InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Emotionele ontwikkeling en het ontstaan van labiel gedrag

Emotionele ontwikkeling en het ontstaan van labiel gedrag

Emotionele ontwikkeling en het ontstaan van labiel gedrag Labiel gedrag komt voort uit het onvoldoende en verkeerd verwerken van emoties. Het is de uiting van een onderliggend probleem en kan ernstige vormen aannemen. Hieruit kan mal-adaptief' gedrag ontstaan, wat een gevolg is van een kettingreactie tussen het ervaren van behoeftes, de daarmee gepaarde gaande gevoelens en emotioneel geblokkeerd zijn. Om deze emoties te verwerken en een oplossing te vinden om te willen blijven functioneren, zullen mensen 'labiel' gedrag vertonen. Wat is de rol van emotionele ontwikkeling op het ontstaan van labiel gedrag en hoe kan je dit aanpakken?

Uitingen van labiel gedrag

Interne signalen

Wanneer je geconfronteerd wordt met huilbuien, snel in de put zitten door een klein voorval, heel heftig reageren of net onverschillig, piekeren, emotionele zaken terug oprakelt uit het verleden en daar mee bezig bent of je gevoelens op een nefaste manier je sociaal en professioneel leven belemmeren, wil dit zeggen dat er iets niet juist zit in je emotionele ontwikkeling. Op dat moment geeft je lichaam van binnenuit een signaal dat je je emoties niet meer de baas bent.

Mal-adaptief gedrag

Om deze gevoelens en emoties de baas te blijven doen mensen vaak aan verdringing, welke als 'onaangepast gedrag' worden beschouwd. Voorbeelden hiervan zijn alcoholmisbruik, drugs gebruiken, vreetbuien of gaan gokken. Het opmerkelijke hieraan is dat mensen door emoties en gevoelens te willen onderdrukken door naar verslavende middelen te grijpen, deze emotie juist intensiever kunnen beleven: denken we bijvoorbeeld aan iemand die uit verdriet alcohol gaat nuttigen en er een intensere huilbui op volgt. Deze manieren om jezelf te verdoven worden rijkelijk aangeboden in de maatschappij, maar bieden geen oplossing voor het verwerken van negatieve gevoelens. Integendeel: je vertoont nog eens extra zelfdestructief gedrag.

Emotionele ontwikkeling

Baby

Onze emotionele ontwikkeling begint vanaf het moment dat we geboren worden. Een baby leert om verdriet en blijheid te uiten, ook al is dit voor de periode van 5 weken een natuurlijke reflex op hetgeen de baby zintuiglijk waarneemt. Na die periode leert de baby bewust te glimlachen bij het zien van een vertrouwenspersoon. Dit wordt ook wel de sociale glimlach genoemd. De hersenen ontwikkelen zich en vanaf 9 maanden ontplooit zich het limbisch systeem: het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het regelen van de emoties. Zo kan een baby bijvoorbeeld angst ervaren bij het verkennen van de omgeving. Een uiting hiervan is dat de baby begint te wenen.

Peuter en kleuter

De ontwikkeling zet zich door en een peuter realiseert meer en meer dat het een eigen identiteit creëert en is zich meer bewust van zichzelf. Hij of zij zal ook beter 'leren' om met emoties om te gaan en dit om te zetten in gepast gedrag. Als kleuter vervolgens begint men een gevoel voor schaamte en fierheid te ontwikkelen en herkent men emoties bij anderen (bijvoorbeeld blij zijn), maar kan men dit nog niet linken aan zichzelf.

Puber

Pubers realiseren hun eigen emoties, alsook die van anderen en kunnen deze gemakkelijk bij naam noemen. Tijdens deze ontwikkelingsfase slagen ze er in om controle uit te oefenen op eigen emoties en kunnen ze deze koppelen aan gedrag. Ze beseffen dat emoties kunnen gestuurd worden en beïnvloed en dat dit waarneembaar is in gesteld gedrag. Het startschot voor een verdere levenslange emotionele ontwikkeling is vanaf dan gegeven.

