InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hantavirus: symptomen, diagnose en behandeling

Hantavirus: symptomen, diagnose en behandeling

Hantavirus: symptomen, diagnose en behandeling Het hantavirus hoort bij een groep virussen die voorkomt bij knaagdieren. Onder meer het ‘Sin Nombre virus’ is hier een voorbeeld van. Mensen kunnen ernstig ziek worden na besmetting. Het virus kan in ernstige gevallen overgaan in HPS (ook wel bekend als Hantavirus Cardiopulmonaal/Pulmonary Syndroom) wat uiteindelijk kan leiden tot zware longklachten.

Besmetting

Het hantavirus wordt via knaagdieren overgedragen op mensen. Dat kan als iemand in aanraking komt met urine, speeksel en ontlasting van knaagdieren. Ook kan besmetting optreden wanneer iemand stofdeeltjes inademt met het virus. Het hantavirus is niet overdraagbaar van mens op mens.

Symptomen

De symptomen van het hantavirus komen overeen met griep. De incubatietijd bedraagt zes weken. In de eerste drie tot vijf dagen voelt de patiënt zich ziek. Niet iedereen die in aanraking komt met het virus wordt ziek. De klachten kunnen bestaan uit:
  • Koorts
  • Pijnlijke spieren
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Vermoeidheid

Als de patiënt zieker wordt, verergeren de klachten. Symptomen die dan kunnen optreden zijn:
  • Kortademigheid
  • Snel kloppend hart
  • Lage bloeddruk
  • Hartfalen

Diagnose

De diagnose van het hantavirus is lastig, omdat de klachten in eerste instantie overeen komen met griep. Als de patiënt in aanraking is geweest met knaagdieren en kortademig is, wordt vaak sneller gedacht aan het hantavirus. Bij een vermoeden van de ziekte is het belangrijk om onmiddellijk een arts te raadplegen. Uit serologische testen kan worden gekeken of iemand ziek is geworden door het hantavirus.

Behandeling

Er bestaat geen behandeling, geneesmiddel of vaccin tegen het hantavirus. Zieke patiënten worden in het ziekenhuis opgenomen. Vaak worden ze op de intensive care behandeld en worden ze via een buis beademd. Als de patiënt opknapt, kan hij van de beademingsapparatuur worden gehaald.

Prognose

Een groot deel van de mensen die het Sin Nombrevirus oploopt, komt te overlijden. Dat komt doordat er geen geneesmiddel voorhanden is. Het andere deel geneest, maar kan wel met blijvende klachten kampen.

Waar komt het hantavirus voor?

Het hantavirus kent in verschillende werelddelen diverse niet ernstige en ernstige varianten. Het Sin Nombre virus is een bekende variant van het hantavirus en komt voor in onder meer de Verenigde Staten, Canada en in diverse Zuid-Amerikaanse landen.

Uitbraak Sin Nombrevirus in VS

In de zomer van 2012 was er in de Verenigde Staten een grote uitbraak van het Sin Nombrevirus. Verschillende mensen die hadden geslapen in tentcabines in het Yosemite National Park in Californië werden ziek door het hantavirus. Witpootmuizen zorgden voor de besmetting. Diverse zieken stierven uiteindelijk aan het Sin Nombrevirus.

Puumulavirus in Nederland

In Nederland komt het meer onschuldige puumulavirus voor, eveneens een variant van het hantavirus. Het virus wordt overgedragen door rosse woelmuizen. Het puumulavirus kan zorgen voor griepachtige klachten. In zeldzame gevallen treden ook nierklachten op.

Besmetting voorkomen

Als je naar Amerika op vakantie gaat is het aan te raden om te kijken of het hantavirus ook voorkomt in de staten waar je naar toe gaat. Ook kun je een aantal voorzorgsmaatregelen nemen om besmetting te voorkomen in de betreffende gebieden. Draag in de natuur handschoenen (bijvoorbeeld van rubber of latex). Als je in een huisje in het gebied verblijft is het belangrijk om het onderkomen goed schoon te maken en daarbij handschoenen te gebruiken. De Amerikaanse autoriteiten hebben speciale schoonmaakvoorschriften.

Voorzorgsmaatregelen in de (Amerikaanse) natuur

Voor mensen die in de natuur wandelen of verblijven waar het hantavirus voorkomt, gelden extra voorzorgsmaatregelen:
  • Vermijd contact met knaagdieren, nesten en holletjes.
  • Controleer tenten en cabines op de aanwezigheid van knaagdieren. Veeg niet in cabines waar knaagdieren worden gesignaleerd.
  • Zet geen tenten op naast nesten en holletjes met knaagdieren.
  • Bewaar voedsel in containers waar geen knaagdieren bij kunnen.
  • Stop afval in containers waar geen knaagdieren bij kunnen.
  • Voer geen knaagdieren.
Gerelateerde artikelen
Besmetting met het hantavirus ontstaat door knaagdierenBesmetting met het hantavirus ontstaat door knaagdierenDat men besmet kan worden met het hantavirus, dat door muizen wordt overgebracht, is niet bij iedereen bekend. Besmettin…
Hantavirus: Infectie en PreventieHoewel het hantavirus wereldwijd voorkomt, is een infectie met dit virus relatief zeldzaam. Het virus wordt overgedragen…
Hantavirus: reisadvies Yosemite National ParkHantavirus: reisadvies Yosemite National ParkVolgens het Amerikaanse Center voor Disease Control and Prevention (CDC) lopen 10.000 toeristen de kans te zijn besmet m…
Informatie over knaagdierenBijna iedereen heeft wel eens met knaagdieren te maken of te maken gehad. Zo heeft je broertje een hamster als huisdier,…
Hantavirus: wat is het en hoe kom je eraan?Hantavirus: wat is het en hoe kom je eraan?10.000 toeristen die gedurende de zomer van 2012 hebben overnacht in het Yosemite National Park in Californië lopen het…
Bronnen en referenties
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/03/mogelijk-nederlanders-besmet-met-hantavirus-in-yosemite/
  • http://www.doh.wa.gov/YouandYourFamily/IllnessandDisease/Hantavirus.aspx
  • http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Hantavirusinfectie
  • http://www.cdc.gov/hantavirus/hps/diagnosis.html
  • http://gezondheid.blog.nl/algemeen/2012/09/02/amerika-in-de-ban-van-dodelijk-hanta-virus
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hantavirus

Reageer op het artikel "Hantavirus: symptomen, diagnose en behandeling"

Reactie

Amgieskes, 04-11-2017 13:36 #1
Kan het hantavirus ook door muizen in paardenstallen via mest of hooi of stro besmet worden?

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 04-09-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!