InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Trilling of spasme in de borstspier

Trilling of spasme in de borstspier

Trilling of spasme in de borstspier Een trillende borstspier: het lijkt wel alsof er een mobiele telefoon (GSM) op trilfunctie staat. Veel mensen hebben er last van zonder te weten waardoor dit veroorzaakt wordt en of dit een gevaarlijke aandoening is. De borstspieren liggen immers vlakbij het hart, en soms wordt er gevreesd voor hartkwalen.

Wat een is spasme van de borstspier?

Een trilling of spasme van de borstspier moet niet verward worden met Coronair spasmen, waarbij een tijdelijke vernauwing van de kransslagader(s) optreedt. Bij een trilling of spasme van de borstspier is er een duidelijke trilling van buitenaf te zien. De huid ter hoogte van de borstspier beweegt mee met de trilling. Het lijkt soms alsof er een mobiele telefoon onder de huid zit die op trilfunctie staat. Wanneer je de hand op de huid legt, voel je de borstspier trillen onder je hand.

Wanneer en bij wie komt dit voor?

Een regelmatig trillende borstspier is niet leeftijdsgebonden: het kan bij iedereen voorkomen. Mannen hebben er net zo vaak last van als vrouwen. De trilling komt vaak in de ochtend voor bij het opstaan, maar kan ook gedurende de dag voorkomen. Bij sommige mensen spreken we over een enkele keer, maar anderen hebben er bijna dagelijks last van. Bij sommigen is het zo erg dat de trilling gedurende de dag zich blijft herhalen. Vaak duurt het enkele seconden, zwakt dan weer af en keert na een paar minuten weer terug. De meeste mensen gaan er niet mee naar de huisarts. Een trillende borstspier is in de meeste gevallen niet ernstig en veroorzaakt geen hartinfarct. De trillingen kunnen zowel links als rechts voorkomen. Bij sommige mensen wisselt dit af, bij anderen is slecht één zijde actief.

Symptomen en pijnklachten

Spasmen van de borstspier kan heel soms pijnklachten veroorzaken. Dit komt omdat de spieren zo snel trillen, dat ze geïrriteerd raken. Soms wordt een aanval uitgelokt door een plotselinge beweging, lachen, bukken, hoesten, niezen en tillen. Om die reden hebben veel mensen er in de ochtend last van: ze staan op of rekken zich uit, waardoor de spier geactiveerd wordt.

Stress en spanning kan een aanval uitlokken. Veel mensen hebben er dan ook last van wanneer ze onder spanning staan. In periodes van geestelijke ontspanning nemen de klachten vaak weer af. Ook mensen die teveel met hun borstkas adem halen waardoor er teveel spanning op de borstkas staat, hebben eerder last van trillende borstspieren. Daarnaast komt het soms bij sporters voor die de borstspieren veel gebruiken zoals bij krachttraining. Hartpatiënten die in het verleden een operatie hebben ondergaan, ondervinden deze klachten soms ook. Hierdoor kan er angst ontstaan bij deze groep patiënten. Vaak is een trillende borstspier wel een heel ander gevoel dan een hartinfarct.

In een enkel geval is een trillende borstspier een voorbode voor hartklachten. Vaak ligt de klacht dan dieper in de borst, maar wordt deze ervaren als een trillende borstspier.

Behandeling

De arts zal een uitgebreid onderzoek doen en een hartfilmpje maken en de longfunctie onderzoeken. In de meeste gevallen zij hart en longen in orde en zijn er geen afwijkingen in het bloed te vinden. Een trillende borstspier is vervelend maar in de meeste gevallen een onschuldige aandoening die uiteindelijk ook weer zelf kan verdwijnen. Vaak heeft het met spanningen te maken en richt de behandeling zich op ontspanning.

