InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Operatie Live, niertransplantatie

Operatie Live, niertransplantatie

Operatie Live, niertransplantatie Op 31 oktober 2012 heeft omroep MAX voor de derde keer op rij een operatie live op televisie uitgezonden. In het programma 'Operatie Live' spreekt Charles Groenhuijsen met chirurgen en internisten over de niertransplantatie die tijdens de uitzending plaats zal vinden. Marian Lutterman staat één van haar nieren af aan haar hartsvriendin Marian Scheffer. Tijdens de anderhalf uur durende uitzending kunnen kijkers vragen stellen aan de specialisten.

Operatie Live

De eerste uitzending van Operatie Live vond plaats in oktober 2010. In deze uitzending is gekozen om een open hartoperatie live op televisie uit te zenden. Vooraf was hier nogal wat kritiek op, zelfs vanuit de politiek. Men was bang voor een sensatie programma. Ook vond men een zo ingrijpende operatie meer een privé aangelegenheid. Toch bleken patiënten bereid te zijn om deel te nemen aan het programma. De uitzending werd goed ontvangen en kreeg een vervolg in 2011 met een hersenoperatie. Ook deze uitzending werd positief ontvangen. In 2012 stond opnieuw een live operatie op het programma, de niertransplantatie.

De niertransplantatie

Bij een niertransplantatie zijn twee patiënten betrokken: de gever van de nier en de ontvanger van de nier. In de uitzending van Operatie Live staat een levende donor haar nier af aan haar hartsvriendin. De chirurg voert een dubbele operatie uit. 's Middags opereert hij de donor. Het uitnemen van de nier neemt een aantal uren in beslag. De operatie gebeurt onder algehele narcose. Het herstel na de operatie neemt één tot drie maanden in beslag. De nierpatient, de ontvanger van de nier, wordt vervolgens onder het oog van 899.000 kijkers geopereerd. De donornier wordt aangesloten op de bloedvaten van het been en de blaas. De operatie duurt gemiddeld 2 uur en de patiënt gaat onder algehele narcose. Na de operatie moet de patiënt nog 8 tot 10 dagen in het ziekenhuis blijven. Om afstoting van de nier te voorkomen moet de ontvanger van de nier een combinatie van medicijnen slikken. In de loop der tijd vermindert het aantal medicijnen wel, maar de patiënt zal haar hele leven medicijnen moeten blijven gebruiken om afstoting van de nier te onderdrukken.

In het AMC in Amsterdam wordt op 31 oktober 2012 de nier van Marian Lutterman getransplanteerd naar het lichaam van haar hartsvriendin Marian Scheffer. Het Nederlands kijkerspubliek is hier live getuige van. Charles Groenhuijsen zit samen met vaatchirurg prof. dr. D.A. Legemate en nefroloog dr. F.J. Bemelman in een speciaal ingerichte studio op het JO-plein, waar zij voor en tijdens de operatie een toelichting geven over nierproblemen en de operatie. De gesprekken in de studio worden afgewisseld met live beelden vanuit de operatiekamer. Kijkers kunnen tijdens de uitzending vragen stellen die beantwoord worden door de specialisten. De transplantatie wordt uitgevoerd door vaat- en transplantatiechirurg dr. Mirza Idu en dr. Martine Willems.

Doel van Operatie Live

Mensen die last krijgen van nierfalen, een verstoorde werking van de nieren, kunnen aangewezen raken op nierfunctievervangende therapie in de vorm van dialyse of een niertransplantatie. De gemiddelde wachttijd op een postmortale donornier is 4 jaar. Positief is, dat Nederland het grootste aantal levende donoren van Europa heeft, 50%. Door tijdens de uitzending van Operatie Live uitleg te geven over de aandoening krijgen mensen een beter beeld wat het inhoudt om nierpatiënt te zijn. Mensen die er over twijfelen om levend donor te worden krijgen een goed beeld wat de operatie voor hun zou betekenen. Een terugblik, zes weken na de operatie, met de twee hartsvriendinnen, die beiden hun operatie goed hebben doorstaan kan anderen vertrouwen geven over de goede afloop van een niertransplantatie. Het programma Operatie Live heeft een puur informatief karakter.

Lees verder

© 2013 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_iv_8651/Operatie-Live-niertransplantatie-Hoe-gaat-het-nu
  • http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Patienteninformatie/Patienteninformatie/Nierdonatie-bij-leven-ontvanger.htm

Reageer op het artikel "Operatie Live, niertransplantatie"

Infoteur: Caressa
Gepubliceerd: 04-11-2013
Subrubriek: Ziekten
Special: Operatie Live
Medische informatie…
Schrijf mee!