InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandeling

Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandeling

Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandeling Aften of afteuze zweren zijn kleine, pijnlijke kratervormige zweertjes in het mondslijmvlies (orale mucosa). Er kan één afte ontstaan, maar vaak met twee of drie aften tegelijk. Bij de herpetiforme vorm van deze aandoening soms met 15 en meer. Net als koortsuitslag, die wordt veroorzaakt door een herpes-simplexvirus, kunnen aften besmettelijk zijn, hoewel de oorzaak niet precies bekend is. Desniettemin staat de gevoeligheid die ze veroorzaken niet in verhouding tot de grootte.

Afte of afteuze zweren

Een afte of afteuze zweren komt veel voor, ongeveer twintig procent van de bevolking heeft er last van. Er is geen voorkeur voor leeftijd, geslacht of ras. Aften genezen normaal binnen een week of twee, maar ze kunnen wel terugkomen. Hoewel ze geen ernstige bedreiging voor de gezondheid vormen, kunnen ze met eten en praten hinderlijk zijn. Vreemd genoeg lijken aften vooral voor te komen bij mensen die niet roken. Hier is nog geen duidelijk wetenschappelijke verklaring voor te geven.

Symptomen van aften

Wat merk je van aften qua symptomen:
  • Pijnlijke, witte of grijze, rood omrande kratervormige zweertjes in het mondslijmvlies, op het tandvlees, de tong en de lippen. De zweertjes liggen verspreid of in groepjes.
  • Soms een prikkelend of brandend gevoel voordat de zweertjes ontstaan (het prodromaal stadium).
  • Koorts, vermoeidheid en dikke klieren in ernstige gevallen.

Oorzaak van aften

Hoewel de werkelijke oorzaak nog niet bekend is, zijn er diverse factoren die bij het ontstaan van aften een rol spelen:
  • Letsels door een slecht zittend kunstgebit, harde tandenborstels, beschadigde tanden, tandverzorging of brandwondjes door te heet eten of drinken, kunnen zweertjes in de mond veroorzaken.
  • Een afte komt meer voor in perioden van verminderde weerstand door stress of uitputting.
  • Virus- of bacteriëninfecties kunnen de aanleiding zij. Intiem contact – waaronder gezamenlijk gebruik van spullen (glas, tandenborstel, enz.) – met mensen die aften hebben, kan riskant zijn.
  • Irritatie door het eten van bepaalde voedingsmiddelen, zoals citrusvruchten, ananas, azijn of sterk gezouten voedsel kan aften veroorzaken.
  • Voedselallergie, allergische neusverkoudheid en vitaminegebrek kunnen een rol spelen.
  • Herhaling kan door zonlicht of hormonale veranderingen tijdens de menstruatiecyclus teweeggebracht worden.

Preventie van aften

Hoe kun je aften voorkomen? Als er een afte ontstaat is goede mondhygiëne erg belangrijk. Poets dus goed en regelmatig. Lees daarvoor het artikel een mooi gebit krijg je zo!. Voedingsmiddelen die aften lijken te veroorzaken, zo veel mogelijk vermijden (zie verderop). Volgens de huidige stand van wetenschap zijn aften niet besmettelijk.

Aften behandeling

De behandeling bestaat uit de meeste gevallen van aften uit:
  • Tegen de pijn een ijsblokje op het getroffen gebied leggen.
  • De mond enkele malen per dag spoelen met zout water.
  • Kruidig en zuur voedsel dat de aften irriteert, vermijden.
  • Bij herhaling of in ernstige gevallen wordt aangeraden de mond te spoelen met antiseptisch mondwater. Bovendien kunnen plaatselijk verdovende middelen, anti-histaminen, antibiotica of corticosteroïden worden voorgeschreven om de genezing te bevorderen.
  • Een waterproof zalf wordt tijdens het herstel soms toegepast op de zweertjes.

