InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Cutis laxa: extreem slappe huid door erfelijke aandoening

Cutis laxa: extreem slappe huid door erfelijke aandoening

Cutis laxa: extreem slappe huid door erfelijke aandoening Letterlijk betekent cutis laxa een “slappe huid”. Mensen die hieraan lijden hebben meestal een erfelijke aandoening waardoor ze elastische vezels in de huid verliezen, waardoor de huid zijn veerkracht verliest. Het valt het meest op in het gezicht en begint vaak al op jonge leeftijd. Ook al kun je met deze huidziekte een gezond leven leiden, vaak wordt er gekozen om een ingreep te doen om het uiterlijk te verbeteren.

Wat het is

Cutis laxa wordt ook wel dermatochalasia of elastolyse genoemd en het betekent letterlijk “slappe huid”. Het is meestal een aangeboren huidaandoening waarbij de huid in plooien langs het lichaam hangt. Er is sprake van een genetische fout. Het is vooral aanwezig in het gezicht waardoor oogleden en lippen gaan hangen. Hierdoor ontstaat er een droevig uiterlijk en de persoon ziet er ouder uit. Er bestaan verschillende vormen van ernst en het begint soms al op jonge leeftijd op te vallen. Het komt voor bij zowel jongens als meisjes.

Verlies van veerkracht

Het is een vrij zeldzame aandoening, waarbij het bindweefsel van de huid is aangetast. Door verlies van vezels verliest de huid haar stevigheid en elasticiteit. De huid rekt gemakkelijk op en kan los om het lichaam gaan zitten. Het kan in losse plooien om het lichaam hangen. Het proces verloopt veel sneller dan het normale verouderingsproces. In een ernstigere vorm van deze aandoening, zal naast de huid ook andere organen aangetast zijn. Het kan gaan om longen, darmen, hart of slagaders.

De symptomen

Vaak zijn de eerste symptomen al kort na de geboorte te zien. Het kan ook ontstaan als het kind al wat ouder is of op een leeftijd van een jong volwassene zonder dat er sprake is van een genetische afwijking. De oorzaak is vaak niet duidelijk. Soms wordt het gezien met een verstandelijke achterstand. Het kan beginnen met koorts en uitslag en de persoon ziet er ouder uit dan hij is. Soms is de huid al kort na de geboorte al erg los. Meestal zal het geleidelijk aan steeds ernstiger worden. De diagnose kan worden gesteld door het laten uitvoeren van een huidbiopsie.

Behandeling

Helaas is deze aandoening niet te genezen. Als de ziekte alleen de huid betreft, zijn de vooruitzichten voor de levensverwachting goed. Als andere organen zijn aangedaan, kan het gevolgen hebben voor de gezondheid en zijn de vooruitzichten verschillend. In sommige gevallen is het zelfs fataal. Ter verbetering van het uiterlijk, kan er gekozen worden voor een cosmetische ingreep. Zo kunnen hangende oogleden en een lange bovenlip door een plastisch chirurg worden behandeld.

Een dermatoloog kan tips geven over het omgaan met deze huidziekte en andere specialisten kunnen uitleg geven over de gevolgen, bijvoorbeeld over de erfelijkheid of over de aantasting van andere organen. Een huidoperatie is slechts een tijdelijke oplossing. Na verloop van tijd zal de huid weer oprekken en in plooien gaan hangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brenkee, Pixabay
  • www.huidhuis.nl
  • www.merckmanual.nl

Reageer op het artikel "Cutis laxa: extreem slappe huid door erfelijke aandoening"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 27-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!