InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met de verslaving

Stoppen met de verslaving

Stoppen met de verslaving Uit de titel van dit artikel kunt u opmaken dat het eenvoudig is om te stoppen met een verslaving, maar het tegendeel is waar. De meeste verslaafden lukt het niet om zelf de motivatie te vinden om te stoppen met de verslaving. De verslaafde moet heel graag willen stoppen met de verslaving, ook op het moment dat de behoefte weer terug is. Mensen die niet te kampen hebben met verslavingen, kunnen eenvoudig oordelen. Koop gewoon geen sigaretten meer, of zorg er gewoon voor dat u niet meer achter een gokkast gaat staan, maar de realiteit is anders. Een verslaafde heeft een lichamelijke en geestelijke dwang om toch weer toe te geven aan de verslaving. Op het moment dat de sigaret wordt uitgedrukt of er net weer een fors bedrag vergokt is, nemen ze het besluit om ermee te stoppen. De sterke wil neemt op den duur af en het verlangen ontstaat weer.

Geestelijke verslaving en een lichamelijke verslaving

De verslaafde kan een geestelijke drang ondervinden en een lichamelijke drang. Een roker of een drinker zal ook moeten afrekenen met de lichamelijke afkickverschijnselen, zodra hij of zij wil stoppen. Ook de geestelijke drang moet echter niet onderschat worden. Een verslaafde die weerstand gaat bieden aan de verslaving, kan zich zeer ongelukkig voelen.

Door eenvoudig weer toe te geven aan de drang om te roken, drinken of gokken, gaat het ongelukkige gevoel weg en maakt plaats voor een gevoel van geluk. Dit gevoel is echter maar tijdelijk. Op deze manier komen de verslaafden in een cirkel terecht waar ze moeilijk uit kunnen komen.

Motivatie om te stoppen met de verslaving

In eerste instantie kunt u proberen om de verslaving zelf te verslaan, maar in de meeste gevallen hebt u hier hulp bij nodig. U moet in ieder geval de motivatie vinden om op moeilijke momenten weerstand te kunnen bieden. U gaat een rookverslaving niet verslaan door gewoon geen sigaretten meer te kopen, uiteindelijk zult u namelijk gewoon weer sigaretten kopen. Een enkeling lukt het om gewoon te zeggen: “ik stop ermee”, en er ook daadwerkelijk mee stoppen, maar de meeste mensen hebben een stok achter de deur nodig.

Voor rokers is de gezondheid een goede motivatie, maar vaak nog geen reden om te stoppen met roken. Tot het moment dat ze van hun lichaam een waarschuwing krijgen. Een roker die een hartaanval heeft gehad, is vaak voldoende gemotiveerd om te stoppen met roken.

Een goede motivatie vinden

Een verslaafde moet een goede motivatie hebben, anders gaat het gewoon weer een poging worden zonder resultaat. Een goede motivatie zou kunnen zijn om een redelijk doel voor ogen te houden. Een jaar lang niet gokken wordt bijvoorbeeld beloond met een Ipad. Het is echter verstandiger om doelen te stellen die eenvoudiger te realiseren zijn. Een jaar lang is te lang om gemotiveerd te blijven. Een doel zou kunnen zijn om één of twee maanden “clean” te blijven. De beloning zou kunnen zijn een korte vakantie.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stoppen met de verslaving"

Reactie

Es, 07-09-2012 13:12 #1
Het is lastig om te stoppen met een verslaving. Ik zit zelf met een gokverslaving. Na het gokken heb ik altijd spijt, maar uiteindelijk begin ik er toch weer mee. Vandaag ben ik weer gestart met een nieuwe poging om de verslaving te stoppen. 07-09-2012 is de laatste dag geweest dat ik gegokt heb.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-09-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!