InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pijn aan de adamsappel

Pijn aan de adamsappel

Pijn aan de adamsappel Pijn aan de adamsappel is pijn die gevoeld wordt in het strottenhoofd, rondom de adamsappel. Dit kan zowel bij mannen als bij vrouwen voorkomen. De symptomen zijn onder andere pijn bij slikken of een brok in de keel. De arts zal onderzoeken waar de klachten vandaan komen en wat de oorzaak is. Dan pas kan er gestart worden met een behandeling. Dit kan zeer verschillend zijn, maar in de meeste gevallen is dit makkelijk te behandelen. Soms is de oorzaak ernstig, zoals kanker.

Wat is de adamsappel?

De adamsappel is goed zichtbaar bij mannen: halverwege de keel vinden we een verdikking die vaak op en neer beweegt bij het praten of slikken. Toch hebben ook vrouwen een adamsappel. De reden dat deze bij vrouwen niet zo zichtbaar is heeft met mannelijke hormonen te maken. Onder invloed van deze hormonen groeit de adamsappel meer naar buiten toe bij mannen. De adamsappel is het uitstekende schildkraakbeen. Dit zijn twee kraakbeenplaten die in het midden aan elkaar vastzitten en aan de bovenkant een V-vorm maken. Het bevat cellen die overeenkomen met die van de longen (onderkant kraakbeenplaten) en die van het mondslijmvlies (bovenkant). De adamsappel is een onderdeel van het strottenhoofd. Het strottenhoofd heeft als functie het helpen bij het slikken en verslikken tegengaan door de luchtpijp af te sluiten tijdens het slikken. Bovendien speelt het strottenhoofd een belangrijke rol bij de stemvorming.

Het schildkraakbeen is het grootste gedeelte van het strottenhoofd. Het verbindt het strottenklepje door middel van de valse stembanden. Bij puberende jongens wordt de hoek van het schilkraakbeen verkleind. Hierdoor komt er minder spanning op de stembanden te staan. Het gevolg is een lagere stem. Bij meisjes vindt dit niet plaats, waardoor de stem hoger blijft.

Pijn aan de adamsappel: symptomen

Vaak zijn er naast pijn aan de adamsappel ook nog andere symptomen. Ten eerste is de pijn het vaakst voelbaar bij het slikken. Ook kan er sprake zijn van een brokgevoel in de keel. Het lijkt dan alsof er een korreltje of iets groters vastzit in de keel. Het gevolg is veelvuldig schrapen, kuchen, hoesten en slikken om van dit gevoel af te komen. Door het vele kuchen of schrapen van de keel wordt er vaak extra slijm geproduceerd, dat moeilijk weg geslikt kan worden. Het kan voorkomen dat de gehele keel pijnlijk aanvoelt of er een branderig gevoel op te merken is. Het gevoel kan aanwezig zijn alsof de keel wordt dichtgeknepen of dat er iets tegen de keel aanduwt.

Stress en spanning

Een veel voorkomende oorzaak voor een brokgevoel in de keel is stress of spanning. Soms kan hierbij ook een pijnlijk gevoel optreden doordat de spieren verkrampen. In een aantal gevallen komen zelfs hartkloppingen voor of het gevoel dat het hart in de keel klopt. Wanneer een arts de keel onderzoekt worden er geen afwijkingen gevonden. Vaak is geruststelling hiervan al een eerste stap om de spanning te doen afnemen. Daarnaast zal er goed gekeken moeten worden aar de oorzaak voor stress of spanning. Meestal verdwijnt het vervelende gevoel in de keel na enkele weken, wanneer de eigen spanningen zijn opgelost. Blijft het toch aanhouden ga dan langs de huisarts.

Ontsteking van het strottenhoofd

Bij een ontsteking van het strottenhoofd wordt er ook wel gesproken van laryngitis. Een veel gebruikte benaming is een keelontsteking. Een virusinfectie is hiervan de oorzaak. Vaak gaat er een periode van verkoudheid aan vooraf, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Er is duidelijke pijn voelbaar bij het slikken, met name rond de adamsappel of strottenhoofd. Daarnaast kan de stem rauw en schor klinken. Een ontsteking van het strottenhoofd kan gepaard gaan met een ontsteking van andere gebieden in de keel. Een virusinfectie verdwijnt vanzelf na enkele dagen en kan niet bestreden worden met antibiotica. Het drinken van warme dranken voelt vaak prettiger aan dan koude dranken. Toch wordt geadviseerd om eerder koud te drinken en vooral veel te drinken. Het helpt om tijdelijk paracetamol in te nemen, waardoor de pijnklachten verminderen. Wanneer dit niet helpt is een NSAID zoals ibuprofen een tweede keus.

