InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Operatie Live, hersenoperatie

Operatie Live, hersenoperatie

Operatie Live, hersenoperatie Op 26 oktober 2011 werd voor de tweede keer een live operatie uitgezonden op televisie. In het programma 'Operatie Live' toont omroep MAX dit jaar de hersenoperatie. Frans van de Kerkhof heeft een hersentumor die tijdens de anderhalf uur durende uitzending door neurochirurgen Geert-Jan Rutten en Jeroen Verheul wordt verwijderd. Frans wil hiermee aandacht vragen voor de Stichting STOPhersentumoren.nl. Tijdens de uitzending van 'Operatie Live' kunnen kijkers vragen stellen aan specialisten in de studio. Het programma wordt gepresenteerd door Charles Groenhuijsen.

Operatie Live

Omroep MAX zendt op 26 oktober 2011 live een hersenoperatie uit vanuit het St. Elizabeth Ziekenhuis in Tilburg. De uitzending is de tweede in de reeks van live operaties op televisie. In 2010 werd een openhartoperatie live getoond bij omroep MAX. Doel van deze uitzending is om de angst voor hersenoperaties bij de kijkers weg te nemen. In de aula van het ziekenhuis geeft Charles Groenhuijsen tijdens de operatie informatie over hersenaandoeningen. Hiervoor wordt hij onder andere bij gestaan door neurochirurg Guus Beute. Er is een rechtstreeks contact met de operatiekamer, waarbij tijdens de operatie uitleg wordt gegeven over de verwijdering van een hersentumor. Er is tijdens de uitzending gelegenheid om vragen te stellen via twitter of email. De uitzending trekt 1,2 miljoen kijkers.

Frans van de Kerkhof

De operatie wordt uitgevoerd bij een 57-jarige man, Frans van de Kerkhof. Hij heeft een kwaadaardige, langzaam groeiende hersentumor. Hij heeft ervoor gekozen om de operatie live uit te laten zenden, om aandacht te vragen voor de Stichting STOPhersentumoren.nl. Deze Stichting zamelt geld in om onderzoek mogelijk te maken naar behandelmethoden van hersentumoren. Ieder jaar krijgen ongeveer 1500 mensen de diagnose kwaadaardige hersentumor.

Frans ondergaat tijdens de uitzending van 'Operatie Live' een zogenaamde wakkere operatie. De patiënt wordt onder narcose gebracht, waarna zijn schedel gelicht wordt. Zodra de neurochirurg de hersentumor gaat verwijderen wordt Frans wakker gemaakt. Reden hiervoor is, dat er risico's bestaan bij het verwijderen van een hersentumor dat er blijvend hersenletsel ontstaat. Door het testen van de belangrijke hersenfuncties tijdens de operatie kan beschadiging worden voorkomen.

De hersenoperatie

Bron: Skeeze, PixabayBron: Skeeze, Pixabay
Het verwijderen van de kwaadaardige hersentumor bij Frans van de Kerkhof vindt plaats in het St. Elizabeth Ziekenhuis in Tilburg. De operatie wordt uitgevoerd door neurochirurgen Geert-Jan Rutten en Jeroen Verheul, samen met een team aan specialisten. Een hersentumor ontstaat door ongeremde celdeling in de hersenen. Hierdoor ontstaat een gezwel. Er bestaan goedaardige en kwaadaardige hersentumoren. Het grootste gevaar van een hersentomor is, dat de tumor de hersenen weg drukt, waardoor vitale functies beschadigd kunnen raken. Door het verwijderen van de hersentumor probeert de neurochirurg schade aan de hersenen te voorkomen. Toch zijn er aan de operatie ook risico's verbonden. Er kan blijvend hersenletsel ontstaan:
  • Gevoelsstoornissen
  • Functies in het bewegingsapparaat ( armen, benen)
  • Spraak- en taalstoornissen
  • Uitval van het gezichtsveld
  • Evenwichtsstoornissen
  • Epilepsie
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Gedragsveranderingen
Door het testen van deze vitale functies tijdens de operatie wordt beschadiging tot een minimum beperkt. De patiënt wordt daarom bij een gedeelte van de operatie wakker gehouden. Is de tumor verwijderd, dan wordt deze onderzocht opkwaadaardige cellen. Afhankelijk van de uitslag volgt voor de patiënt nog bestraling of chemotherapie. Slechts 2% van de patiënten geneest volledig. In 98% va de gevallen komt de hersentumor op termijn weer terug.

Doel van Operatie Live

STOPhersentumoren.nl is een stichting die geld inzamelt om onderzoek naar de behandeling van hersentumoren mogelijk te maken. Hiermee ondersteunen zij het opzetten van immunologisch en moleculair onderzoek door het UMC St. Radboud. De live operatie van Frans van de Kerkhof vestigt de aandacht op het grote belang van deze onderzoeken. Door een duidelijke uitleg over de operatie hoopt 'Operatie Live' angst bij kijkers weg te halen voor een zo ingrijpende operatie.

Helaas is Frans van de Kerkhof ongeveer 8 maanden na de operatie overleden.

Lees verder

© 2013 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Operatie Live: KeizersnedeOperatie Live: KeizersnedeOp 30 oktober 2013 om 22.32 uur is het babymeisje Billy door middel van een natuurlijke keizersnede onder het oog van 1,…
Operatie Live, niertransplantatieOperatie Live, niertransplantatieOp 31 oktober 2012 heeft omroep MAX voor de derde keer op rij een operatie live op televisie uitgezonden. In het program…
Operatie Live, openhartoperatieOperatie Live, openhartoperatieJan Slagter, oprichter van omroep MAX, besluit in 2010 een openhartoperatie live op televisie uit te zenden. De reacties…
Een hersentumorEen hersentumorEen hersentumor kan goedaardig maar ook kwaadaardig zijn. De tumor kan groter worden waardoor het erg gevaarlijk wordt.…
Gratis Online Televisie (TV) kijken op je PC (Live)Gratis Online Televisie (TV) kijken op je PC (Live)Hoe geweldig is dat: gratis online televisie kijken op je PC via internet! Het kan nu zelfs live of praktisch live. Je k…
Bronnen en referenties
  • http://www.elisabeth.nl/algemene_onderdelen/zoeken/@102062/hersenoperatie_in_st/
  • http://www.stophersentumoren.nl/welkom-bij-stichting-stophersentumoren-nl.html
  • http://www.ziekenhuis.nl/behandelingen/h/hersentumoroperatie/item277#tabs-2
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Operatie Live, hersenoperatie"

Infoteur: Caressa
Gepubliceerd: 10-11-2013
Subrubriek: Ziekten
Special: Operatie Live
Medische informatie…
Schrijf mee!