Invloed van context: school, ouders en leefomgeving

Het is belangrijk dat het kind voor een goede emotionele ontwikkeling een gevoel van vertrouwen heeft, in een veilige leefomgeving opgroeit, positieve aandacht en affectie krijgt. Ook de invloed van school en leren omgaan met anderen heeft een enorme impact op hoe het kind zich zal ontplooien. Zo is het bekend dat pesten op school een negatieve invloed heeft op de emotionele ontwikkeling. Ook misbruik, het ontbreken van een ouder, armoede, en gezondheidsproblemen zijn beïnvloedbare factoren.

Gevoelens, emoties en gedrag

Niemand is perfect emotioneel ontwikkeld, maar toch vertonen sommige personen labiel gedrag. Mensen die gevoeliger zijn van aard, zijn vaker emotioneel kwetsbaar. Ze kunnen minder snel hun emoties de baas. Dit zal resulteren in het sneller vertonen van onaangepast gedrag. Hiernaast is ook de opvoeding van iemand van cruciaal belang: het ontberen van een veilige leefomgeving, het verwerven van trauma's zoals misbruik of gepest zijn zorgen ervoor dat iemand in eerste instantie minder emotioneel stabiel ontwikkelt. Deze mindere stabiele ontwikkeling zal dan ook sneller uitmonden in labiel gedrag.

Bewustwording van gevoelens

Het bewust worden van je gevoelens biedt de oplossing om je emotionele ontwikkeling terug te verbeteren en aan te pakken en is de route naar het terug ontwikkelen van stabieler gedrag. De ketting: ervaren van behoeftes, daarmee gepaard gaande gevoelens, die dan een invloed hebben op je emoties dient onderbroken te worden en er moet tussen het ervaren van gevoelens en de daaruit voortvloeiende emoties ruimte gemaakt worden voor het bewust worden en realiseren waarom je negatieve gevoelens hebt. Als je deze oorzaak kan aanpakken en positief omzetten, kan je opnieuw je emoties de baas worden en gaat dit zich uiten in aangepast gedrag dewelke aanvaardbaar is en geen schadelijke gevolgen zal hebben voor jezelf.

Praten

Wanneer iets je teveel wordt is het verstandig om hierover te praten met een vertrouwenspersoon of in verder gevorderde stadia met je huisarts en psycholoog. Het lijkt in eerste instantie niet direct een oplossing te zijn voor je innerlijk probleem, maar het kan wel de draaglast en het daarmee gepaarde gaand labiel gedrag verminderen. Op die manier kan je zelf terug aanscherpen en beter leren omgaan met het verwerken van negatieve gevoelens en de emotionele uiting ervan.

Lees verder

© 2015 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Wat is emotionele volwassenheid? Is emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid in ons gedrag en emoties? O…
Bewust gedrag vs. onbewust gedragGedrag is eigenlijk alles wat we doen. Alles wat we doen uit ons zelf, maar ook alles wat we doen als reactie op hetgeen…
Psychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzakenPsychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzakenVan een psychiatrische stoornis spreken we als het gedrag afwijkt van dat van leeftijdgenootjes en van het ontwikkelings…
Gedragsproblemen bij kinderen, de omgeving begrijpt ze nietGedragsproblemen bij kinderen, de omgeving begrijpt ze nietGedragsproblemen bij kinderen komen veel voor. Gedragsproblemen ontstaan door het niet begrijpen van een bepaald gedrag…
Afweer: psychologieAfweer: psychologieMet psychologische afweer wordt bedoeld het wegdrukken van gevoelens, fantasieën of wensen. Bij projectie ziet de persoo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • https://www.salusi.nl/5-feiten-over-huilen-en-tranen/

Reageer op het artikel "Emotionele ontwikkeling en het ontstaan van labiel gedrag"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 17-12-2016
Subrubriek: Verslaving
Special: Emotionele ontwikkeling
Medische informatie…
Schrijf mee!