Beschrijf voor jezelf de momenten wanneer de trillende borstspier voorkomt. De meeste mensen kunnen één van de volgende situaties aanwijzen:
  • Bij het wakker worden of opstaan
  • Bij lichamelijke inspanning wanneer er gebruik wordt gemaakt van de borstspieren
  • In stressvolle situaties
  • In bepaalde omgevingen, bijvoorbeeld op het werk, thuis of buiten

Vaak wordt de borst onbewust aangespannen ten tijde van spanning/stress. Door bewust een buikademhaling toe te passen, krijgt de borst de mogelijkheid zich te ontspannen. Hierdoor nemen spasmen van de borstspier af. Langdurige stress kan naast trillingen van de borstspier ook andere lichamelijke klachten veroorzaken. Ga daarom langs een arts bij langdurige stress. Trillingen in de borstspier tijdens het wakker worden/opstaan zijn moeilijk te voorkomen of te behandelen. Waarschijnlijk raakt de spier geïrriteerd of geactiveerd en trilt deze even. Een tekort van vitamine B5 en calcium kan trillende spieren veroorzaken. Door dit tekort aan te vullen zou de klacht moeten verdwijnen. Vaak is het onduidelijk of er een tekort aan vitaminen of mineralen is ontstaan. Pas wanneer andere klachten optreden, kan een arts hier onderzoek naar doen.
Gerelateerde artikelen
Oefeningen voor een gespierde borstOefeningen voor een gespierde borstEen gespierde en brede borst is bij veel mannen ver te zoeken. Er zijn vele manieren om de borst te trainen, maar er zij…
Fitness - borstspieren trainenFitness - borstspieren trainenVoor veel jongens zijn de borstspieren één van de belangrijkste spieren om te trainen. Je kunt je borstspieren zowel thu…
BorstvergrotingHet woord borstvergroting zegt het al, het is een ingreep waarbij de borst of borsten van de vrouw worden vergroot. Mees…
Borstvergroting: de behandelingBij een borstvergroting wordt de vorm van de (vrouwelijke) borsten aangepast, gewoonlijk met behulp van siliconen-implan…
Amastie: Ontbrekende borst of afwezige borstenAmastie: Ontbrekende borst of afwezige borstenAmastie is een zeldzame aandoening waarbij het borstweefsel, de tepel en het tepelhof afwezig zijn. Dit komt aan één zij…

Reageer op het artikel "Trilling of spasme in de borstspier"

Reacties

Rahim, 19-09-2017 05:21 #6
Hallo

Ik heb erg al weken kleine gebonk boven in me borstspier het is zo iritant dag ik er hele tijd op let en helemaal niet ervan ken slapen en het gaat de hele dag maar door heb het eerder in me lichaam op andere plekken gehad maar paar dagen deze blijft wel heel erg lang hangen weet iemand wat het is

Mvg

Vessem, 20-10-2016 16:17 #5
Ik heb net een open hart operatie achter de rug, en daarna is het bij mij begonnen… zeer irritant omdat ook mijn stem er regelmatig onder lijdt. Volgende week terug voor controle in Erasmus dus zal in ieder geval vragen of het dit kan zijn. Zijn er oefeningen voor om het terug te dringen als ik het voel aankomen?

De Rooij, 18-09-2016 13:31 #4
Mijn hart is een keertje op hol geslagen met een beetje verhoogde bloeddruk. Filmpje gehad en 2x bloed onderzocht voor het hart. Niets aan de hand, toen begon het in het midden onder mijn borstspier te trillen iedere keer als ik wakker word met uitstraling in de linkerborst, pijn op het borstbeen, pijn in linkse arm met een branderig gevoel in de buurt van de biceps. Pijn in de pezen op mijn schouder en de pees die de aanhechting is van het sleutelbeen. Weer een hartfilmpje, niets aan de hand. Ik begin nu toch ook te denken aan de ziekte van Tietze. Zou dat kunnen?

Carla, 10-02-2016 20:27 #3
Dus het kan echt geen kwaad? Ik heb idd vaak thuis stress… Werkvloer geen last van… Merendeels avond vanaf 20 uur

Jan Willem, 04-12-2014 16:01 #2
Nuttige tekst. Begon aan zoekactie in de verwachting dat ik de enige was en moeilijk informatie zou kunnen vinden. Maar zoals direct werd begonnen met de vergelijking met mobiele telefoon, zo had ik had al aan mensen in mijn omgeving omschreven, trof me.

Jaap, 17-06-2014 15:17 #1
Vergeet niet dat het ook voorkomt na sporten. Heb je de vorige dag intensief gesport? Dan kan dit net zo goed de oorzaak zijn.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!