InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Onnodige worminfecties

Onnodige worminfecties

Onnodige worminfecties Het is in Nederland een veel voorkomend probleem, worminfecties. Eigenlijk best wel raar, want het is vrij simpel te helpen. Schaamte zorgt er meestal voor dat mensen geen medicijnen durven te kopen, waardoor ze langdurig last hebben van dit probleem, wat ontzettend hinderlijk kan zijn. Als je dit probleem op tijd herkent en snel medicijnen koopt, zijn de problemen voor jezelf minder en is er ook minder besmettingsgevaar voor anderen.

Oorzaak

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je een worminfectie oploopt. In de meeste gevallen word je besmet door iemand anders, want worminfecties zijn heel erg besmettelijk. Vooral kinderen hebben er last van, dus medewerkers in bijvoorbeeld een kinderopvang, zullen hier vaker last van hebben. Ook vlees kan een bron van worminfecties zijn, hierdoor kan je geïnfecteerd raken. Juist omdat het zo besmettelijk is, is het voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen, belangrijk dat je er iets aan doet.

Problemen

Er zijn verschillende dingen waar je last van kan hebben bij een worminfecties, maar de meest voorkomende is toch jeuk rond de anus. Meestal is dit ook hetgene waardoor mensen ontdekken dat ze last hebben van een worminfectie. Omdat de wormen in de nacht actiever zijn, treedt de jeuk vaak dan op. Dit is vervelend, het houdt zelfs mensen uit hun slaap. De huid kan geïrriteerd raken, wat voor nog meer jeuk zorgt. Het is belangrijk om niet te gaan krabben, juist daardoor is de irritatie vaak nog erger. De geïrriteerde huid insmeren met speciale crème kan helpen tegen de jeuk en de pijn, maar hiermee wordt de worminfectie niet opgelost, het is dus belangrijk om ook daar voor een oplossing te zorgen, anders verhelp je alleen maar de jeuk, niet waar je eigenlijk écht last van hebt.

Herkennen

Worminfecties zijn vrij makkelijk te herkennen. Meestal krijgen mensen veel jeuk rond de anus, dit wijst vaak op een worminfectie. Ook kan het zijn dat je de wormen ziet in de ontlasting. De wormen zijn vaak wit van kleur. Het ligt aan welke soort worminfectie hoe groot de wormen zijn, maar bij de meest voorkomende worminfectie zijn de wormen meestal ongeveer 1 cm groot.

Oplossing

De oplossing is eigenlijk vrij simpel, koop een doosje anti-worm medicijnen. Dit is vrij goedkoop en bij de drogist te verkrijgen, bijvoorbeeld bij het Kruidvat. Er zijn mensen die dit niet durven, omdat ze zich schamen voor een worminfectie, maar er zijn in Nederland heel erg veel mensen die hier last van hebben, dus schaamte is eigenlijk helemaal niet nodig. Meestal helpt het slikken van deze pillen heel goed, de worminfectie wordt snel verholpen. Als dit niet helpt, is er de mogelijkheid om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan vaak sterkere medicijnen geven, waardoor de worminfectie alsnog verdwijnt. Het is belangrijk om iets aan dit probleem te doen, omdat ook de omgeving er last van heeft, zeker als je in gezinsverband leeft. Je partner wordt waarschijnlijk snel besmet, zal dan ook medicijnen moeten halen, als je daar niets tegen doet, wordt het probleem ook niet verholpen, omdat je elkaar blijft besmetten. Een worminfectie gaat vaak niet uit zichzelf zomaar weg, terwijl het met medicijnen zo verholpen is.

Er zijn mensen die zeggen dat je er ook zelf voor kan zorgen dat de worminfectie verdwijnt. Het eten van een teentje knoflook per dag zou kunnen helpen, maar dit wordt meestal niet aangeraden, er is geen garantie dat dit de worminfectie ook echt verhelpt, terwijl die garantie er bij de medicijnen wel is. Probeer dus over de schaamte heen te stappen, koop een doosje medicijnen bij de drogist, zodat de onnodige problemen snel op gelost zijn. Dit verhelpt de problemen voor jezelf, maar ook het besmettingsgevaar voor anderen.
© 2013 - 2019 Nikkydegraaf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onnodige worminfecties"

Infoteur: Nikkydegraaf
Gepubliceerd: 16-06-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!