jaren duurt zoniet een een heel leven om mee om te gaan. Dit leerde ik althans in de Schotse kliniek Castle Craig en bij andere therapeutische opnamen. En het ALLERBELANGRIJKSTE is de Nazorg en werkelijke zingeving in je leven vinden.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-07-2019
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!