InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > 10 Tips om te stoppen met roken

10 Tips om te stoppen met roken

10 Tips om te stoppen met roken Heb je het besluit genomen om te stoppen met roken? Het hoeft niet moeilijk te zijn! Eén van de mogelijkheden om voor eens en altijd te stoppen met deze gewoonte is om gebruik te maken van je wilskracht. Hier volgen enkele tips op weg naar succes.

Maak van het stoppen met roken je belangrijkste doel

In plaats van een waslijst met te bereiken verschillende doelen, bepaal je voor jezelf dat het stoppen met roken je belangrijkste doelstelling is. Door op dit doel te focussen verhoog je de kans op succes.

Houdt het einddoel voor ogen

Stel je voor hoeveel beter je leven zal zijn als niet roker. Realiseer je dat je in staat zult zijn om beter te ademhalen en hoe je energie niveau zal toenemen. Bedenk wat je allemaal kunt doen met het geld wat je jaarlijks uitspaart door geen sigaretten te kopen. En het belangrijkste, stel je voor hoeveel extra gezonde jaren je toe kunt voegen aan je leven, zodat je al die dingen kunt doen die je graag wilt, zoals het doorbrengen van tijd met mensen waar je om geeft. Maak voor jezelf een lange lijst met alle positieve dingen die er zijn als je geen roker meer bent!

Maak het makkelijker voor jezelf

Zoek wegen die het makkelijker voor je maken om te stoppen met roken. Misschien is het mogelijk om een vriend of familielid te interesseren om samen te stoppen met roken. Vraag een collega om een ommetje te maken gedurende de pauzes en voorkom dat je naar het rook gedeelte gaat. Je kunt je aansluiten bij een stoppen met roken groep. Je kunt zelfhypnose aanleren. Neem bij de behoefte aan een sigaret, fruit of kauwgom.

Maak een afspraak met jezelf

Plan de datum en tijd dat je de laatste sigaret zult roken. Maak deze afspraak met jezelf alsof je leven er van afhangt. Waarom vraag je jezelf af? Omdat het zo is! Schrijf voor jezelf datgene op wat je er toe zou kunnen verleiden om één sigaretje op te steken. En schrijf vervolgens op hoe je dit zou kunnen voorkomen.

Schrijf je eigen plan

Schrijf datgene op wat er in je opkomt tijdens het lezen van deze regels, alsmede alle andere ideeën waarvan je denkt dat ze zouden kunnen helpen om van de sigaret af te blijven. Blijf voorlopig uit de buurt van de buurt van andere rokers, verwijder al je sigaretten en asbakken; vraag een vriend of bekende om je elke dag op te bellen voor morele ondersteuning.

Probeer alle negatieve gedachten om te schakelen in positieve

In plaats van te denken: “Wat is het moeilijk” schakel je over op de gedachte: “Het wordt steeds gemakkelijker”. Je kunt hier ook eigen zinnen bedenken, zoals: “Ik denk om mijn gezondheid” of “Het gaat me lukken”. Probeer een positieve verklaring te geven voor jezelf, om je gedurende de dag op de goede koers te houden.

Beloon jezelf

Je kunt bijvoorbeeld een spaarpot nemen en daar al het geld in stoppen wat je normaal gesproken aan sigaretten zou hebben uitgegeven. Je kunt het aanwenden voor een tropische vakantie of als aanbetaling op een nieuwe auto. Bedenk leuke cadeautjes welke je jezelf kunt geven omdat je rookvrij bent gedurende een dag, een week, een maand enz. Noteer ze op je kalender zodat je iets hebt om naar uit te kijken.

Bereik het stoppen door middel van een lijfspreuk

Bijvoorbeeld: Ik kan, ik wil, ik moet. Stel je voor dat je kind of geliefde zich in een brandend gebouw bevindt jij bent de enige in de buurt die redding kan bieden. Zou je dan gewoon een poging wagen, of zou je alles doen wat op dat moment je vermogen ligt om redding te bieden? Natuurlijk zou je alles doen wat maar mogelijk is. Denk is goed na ben jezelf niet evenveel waard? Dus benader het stoppen met roken met dezelfde instelling, omdat je echt je eigen leven redt- je bent het waard!

Visualiseer je weg naar succes

Sluit elke morgen en elke avond even je ogen, en realiseer je dat je nee kunt zeggen tegen de behoefte om een sigaret te nemen, en merk op hoe goed dat het voelt dat je jezelf onder controle hebt. Beeldt je in dat je een tevreden niet roker bent gedurende 3 tot 5 minuten per dag. Ervaar het om gelukkig gezond en actief te zijn en om alle dingen te doen war je van houdt.

Leer om met stress om te gaan

Stress is overal, en terwijl we vaak denken dat sigaretten een middel zijn om tot rust te komen, is het in werkelijkheid zo dat nicotine een oppeppend middel s voor het lichaam. Gedurende de eerste dagen dat je gestopt bent met roken, zul je het gevoel hebben om een sigaret te nemen omdat je stress voelt. Leer jezelf aan om gedurende de dag enkele keren lang en diep in te ademen, dit kan het gevoel van stress wegnemen. Als je in staat bent om de stress weg te nemen, dan ben je in staat om de behoefte aan een sigaret makkelijker te weerstaan.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken – 5 tipsStoppen met roken – 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Geld besparen, stop met rokenGeld besparen, stop met rokenDe belangrijkste reden om te stoppen met roken is met stipt je gezondheid. Roken is ongezond en vergroot de kans op vele…
Allen Carr: stoppen met rokenAllen Carr was zelf een verstokte roker. Toen hij na meerdere poging eindelijk met succes wist te stoppen, ontwikkelde h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "10 Tips om te stoppen met roken"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 18-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!