InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Reuma: de ziekte van Bechterew

Reuma: de ziekte van Bechterew

Reuma: de ziekte van Bechterew Spondylitis ankylopoetica ofwel, de ziekte van Bechterew, is een reumatische aandoening waarbij vooral gewrichtsontstekingen van de wervelkolom voor komen. Het komt vaak voor bij meerdere personen in een familie en is terug te vinden in het bloed als erfelijke factor HLA-B27. De ziekte is vernoemd naar Vladimir Bechterew die voor het eerst deze aandoening beschreef in 1892.

De ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew is een ontstekingsreuma. Vaak zijn bij deze ziekte vooral de gewrichten in wervels en bekken ontstoken. Ook ontstekingen aan de schouders, heupen, en knieën zijn veelvoorkomende symptomen.De ontstekingen veroorzaken veel pijn en stijfheid. Door de ontsteking in de wervelkolom kan het zelfs voorkomen dat kraakbeen verdwijnt en plaats maakt voor bot, waardoor de wervelkolom krom kan groeien. Dit komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. De ziekte ontstaat meestal tussen het 15 en 25ste levensjaar. Het verschilt per persoon hoe de ziekte verloopt, bij de één is dat heftiger dan bij de ander.

Wat is de oorzaak?

Er is niet veel bekend over deze ziekte, wat men wel weet is dat vaak een erfelijke factor in het spel is genaamd HLA-B27. Deze factor komt overigens niet bij iedere patiënt voor. Bij ruim 90 % van de patiënten komt deze factor voor, bij 10 % dus niet.

Klachten en Symptomen

De ziekte van Bechterew kan er jaren over doen voordat hij wordt opgemerkt. De eerste klachten zijn vaak stijfheid in de ochtend die wel één tot twee uren aan kan houden. Ook pijn in de rug, schouders, knieën, heupen, polsen, enkels en daarbij ontstekingen van peesaanhechtingen kunnen voorkomen. Ook komt vaak daarnaast een huidziekte voor, vaak in de vorm van Psoriasis. Verder kunnen orgaanontstekingen optreden aan het hart en andere organen. Bij één op de drie patiënten komt een acute oogontsteking voor, ook wel 'regenboogvliesontsteking' genoemd. Het oog is dan dik, rood en pijnlijk. In dit geval moet u zo snel mogelijk naar uw arts of oogarts. Deze klachten komen vaak in een later stadium voor.

Diagnose

Een diagnose stellen is vaak moeilijk, in veel gevallen wordt pas jaren later ontdekt dat de patiënt de ziekte van Bechterew heeft.
Als de ziekte in de familie voorkomt is er meestal eerder een diagnose, er wordt dan bloedgeprikt op de erfelijke factor HLA-B27. Samen met het verhaal dat u vertelt en een lichamelijk onderzoek zal de dokter al snel zien hoe beweeglijk u bent en of u ontstekingen heeft. Ook kunnen röntgenfoto's worden gemaakt, maar in het beginstadium van de ziekte is hier vaak nog niets te zien.

Verloop

Bij deze ziekte is te zien dat hoe ouder de patiënt wordt hoe erger de klachten zijn, maar gelukkig zijn er ook patiënten die voor een lange periode geen tot weinig pijn hebben. Het kan echter zo omslaan, de patiënt kan weken geen last hebben om dan ineens een opvlamming te krijgen en dan erg veel pijn hebben.Gewone dagelijkse dingen zoals werken en schoonmaken kunnen voor een persoon met Bechterew moeilijker zijn dan voor mensen die deze ziekte niet hebben.

Sommige patiënten hebben moeite met accepteren dat ze deze ziekte hebben, voor deze mensen bestaan er ook hulpgroepen.U kunt in uw omgeving kijken waar deze hulpgroepen gehouden worden.Ook zijn er speciale sportprogramma's voor mensen met de ziekte van Bechterew, Dit bestaat dan meestal uit zwemmen en speciale oefeningen. Beweging is goed tot op bepaalde hoogte, er kunnen dagen zijn dat u gewoon niet veel kunt. Helaas kunt u alleen maar afwachten hoe de verloop van uw ziekte is.
© 2014 - 2019 Annelies87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.reumafonds.nl
  • www.bechterew-dossier.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Reuma: de ziekte van Bechterew"

Infoteur: Annelies87
Gepubliceerd: 15-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!