Vergrote schildklier

Wanneer de schildklier vergroot is kan deze tegen de adamsappel drukken en daar pijn of een brokgevoel veroorzaken. Een vergrote schildklier wordt ook wel struma genoemd en gaat gepaard met een snel werkende of te traag werkende schildklier. Meestal klaagt men over een brokgevoel in de keel, hartkloppingen, het koud of warm hebben, afvallen of aankomen in gewicht zonder duidelijke oorzaak en een opgejaagd gevoel of vermoeidheid. Middels een bloedonderzoek kan de schildklierwerking getest worden. Wanneer sprake is van een niet goed werkende schildklier kan dit met behulp van medicijnen behandeld worden. Soms is de schildklier opgezet om andere redenen.

Brandend maagzuur

Bij branden maagzuur loopt er maagzuur vanuit de maag terug de slokdarm in. Dit wordt veroorzaakt door een niet goed werkende klep die normaal de slokdarm van de maag afsluit. Door verschillende oorzaken kan deze klep niet meer goed werken. Soms is dit tijdelijk zoals bij een zwangerschap. Brandend maagzuur geeft een branderig pijnlijk gevoel in de slokdarm, vaak ter hoogte van de adamsappel. Soms loopt het zuur zelfs de mondholte in. Het vermijden van gekruid voedsel en frisdranken of zure dranken zoals sinaasappelsap kan de klachten al grotendeels voorkomen. Ook het minderen van chocolade helpt. Wanneer de klachten aan blijven houden kan medicatie helpen.

Kanker van het strottenhoofd

Strottenhoofdkanker komt niet vaak voor. Het is een vorm van keelkanker. Mogelijke oorzaken zijn roken en alcoholgebruik. Ook branden maagzuur dat lang aan blijft houden, bepaalde voedingsstoffen of het inademen van chemische stoffen kan een mogelijke oorzaak zijn. Soms wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden. Het eerste symptoom is vaak een schorre stem. Later ontstaan er pijnklachten aan het strottenhoofd en het gevoel dat er een brok in de keel zit. Nog later kunnen klieren in de hals opzetten als gevolg van uitzaaiingen. Behandeling bestaat uit chemotherapie, bestraling en/of operatie. De arts zal bespreken welke behandelingen nodig zijn. Een en ander hangt af van de gradatie of het stadium waarin de kanker zich bevindt.
Gerelateerde artikelen
Brok in de keel gevoel: oorzaken, symptomen en behandelingBrok in de keel gevoel: oorzaken, symptomen en behandelingEen brok in de keel gevoel of brokgevoel in de keel (globus gevoel of globussensatie) komt vaak voor. Een brok in de kee…
Strottenhoofdkanker: oorzaken, symptomen, behandelingStrottenhoofdkanker: oorzaken, symptomen, behandelingHoofd-halskanker is een verzamelnaam voor verschillende typen kanker, waaronder strottenhoofdkanker. Het is van groot be…
Een brok in je keel, wat kan er aan de hand zijn?Een brok in je keel, wat kan er aan de hand zijn?Je voelt iets ter hoogte van het strottenhoofd, maar het gaat niet weg, ook niet als je slikt of kucht. Als het vervelen…
Schildklierklachten: symptomenSchildklierklachten: symptomenDe schildklier is terug te vinden in de hals en produceert hormonen. De schildklier kan te snel of te traag werken, maar…
Gevoel alsof er iets in de keel zitGevoel alsof er iets in de keel zitHet gevoel alsof er iets in de keel zit, een brokgevoel in de keel of het lijkt alsof de keel wordt dichtgeknepen. Deze…
Bronnen en referenties
  • Medicinfo.nl/
  • Menselijk-lichaam.com
  • Knocare.nl/item.html&objID=463

Reageer op het artikel "Pijn aan de adamsappel"

Reacties

Hennie, 28-06-2015 08:27 #2
Stress en spanning zijn bij mij de oorzaak van soms zomaar opkomende keelpijn spanningen. Dit is nu een half jaar aan de gang, sinds ik enkele keren bij een psycholoog onder behandeling was naar aanleiding van de in mijn jeugd hebbende plaatsgevonden kindermishandeling. Doordat ik enkele jaren opa was geworden kwam al dat gedoe van vroeger uit mijn jeugd weer boven in mijn geheugen terug. Mensen, het vervelend, het is zomaar een paar dagen weg en dan ineens komt het weer opzetten in je keel, maar ik denk dat je rustig moet blijven en dat de tijd alle wonden moet helen.

W. Breeuwsma, 12-06-2014 21:50 #1
Afgelopen weekend ben ik met een enorme klap gevallen van de fiets. Veel hechtingen in het gelaat. Ook in de onderste lip. Vandaag hoestte ik een beetje bij het bukken en het was net of schoot er iets in de keel omhoog. Bij het eten kreeg ik plotseling last net als een brok in de keel. Het eten wilde niet weg. Ik had vandaag het MCL al gevraagd of het kwaad kon en/of er een verband is met de enorme val en alle gevolgen van dien. En wat nu te doen? De hechtingen worden na het weekend verwijderd. En er is veel speekselvorming. Het lijkt dat je daardoor ook meer moet slikken. Graag uw advies.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 16-06-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!