InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn: de ziekte van Bechterew symptomen en behandeling

Rugpijn: de ziekte van Bechterew symptomen en behandeling

Rugpijn: de ziekte van Bechterew  symptomen en behandeling De ziekte van Bechterew is een aandoening aan de wervelkolom die rugpijn veroorzaakt. Lees meer over de oorzaak, symptomen en behandeling. Rugpijn kan vele oorzaken hebben. Een van deze oorzaken is de ziekte van Bechterew, ook wel spondylitis ankylopoëtica genoemd. Deze aandoening is een gewrichtsontsteking van de wervelkolom en werd voor het eerst vastgesteld door de Russische arts Bechterew op het einde van de 19de eeuw.

De ziekte van Bechterew is een ongeneeslijke rugaandoening waarbij de tussenwervelschijven verkalken en waardoor de patiënt steeds stijver wordt. De patiënt heeft last van pijn in de rug en in het bekken die vooral merkbaar is als men ligt of zit. Bij het rechtstaan of bewegen neemt de pijn af. Hoe verder de ziekte vordert, hoe meer last de patiënt krijgt van spier- en gewrichtspijn.

Symptomen

De ziekte van Bechterew sluipt als het ware het lichaam binnen waardoor de diagnose vaak pas na velen maanden of zelfs jaren gesteld wordt. Symptomen kunnen zijn:

  • Lage rugpijn
  • Een langdurige gewrichtsontsteking
  • Een beklemd gevoel op de borst tijdens het slapen
  • Ontsteking van de achillespezen
  • Ontsteking van de iris (oog)
  • Zenuwpijnen in buik, benen of borst

Ook huidaandoeningen zoals psoriasis en darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn kunnen voorkomen.

Vaststelling en diagnose

De diagnose wordt meestal gesteld naar aanleiding van de klachten van de patiënt over pijn en stijfheid, in combinatie met de minderde beweegbaarheid van de rug. Een bloedonderzoek en röntgenonderzoek kunnen helpen om de ziekte van Bechterew vast te stellen.

Oorzaak

De oorzaak van deze ziekte is nog onduidelijk. Men weet wel dat ze zelden ontstaat voor het 15de of na het 40ste levensjaar en dat bijvoorbeeld in België ongeveer 100.000 Bechterew-patiënten zijn. Ook staat vast dat de ziekte voor een deel erfelijk bepaald is: momenteel zijn drie genafwijkingen bekend.

Behandeling

De ziekte van Bechterew is ongeneeslijk, maar door veel te bewegen kan ze wel afgeremd worden. Patiënten moeten een intensief programma volgen met rug- en nekoefeningen om de beweeglijkheid zoveel mogelijk te behouden en verdere verstijving tegen te gaan. Ook zachte sporten zoals zwemmen, wandelen of yoga kunnen helpen om de rug zo beweeglijk mogelijk te houden. Daarnaast kan de geneesheer ook antireumatica voorschrijven die de ontsteking tegen gaan en pijnstillend werken.

Patiënten die aan de ziekte van Bechterew lijden moeten zeer veel aandacht besteden aan een correcte lichaamshouding: een rechte rug is van primordiaal belang om ernstige gevolgen van de ziekte te vermijden!
© 2011 - 2018 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Bechterew (spondylitis ankylopoetica)Ziekte van Bechterew (spondylitis ankylopoetica)De ziekte van Bechterew kent verschillende benamingen, de medische vakterm is spondylitis ankylopoëtica. Bij ongeveer 1…
Ziekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandelingDe ziekte van Bechterew (ook bekend als syndroom van Bechterew of spondylitis ankylopoëtica) is een vorm van ontsteking…
Ziekte van Bechterew: Blijvende gewrichtsontstekingZiekte van Bechterew: Blijvende gewrichtsontstekingBij de ziekte van Bechterew, die vooral jongere mannen treft, zijn de gewrichten van de wervelkolom en het bekken ernsti…
Ziekte van Bechterew of Spondylitis ankylopoetica: symptomenZiekte van Bechterew of Spondylitis ankylopoetica: symptomenEen chronische ontsteking van de gewrichten tussen het heiligbeen en de darmbeenderen (sacro-iliacale gewrichten), en va…
Reuma: de ziekte van BechterewReuma: de ziekte van BechterewSpondylitis ankylopoetica ofwel, de ziekte van Bechterew, is een reumatische aandoening waarbij vooral gewrichtsontsteki…

Reageer op het artikel "Rugpijn: de ziekte van Bechterew symptomen en behandeling"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 22-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!