InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandeling

Ziekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandeling

Ziekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandeling De ziekte van Bechterew (ook bekend als syndroom van Bechterew of spondylitis ankylopoëtica) is een vorm van ontsteking aan de gewrichten. Bechterew treft meestal mannen en start doorgaans voor het veertigste levensjaar. Meestal treedt de ziekte op bij de gewrichten van het wervelkolom. Bechterew kan ervoor zorgen dat de wervelkolom helemaal stug wordt , waardoor die op een bamboestok gaat lijken.

De belangrijkste symptomen

Spondylitis ankylopëtica begint meestal tussen het twintigste en veertigste levensjaar. De klachten treden sluipenderwijs op. De belangrijkste symptomen zijn:
  • Lange episodes van pijn aan de rug
  • Stijfheid in de ochtend
  • Gevoel dat er band om de borst zit
  • Aanvallen van pijn in bovenbenen
  • Beweeglijkheid rug neemt af
  • Pijn in de bekken
  • Moeheid
  • Oogontstekingen

Diagnose

Voor een arts is het stellen van de diagnose van de ziekte van Bechterew niet eenvoudig. In het beginstadium van de ziekte zijn op röntgenfoto’s nog geen gebreken te zien. Een dokter luistert eerst naar uw klachten en verricht dan doorgaans een lichamelijk onderzoek. Hierbij kan gekeken worden of er pijn is in de rug bij het drukken op een bepaalde plek. Ook kan hij kijken hoe het zit met de beweeglijkheid van de rug en de borstkas. Bechterew is waarschijnlijker bij patiënten die nog jong zijn en last hebben van chronische rugpijn en een beperking in de beweeglijkheid van de rug. Patiënten met de bloedgroep HLA-B27-positief hebben een grotere kans om de ziekte van Bechterew te krijgen. De aanwezigheid van HLA-B27-positief zegt niet alles. Tien procent van de patiënten heeft deze bloedgroep namelijk niet. De afwijkingen aan de wervelkolom worden na enkele jaren wel zichtbaar op de röntgenfoto’s.

Behandeling

De ziekte van Bechterew is niet te genezen, maar kan wel behandeld worden om draagbaar te worden. Patiënten met Bechterew worden behandeld door een reumatoloog, maar krijgen vaak ook te maken met een fysiotherapeut. Bij oogontstekingen wordt de oogarts ingeschakeld. Bechterew is te behandelen met medicijnen en het doen van oefeningen. Er is medicatie die de ontstekingen remt en de pijn minder erg maakt. Dokters schrijven meestal NSAID’s voor, zoals ibuprofen, diclofenac en naproxen. Wanneer deze ontstekingsremmers niet werken wordt er overgegaan op zwaardere pillen. Een nadeel daarvan is wel dat die meer bijwerkingen kennen. Ook zijn er op de markt TNF-blockers (zoals Remicade) die niet alleen de pijn verminderen, maar ook een gunstige invloed hebben op het bewegingsapparaat. TNF-blockers worden meestal pas voorgeschreven, wanneer andere middelen niet helpen. Hoewel bewegen pijn doet is het voor Bechterewpatiënten belangrijk om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Hierdoor kan voorkomen worden dat de wervelkolom verder verstijft. Het volgen van fysiotherapie kan u om leren gaan met uw beperkingen. Eventueel kunt u ook deelnemen in beweeggroepen voor mensen met Bechterew. Helaas kunnen personen met Bechterew de ene dag meer dan de andere. Belangrijk is om te zorgen voor een goede houding, het beoefenen van een sport, te zorgen voor voldoende rust en de rug niet te overbelasten. Sporten die geschikt zijn voor Bechterewpatiënten zijn zwemmen en wandelen. Om de pijn in de rug te verzachten is het aan te raden om regelmatig een warm bad of een warme douche te nemen.

Oog- en darmontstekingen

Een kwart van de patiënten met de ziekte van Bechterew krijgt ook te maken met ontstekingen aan het oog. Die is te herkennen aan een pijnlijk, rood en tranend oog. Ook kan u te maken krijgen met een mistig gezichtsvermogen. Daarnaast zijn er ook patiënten die naast Bechterew ook nog de ziekte van Crohn hebben, dit is een onstekingsziekte aan de darmen. Mogelijk staan deze twee ziekten met elkaar in verband.

Oorzaken

Het is nog onduidelijk wat de ziekte van Bechterew veroorzaakt. Het kan zijn dat infecties aan de darmen en urinewegen een oorzaak spelen. Het kan zijn dat de natuurlijke afweer die het lijf tegen infecties opbouw zicht richt op het eigen lijf. Het is wel zeker dat bij Bechterew erfelijk kan zijn. Binnen families hebben vaak meerdere mensen de ziekte van Bechterew. Bij negentig procent van de patiënten komt de erfelijke factor HLA-B27 voor. Daar staat tegenover dat acht procent van de mensen dit component in het bloed heeft zitten, maar geen Bechterew heeft.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn: de ziekte van Bechterew – symptomen en behandelingRugpijn: de ziekte van Bechterew – symptomen en behandelingDe ziekte van Bechterew is een aandoening aan de wervelkolom die rugpijn veroorzaakt. Lees meer over de oorzaak, symptom…
Reuma: de ziekte van BechterewReuma: de ziekte van BechterewSpondylitis ankylopoetica ofwel, de ziekte van Bechterew, is een reumatische aandoening waarbij vooral gewrichtsontsteki…
Ziekte van Bechterew (spondylitis ankylopoetica)Ziekte van Bechterew (spondylitis ankylopoetica)De ziekte van Bechterew kent verschillende benamingen, de medische vakterm is spondylitis ankylopoëtica. Bij ongeveer 1…
Ziekte van Bechterew of Spondylitis ankylopoetica: symptomenZiekte van Bechterew of Spondylitis ankylopoetica: symptomenEen chronische ontsteking van de gewrichten tussen het heiligbeen en de darmbeenderen (sacro-iliacale gewrichten), en va…
Ziekte van Bechterew: inflammatoire rugpijn bij het ontwakenZiekte van Bechterew: inflammatoire rugpijn bij het ontwakenWakker worden met een stijve onderrug en pijn kan een teken zijn van de Ziekte van Bechterew. Naarmate men meer beweegt…
Bronnen en referenties
  • http://www.fysiotherapiespijkenisse.nl/aandoeningen/bechterew.html
  • http://www.deziektevanbechterew.nl/2/Vraag-en-antwoord.html
  • http://www.stichting-bechterew.nl/informatie-bechterew/
  • http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/ziekte-van-bechterew/over-de-ziekte/oorzaken

Reageer op het artikel "Ziekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 20-11-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!