Bezoek de tandarts

Ga naar de tandarts als u behalve de zweertjes ook koorts en dikke klieren hebt, de aften veel pijn doen en na een behandeling van twee weken nog niet weg zijn. In ernstige gevallen wordt een biopsie van het mondslijmvlies met aften genomen voor onderzoek op herpes-simplex virus of secundaire bacterie-infecties. Ook kan een bloedonderzoek nodig zijn. Hiervoor verwijst de tandarts u naar de afdeling mond- en kaakziekten (MKA) van een ziekenhuis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesAften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesHeb je vaak last van een afte in je mond? Dan bestaat de kans dat je immuunsysteem verzwakt is. Een verminderde weerstan…
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Aften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften zijn pijnlijke zweertjes die in de mond voorkomen. Ze zijn rond of ovaal van vorm en zijn rood van kleur, met een…
Aften op de tong: symptomen en behandeling van aftenAften op de tong: symptomen en behandeling van aftenAften in de mond of aften op de tong is een vervelende klacht. Wat zijn aften, zijn aften besmettelijk en wat is de oorz…
Zweertje in de mond of zweertje op tong: aften, wat te doen?Zweertje in de mond of zweertje op tong: aften, wat te doen?Last van een zweertje in de mond of op de tong? Sommige mensen hebben regelmatig last van een pijnlijk zweertje in de mo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CC-BY-SA-3.0, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Bron: Geneeswijzer
  • I. van der Waal et al, "Pathologie van de mondholte", BSL Houten 2002
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Afte

Reageer op het artikel "Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandeling"

Reacties

Danielle, 28-07-2016 18:44 #13
Poetsen met een zachte tandenborstel (sowieso ALTIJD) en Zendium! Zendium helpt aften sneller genezen en voorkomen. Het merk staat er niet perse om bekend maar er zijn heel veel mensen gebaat bij (ik heb jaren in tandartspraktijk gewerkt). Reactie infoteur, 30-07-2016
Dank voor je reactie!

Erik, 27-07-2015 09:37 #12
Ik zit momenteel ook met aften… 1 aan de binnenkant van mijn lip, 1 aan de achterkant van mijn keel en 1 op mijn tong…
Slechte humeur en vermoeidheid met gevolgen…
Ik heb soms maanden ( 1 tot 2 ) dat ik totaal geen last heb van aften. Ik krijg er totaal geen vat op.
Sterkte aan iedereen.

Anita, 07-12-2013 11:02 #11
Ik had precies 7 dagen geleden last van een pijnlijke lymfeknoop in mijn keel, 3 dagen later ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik witte vlekjes op mijn keelamandel had. De dag daarop zijn mijn verstandskiezen getrokken, en nu zijn beide amandelen behoorlijk ontstoken met veel witte vlekken erop en mijn mond zit er nu helemaal onder.
Ondertussen heb ik een antibiotica kuur gehad, wat kan ik nog meer doen?
Zijn deze aften of witte vlekken afkomstig van een ontstoken keelamandel of is de ontstoken keelamandel afkomstig van de aften?

Anita

John, 24-12-2012 19:29 #10
Ik heb altijd hele grote aftes, ik denk dat de oorzaak niet aan vitamine gebrek ligt, ik eet heel veel fruit.

John

Ellen K., 09-07-2012 23:15 #9
Ik heb al een paar maanden een pijnlijke plek aan de zijkant van mijn tong, ben al naar de dokter geweest en hij gaf mij het advies naar de afdeling ' mond en kaakziekten' te gaan. Misschien heeft het te maken met scherpe kiezen maar die heb ik al 2 mnd geleden laten slijpen en dat heeft niet geholpen. Wat is jullie advies? Alvast bedankt! Groeten, Ellen Reactie infoteur, 10-07-2012
Beste Ellen,
Ik zou het advies opvolgen en inderdaad naar de MKA-chirurg gaan voor consult en diagnose.
Groet,
Victor

Mary, 11-01-2012 08:36 #8
Ik ga zwarte bessensap (geconcentreed) proberen, dat hielp bij mijn vader vroeger ook tegen aften. Waarschijnlijk was z'n ijzergehalte te laag waardoor hij z'n vitaminen niet goed opnam. Vannacht zelf wakker geworden van geiirriteerde tong, er waren kleine witte stipjes zichtbaar.

