InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Glaucoom genezen met voeding en geneesplanten

Glaucoom genezen met voeding en geneesplanten

Glaucoom genezen met voeding en geneesplanten Staar is iets anders dan glaucoom. Staar is ooglensvertroebeling. Glaucoom is een oogaandoening die ontstaat doordat zenuwcellen in de ogen afsterven. Het oog bezit ongeveer een miljoen zenuwvezels waarvan de uiteinden gelegen zijn vlak achter het netvlies. Door middel van transport van elektrische signalen door de oogzenuwvezels wordt het beeld wat het netvlies heeft ontvangen getransporteerd naar de hersenen. Als de oogzenuw afneemt in effectiviteit door het afname van het aantal cellen, verslechtert het gezichtsvermogen. Volgens de stand van zaken anno 2014 in de wetenschap is het niet mogelijk dat oogzenuwcellen geregenereerd worden.

Inhoud:

Chronische glaucoom

Het komt vaak voor dat glaucoom gelijktijdig bij beide ogen plaats vindt. Het ene oog kan iets slechter eraan toe zijn dan het andere. In dit artikel wordt voornamelijk de chronische vorm van glaucoom behandeld. Er bestaat daarnaast een acute glaucoomsoort. In Nederland leidt ongeveer 2% van de mannen en vrouwen boven de 40 aan glaucoom. Niet iedereen is hiervan op de hoogte. Dat komt omdat glaucoom heel geleidelijk het gezichtsveld verslechterd. Het is van groot belang dat glaucoom vroegtijdig ontdekt wordt. Als het te laat wordt ontdekt kan blindheid het gevolg zijn.

Opticien ontdekt glaucoom

Glaucoom wordt meestal ontdekt door een opticien. Deze doet bij het meten van het oog voor een leesbril een oogdrukmeting. Normaal gesproken is de oogdruk van een mens tussen de 10 en 21 mm kwikdruk. Bij mensen met glaucoom is sprake van verhoogde druk omdat er minder oogvocht in het oog zit. Dat heeft onder andere als resultaat dat de patiënt last heeft van droge ogen.

Gezichtsveldmeting

De huisarts kan een oogdrukmeting doen. Dat gebeurt meestal op gezette tijden zodat het verloop van de glaucoom gemeten kan worden. Soms zal een huisarts de patiënt doorverwijzen naar een oogarts. Omdat de oogdruk gedurende het dagverloop kan verschillen dient deze verspreid op de dag te worden gemeten. De oogarts bezit een instrument waarmee hij kan zien of de oogzenuw zich in gezonde staat bevindt. Dat wordt een oogspiegel genoemd. Eerst krijgt de patiënt een middel dat de oogpupil verwijdt. Vervolgens een gezichtsveldmeting gedaan. Hiermee wordt gemeten in hoeverre het gezichtsvermogen van de patiënt is afgenomen. Wanneer een huisarts ervaring heeft in het uitvoeren van deze onderzoeken kan hij het doen maar hij kan er voor kiezen om de glaucoompatiënt door te verwijzen naar een oogarts in het ziekenhuis.

Voorkomen van blindheid

In de reguliere geneeskunde van de 21e eeuw kan het gezichtsverlies dat gepaard gaat met glaucoom niet worden hersteld. Een behandeling is daarom uitsluitend gericht op het voorkomen van blindheid. De patiënt dient de rest van zijn leven regelmatig een bezoek aan de oogarts te plegen. Glaucoom is volgens de reguliere geneeskunde slechts behandelbaar maar niet geneesbaar.

Bijwerkingen medicijnen

De medicijnen die worden voorgeschreven bij glaucoom kennen diverse bijwerkingen. Soms kan een medicijn enkele jaren gebruikt worden zonder dat er een bijwerking ontpopt. De betablokkers die de patiënt krijgt voorgeschreven kunnen leiden tot oogirritatie, droge ogen en overgevoeligheid van het hoornvlies. Er zijn daarnaast medicijnen die de oogvochtafvoer moeten verbeteren. Deze medicijnen hebben als bijwerking dat het beeld wat de ogen voortbrengt donkerder wordt en dat er sprake kan zijn van hoofdpijn. De medicijnen die hiervoor gebruikt worden zijn pilocarpine en dit medicijn spant de inwendige oogspieren aan en het zorgt voor pupilvernauwing.

