Knokkelkoorts of denque: oorzaak, symptomen en vaccin

Knokkelkoorts of denque: oorzaak, symptomen en vaccin Knokkelkoorts of denque is een infectieziekte die vaak optreedt in de (sub)tropen. De ziekte komt met name voor in Azië en Latijns-Amerika en per jaar raken er vijftig miljoen mensen besmet. De veroorzaker van de ziekte is het denquevirus, dit virus wordt overgedragen via de beet van een mug. Knokkelkoorts of denque is op dit moment (mei 2014) in het nieuws omdat de virusinfectie aan een opmars bezig is in São Paulo, een van de speelsteden van het Nederlands elftal tijdens het WK voetbal. Hoe gevaarlijk is knokkelkoorts of denque en hoe kun je je beschermen tegen de infectieziekte?

Inhoud artikel

Knokkelkoorts of denque

Knokkelkoorts of denque is een infectieziekte die wordt verspreid door steekmuggen. De mug is klein en is zwart-wit gestreept. De ziekte komt veel voor in de tropen en subtropen (Zuid- en Midden-Amerika, het Caribisch gebied, Afrika en Zuidoost Azië). Je kunt de ziekte oplopen als je een tropisch land hebt bezocht, maar de ziekte komt steeds frequenter voor in grote delen van de wereld, met name in stedelijke gebieden. Er zijn vier denguevirussen: DEN-1 tot en met DEN-4. Mensen kunnen met elk virus maar een keer besmet worden

Oorzaak knokkelkoorts of denque

Het denquevirus wordt overgebracht door de Aedes aegypti, een steekmug. De mug steekt bijna altijd overdag, met name in de uren in de vroege ochtend en in de late namiddag.

Verschijnselen knokkelkoorts of denque

Niet iedereen wordt ziek van de beet van een besmette vlieg. De verschijnselen lijken erg op die van de griep. Na een beet van een besmette mug kan het twee tot veertien dagen duren voordat je iets gaat merken:

  • Plotseling een hoge lichaamstemperatuur, deze verdwijnt vaak na drie tot vier dagen, komt weer terug en gaat opnieuw weg;
  • Er kan uitslag op de huid voorkomen de eerste dagen, deze is vlekkerig en rood van kleur;
  • Pijn in hoofd, met name achter de ogen;
  • Misselijkheid, braken;
  • Hoesten:
  • Pijn in de keel;
  • Minder smaak;
  • Koude rillingen;
  • Hevige pijn in de rug;
  • Spierpijn en zwakke spieren;
  • Pijn in botten;
  • Pijnlijke gewrichten: hier heeft de infectieziekte de Nederlandse naam knokkelziekte aan te danken;
  • Ernstige gevallen: huidbloedingen kunnen soms optreden, bloedneus, bloedingen tandvlees.

Complicaties knokkelkoorts of denque

Heb je al eens eerder knokkelkoorts of denque gehad en je wordt met een andere denquevirus besmet dan is er een kans (een kleine) dat je er ernstig ziek van wordt. Dit wordt denque hemorrhagische koorts (DHK) genoemd, het belangrijkste kenmerk: (inwendige) bloedingen. Je kunt ook het denque shock syndroom (DSS) krijgen, dan is er sprake van veel verlies van vocht en bloed uit de bloedvaten, iemand kan in shock raken.

Diagnose knokkelkoorts of denque

De diagnose wordt in de meeste gevallen gesteld op basis van de verschijnselen. Er kan bloedonderzoek worden verricht.

Behandeling knokkelkoorts of denque

  • Veel rust nemen.
  • Veel drinken.
  • Pijnstillers kunnen de pijn en de hoge lichaamstemperatuur tegengaan, maar pas op: gebruik nooit pijnstillers die een bloedverdunnend effect hebben zoals bijvoorbeeld ibuprofen, naproxen of andere medicijnen die behoren tot de NSAID's. Gebruik geen aspirine.
  • Word je ernstig ziek dan moet je opgenomen worden in het ziekenhuis voor observatie, er kunnen namelijk complicaties optreden die het leven van iemand kunnen bedreigen.

Voorkomen van knokkelkoorts of denque

Er is (nog) geen vaccin om de infectieziekte te verhinderen, ook zijn er geen medicijnen. De belangrijkste maatregel die je zelf kunt nemen is dat je ervoor moet proberen te zorgen dat je niet gestoken wordt door muggen die besmet zijn met het virus. Zorg voor kleren die de huid zoveel mogelijk bedekking bieden en gebruik een middel dat insecten weert. Een middel met minstens dertig procent DEET (dit is diethyltoluamide) is het meest doelmatig. Gebruik als je gaat slapen een klamboe.

Prognose knokkelkoorts of denque

Het virus verdwijnt uiteindelijk vanzelf weer uit het lichaam. Het herstel neemt ongeveer een paar weken in beslag.

Nieuwe ontwikkelingen knokkelkoorts of denque (mei 2014)

Sanofi Pasteur, een geneesmiddelenbedrijf in Frankrijk, heeft met succes een experimenteel vaccin getest tegen knokkelkoorts of denque. Mogelijk is er een vaccin voor knokkelkoorts in zicht.
Gerelateerde artikelen
Knokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts of dengue is een pijnlijke, door muggen overgebrachte virale ziekte die wordt veroorzaakt door het denguev…
Symptomen en behandeling van dengue of knokkelkoortsWie op vakantie gaat in een gebied waar een tropisch klimaat heerst moet goed op de hoogte zijn van de risico's. In meer…
Vaccinatie: kinderverlamming, polioVaccinatie: kinderverlamming, polioKinderverlamming oftewel polio(myelitis) is een ontsteking van het ruggenmerg en veroorzaakt vergroeiingen en verlamming…
Knokkelkoorts en gele koorts naderen Nederland via tijgermugKnokkelkoorts en gele koorts naderen Nederland via tijgermugKnokkelkoorts en gele koorts zijn virussen die worden verspreid door een geïnfecteerde Aedes-muskiet, ook wel tijgermug…

Wanneer je kind geen pijn voelt en de diagnose HSAN heeftWanneer je kind geen pijn voelt en de diagnose HSAN heeftHet lijkt zo mooi, een leven zonder fysieke pijn. Geen tandpijn voelen, niet de pijn voelen wanneer je een arm breekt, n…
Münchausen syndroom: ziekte verzinnen voor opname ziekenhuisMünchausen syndroom: ziekte verzinnen voor opname ziekenhuisHet Münchausen syndroom is een stoornis waarbij iemand hulpverleners ervan overtuigt dat er bepaalde klachten zijn, waar…
Bronnen en referenties
  • Vaccinatieopreis.nl
  • Rtlnieuws.nl
  • Ggdrotterdamrijnmond.nl
  • Knack.be
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Knokkelkoorts of denque: oorzaak, symptomen en vaccin"

Infoteur: Wolfje02
Gepubliceerd: 11-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!