InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bevolkingsonderzoek borstkanker

Bevolkingsonderzoek borstkanker

Het mammacarcinoom, oftewel borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen in Nederland. De kans voor een vrouw om tijdens haar leven borstkanker te krijgen ligt rond de 10%. Sinds 1990 is er het bevolkingsonderzoek borstkanker in Nederland. Ook al gaat u liever niet, het bevolkingonderzoek is er om borstkanker vroeg op te sporen. Als borstkanker in een vroege fase wordt gevonden, zijn de kansen op genezing vele malen groter. Bij een groot deel van de mensen is de uitslag van het onderzoek negatief en is er niets aan de hand. Als er bij het onderzoek iets wordt gevonden, is dat natuurlijk vreselijk schrikken. U staat dan mogelijk aan het begin van een periode vol met onzekerheden. Dit artikel vertelt u meer over het hoe en wat van het bevolkingsonderzoek borstkanker.

Wat kan u verwachten van het bevolkingsonderzoek borstkanker?

Meestal vindt het bevolkingsonderzoek borstkanker plaats in een bus, zodat het onderzoek bij u in de buurt kan worden uitgevoerd. Vrouwen worden vaak per wijk uitgenodigd, dus u komt vaak buurtbewoners tegen. Als u zich heeft gemeld in de bus, wordt u vanzelf geroepen als u aan de beurt bent. Nadat u zich heeft uitgekleed, maakt een laborant röntgenfoto’s van de borst door de borst tussen twee platen plat te drukken. Na het onderzoek moet u even wachten, totdat u hoort dat de foto’s gelukt zijn.

Waarom het bevolkingsonderzoek borstkanker?

Omdat ongeveer 10% van de Nederlandse vrouwen borstkanker krijgt, worden sinds 1990 alle vrouwen tussen de 50 en 75 jaar iedere twee jaar gecontroleerd op borstkanker. Door deze manier van screenen is de kans groter dat borstkanker vroeg wordt opgespoord. Het vroeg opsporen is belangrijk, omdat behandeling in een vroege fase van de ziekte een grotere kans op genezing geeft. Op de foto’s kunnen afwijkingen worden gezien, die nog niet kunnen worden gevoeld. Zelfonderzoek van de borsten is daarom minder effectief dan het bevolkingsonderzoek en kan dit niet vervangen. Voordat een bevolkingsonderzoek wordt ingevoerd, wordt altijd uitgebreid onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen hiervan. Een bevolkingsonderzoek heeft alleen zin als de voordelen groter zijn dan de nadelen. Daarom worden voor het bevolkingsonderzoek borstkanker alleen vrouwen tussen de 50 en 75 uitgenodigd. Voor vrouwen onder de 50 jaar zijn de röntgenfoto’s moeilijker te beoordelen vanwege het vele klierweefsel in de borsten. Bij vrouwen boven de 75 groeit borstkanker meestal heel langzaam. Er is daarom een grote kans dat als bij hen borstkanker wordt ontdekt, zij hier niet aan overlijden. Iemand zou daarom onterecht patiënt worden. Voor vrouwen onder de 50 en vrouwen boven de 75 wegen daarom de voordelen niet op tegen de nadelen. Voor vrouwen in de leeftijdscategorie 50 tot 75 dus wel. Uit onderzoek is gebleken dat er ieder jaar ongeveer 775 vrouwen minder sterven aan borstkanker door het bevolkingsonderzoek borstkanker.

De uitslag

Enkele tijd na het onderzoek ontvangt u de uitslag. Dit is altijd een spannend moment. Gelukkig ontvangen 980 van de 1000 vrouwen de uitslag: geen verdachte afwijkingen. Er is dan niets aan de hand en u wordt pas weer over twee jaar opnieuw opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek. Deze uitslag geeft natuurlijk geen zekerheid dat u in de tussentijd geen borstkanker ontwikkelt. Dus als u in de tussenliggende jaren een knobbeltje of andere afwijkingen aan uw borst bemerkt, moet u altijd contact opnemen met uw huisarts. Helaas krijgt 20 van de 1000 vrouwen het bericht dat er wel verdachte afwijkingen zijn gezien op de foto. U moet dan voor verder onderzoek naar het ziekenhuis. Een verdachte uitslag betekent nog niet altijd dat u daadwerkelijk borstkanker heeft. Ook andere aandoeningen, zoals cystes geven afwijkingen op de foto’s.
© 2013 - 2019 Atotz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_borstkanker

Reageer op het artikel "Bevolkingsonderzoek borstkanker"

Infoteur: Atotz
Gepubliceerd: 19-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!