Marije, 01-01-2012 21:16 #7
Heb zelf al heel lang last van aften, vaak was ik er ook ziek van. Ik merk dat ik er overheen aan het groeien ben. (Ik ben nu 37). Wat mij heel goed helpt is spoelen met Waterstofperoxide 3%. Een paar keer per dag. Ik poetst dan eerst mijn tanden en dan spoel ik met een klein beetje. Helpt als een trein. Allerlei andere dingen geprobeerd, maar zonder resultaat. Misschien dat deze tip ook iemand kan helpen. Sterkte!

Stance, 21-01-2011 12:35 #6
@Marion. Dat zijn geen aften maar dat is keelontsteking of een Angina. Mijn dochter heeft momenteel precies het zelfde. Ga naar de huisarts voor een antibioticakuur.

Marion, 07-01-2011 12:14 #5
Mijn dochter van 16 heeft nu grote aften op haar amandelen zitten? Nog nooit van gehoord. Ze is er erg beroerd van, heeft véél pijn. Kan bijna niet eten. Drinken gaat moeizaam. Heb pijnstilling mee gekregen Ibuprofen 600mg en Panadol 500 mg deze voor drie keer daags. Het helpt niet. De lidocaine om aan te stippen voor een tijdelijke verdoving helpt maar voor even. Help!

Wim, 18-09-2010 18:23 #4
Sinds enkele maanden gebruik ik via een recept van de huisarts FLIXOTIDE 250 Airosol. Dit middel wordt gebruikt bij astma, en het bevat corticosteroïden. Ik heb echt onwijs last gehad van aften, littekens er aan over gehouden. Als ik nu iets voel of zie, waar dan ook in m'n mond of tong spuit ik één of twee pufjes Flixotide en binnen een dag á 1,5 is de afte geheel weg. Ik heb ongeveer 40 jaar naar een oplossing gezocht, ik kan het echt aanraden. Reactie infoteur, 15-01-2011
Beste Wim,
Bedankt voor het delen van uw ervaringen.
In ziekenhuizen schrijven specialisten wel vaker corticosteroiden voor, indien de pijn zeer ondraaglijk is.
Met groet,
Victor

Rob, 09-08-2010 11:05 #3
Deze week weer ananas gegeten, niet doen dus. Binnen 1 dag verscheen er weer eentje. Mijn ervaring is om geen citrusvruchten te eten, sinasappels, kiwi's, citroenen, ananas maar ook geen appels en kersen. Ik heb een kennis en die eet helemaal geen fruit meer. Peren, blauwe bessen, aardbeien, meloen gaan prima. Ik zorg ervoor dat mijn dagelijkse basis vitaminen, mineralen en vezels via een supplement programma ( vitaminen/mineralen/vezels/OPC) naar binnen komen. Ik heb de indruk dat de aften niet zo lang in mijn mond blijven. Vroeger duurde het echt 2 weken, nu vaak 7 - 9 dagen en dan is de pijn weer weg. Om de pijn een beetje te verzachten stip ik ze aan. Indien U vragen heeft, mail gerust. Reactie infoteur, 10-08-2010
Hartelijk dank voor uw reactie!

Margret, 05-09-2009 01:35 #2
Telkens als ik stop met roken krijg ik mijn mond vol met aften, echt grote en deze blijven. De huisarts en tandarts weten niet wat ze ermee moeten, schrikken er zelfs van. Homeopaat heeft ook niet geholpen. Echt balen heb het nu alweer een maand en doet erg veel pijn, kan slecht eten. Het enige dat helpt is roken, binnen een paar dagen ben ik er dan af. Wie kan mij dan wel helpen? Reactie infoteur, 05-09-2009
Beste Margret,
Dank voor uw reactie. Als zelfs uw huisarts of tandarts niks voor u kunnen betekenen, is het raadzaam om een specialist op te zoeken. Bij ACTA in Amsterdam kunt u bijvoorbeeld terecht. Vaak heeft u echter wel een verwijzing nodig (van huis- of tandarts).
Groet,
Victor

Peronista (infoteur), 29-02-2008 14:00 #1
Zelf gebruik ik een orale gel met lidocaine die je kan krijgen bij de apotheek en met een kwastje moet aanbrengen. Vervelend is alleen wel dat je heel erg voorzichtig moet zijn omdat het anders ook je tong en mondhoeken een verdoving geeft. Het werkt ook maar kort, maar als je er veel last van hebt is het voor even wel fijn.

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Mondaandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!