Overigens heeft oogvocht niets te maken met traanvocht. Een verhoogde oogdruk doet geen pijn, behalve bij een acute glaucoomaanval. Verder kan er bij een chronisch glaucoom sprake van rode, geïrriteerde ogen.

Medicijnen voor oogdrukvermindering

Medicijnen op basis van azetazolamide zorgen voor een verminderde oogdruk. Dit medicijn wordt gegeven in combinatie met oogdruppels. Het heeft als bijwerking vermoeidheid, tintelingen in handen en voeten, misselijkheid en veranderde zuurtegraad in het bloed.

Tabel geneesplanten

In de fytotherapie en in de natuurgeneeskunde maakt men gebruik van voeding en planten om ziekten te bestrijden. Dat werkt vaak net zo goed als synthetische medicijnen aangezien veel synthetische medicijnen gebaseerd zijn op de traditionele werking van planten.

Voedsel en geneesplanten tegen glaucoom

Enkele van deze geneesplanten zijn gewoon eetbaar als groente of fruit. Als je last hebt van glaucoom zou je venkel, blauwe bosbessen en goji-bessen op meer regelmatige basis kunnen gaan eten. je kunt ervoor kiezen om elk van deze voedingssoorten eenmaal daags in te nemen. Als je de echte geneesplanten wilt aanwenden is het verstandig om een consult te nemen bij een fytotherapeut of natuurgeneeskundige.
Gerelateerde artikelen
Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isOogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isGlaucoom is een oogaandoening die geleidelijk en ongemerkt je oog beschadigt. Je merkt het meestal pas als het al te laa…
Verhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandelingVerhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandelingVelen hebben hun oogdruk weleens laten meten bij de opticien door middel van een pufje lucht dat tegen het oog wordt geb…
Glaucoom (groene staar), een aandoening van het oogGlaucoom (groene staar), een aandoening van het oogGlaucoom is een oogaandoening die in de volksmond ook wel groene staar wordt genoemd. Mensen met glaucoom lijden aan gez…
Glaucoom: symptomen, behandeling en glaucoom operatieGlaucoom: symptomen, behandeling en glaucoom operatieGlaucoom symptomen zijn pijnloos en geven aanvankelijk vaak geen klachten van gezichtsverlies. Glaucoom is een chronisch…
Primair congenitale glaucoom: Aangeboren verhoogde oogdrukPrimair congenitale glaucoom: Aangeboren verhoogde oogdrukPrimair congenitale glaucoom presenteert zich meestal spontaan bij patiënten tussen de nul en drie jaar. Deze oogziekte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jonathan Trobe, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Reguliere zienswijze: de beste behandeling bij 56 ernstige ziekten, Jannes van Everdingen
  • Fytotherapie: Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Fotoś Publiek Domein

Reageer op het artikel "Glaucoom genezen met voeding en geneesplanten"

Reacties

Sibilla, 30-05-2019 12:13 #2
Heb al 15 gelden ontdekt dat ik glaucoom heb. Mijn druk is nu hoog 31 aan beide ogen ik gebruik nu Azarga 2x daags en Monoprost 1x s'avonds. Heb wel constant rode geïrriteerde ogen die tranen. Heb al bijna alle soorten druppels geprobeerd. Heeft u een suggestie. Ik ben 69 jaar. Ben een wielrenster 3x per week. Hoop dit nog lang te kunnen.

Petra Dakkenhorst, 26-12-2016 23:01 #1
Geachte lezer,
Ik heb in beide ogen de erfelijke vorm van glaucoom. Mijn oogdruk is nu 16 en 17. Ik wil absoluut niet gaan druppelen! Ik ben zó bang voor de bijwerkingen. Ik leef heel gezond, biologisch dynamisch, rook niet, drink amper, beweeg iedere dag en palmeer iedere dag. Ik hoorde dat koffie en melk schadelijk is voor de ogen, dat beperk ik nu tot 1 kop per dag. Heeft u nog tips voor mij?
Een hartelijke groet.
Petra

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!