InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Worminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderen

Worminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderen

Worminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderen Zodra de letter R weer uit de maand is, krijgt onze gezondheid vaak een goede impuls. Maar het mooie zomerweer kent ook nadelige risico's voor de gezondheid, vooral voor kleine kinderen als ze buiten spelen. Voordat je het weet is je kind namelijk besmet met vieze wormen. Hoe kun je een worminfectie met aarsmaden en spoelwormen voorkomen, of genezen. In feite zijn dit de enige twee wormen die een kind kunnen besmetten, want lintwormen komen zelden voor.

Kinderen raken alles aan

Bij buitenspelende kinderen is goede hygiëne om velerlei redenen noodzakelijk want je wilt natuurlijk niet dat je kind ziek wordt. Aan de andere kant hoeven we ook niet zo panisch te doen, want kleine kinderen raken alles aan en steken ook de hele dag allerlei dingen in hun mond, zonder dat we het weten. Evengoed groeien ze bijna altijd op tot gezonde volwassenen. Toch wil je niet dat ze een ziekte krijgen of dat ze met vieze wormen worden besmet.

Worminfectie voorkomen

Een worminfectie kun je bij je kind voorkomen door vooral een goede hygiëne toe te passen als ze buiten spelen. Want binnenshuis zullen ze niet zo vaak met wormen besmet kunnen worden, aangezien het vooral de uitwerpselen van katten en honden zijn die tot wormen kunnen leiden.

Honden en katten

Buiten spelende kinderen kunnen gemakkelijk in aanraking komen met de uitwerpselen van honden en katten. De ontlasting van deze dieren vormt vaak een grote bron van allerlei worminfecties. De meest voorkomende worminfecties bij kinderen zijn aarsmaden en spoelwormen.

Spoelwormen

In de darmen van katten en honden kunnen zogenaamde spoelwormen voorkomen die enigszins op regenwormen lijken. De eitjes van deze wormen komen in de ontlasting terecht, waar ze maar liefst twee jaar lang voor besmetting kunnen zorgen. Een buitenspelend kind kan gemakkelijk via de mond met deze eitjes besmet raken. Na de besmetting komen de wormlarven vrij in het darmkanaal van het kind, waarna ze zich nestelen in diverse organen. Gelukkig is de besmetting vaak mild en kortstondig, maar de besmetting kan ook tot vervelende langdurige en onbegrepen klachten leiden. Denk daarbij aan buikklachten, koorts, of prikkelhoest. Zelfs kan een infectie met spoelwormen een chronische luchtwegaandoening veroorzaken.

Aarsmaden

Aarsmaden zijn witte wormpjes van ongeveer een cm lang. De klacht is vaak jeuk rond de anus en soms bij de schede, waardoor het kind daar gaat krabben. De vervelende worm nestelt zich in de blindedarm en in het onderste deel van de dunne darm. Buiten het lichaam kunnen de eitje lang blijven leven. Via de vingers vindt de besmetting plaats. Als je kind besmet is met aarsmaden kun je de klachten zelf behandelen met een kuur die verkrijgbaar is bij drogist en apotheek.

Voorkomen beter dan genezen

Wat kun je er aan doen om besmetting trachten te voorkomen. Denk aan de volgende voorzorgsmaatregelen:
  • Houd een zandbak vooral goed schoon en dek hem af wanneer hij niet wordt gebruikt.
  • Zorg dat de nagels van het kind schoon en kort zijn.
  • Was regelmatig de handen van het kind met water en zeep.
  • Terwijl ze in de zandbak spelen niets laten drinken of eten.
  • Maak het speelgoed dat buiten gebruikt wordt regelmatig schoon.
  • Maar dat geldt ook voor deurknoppen, Wc-bril, kastdeuren.
  • Geef ze elke dag schoon ondergoed
  • Kleding van het kind op 60 graden wassen
  • Ontworm je kat of hond elk jaar twee maal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wormen: soorten en behandelingWormen: soorten en behandelingIedereen kan een besmetting oplopen door het inslikken van eitjes van de wormen. De meest voorkomende soort in Nederland…
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Onnodige worminfectiesOnnodige worminfectiesHet is in Nederland een veel voorkomend probleem, worminfecties. Eigenlijk best wel raar, want het is vrij simpel te hel…
Gezondheidsproblemen bij de hond: DarmwormenWormen en gerelateerde ziektes zijn veel voorkomende problemen bij honden. Gelukkig worden maar weinig honden ernstig zi…
Worminfecties bij het paard herkennen en voorkomenEen worminfectie is een vervelende vorm van een parasitaire infectie. Bij zon soort infectie kan de conditie van het pa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Kerckx, Pixabay
  • O.a. Thuisarts.nl (geraadpleegd 18-2-2016)

Reageer op het artikel "Worminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-04-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!