InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandeling

Verhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandeling

Verhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandeling Velen hebben hun oogdruk weleens laten meten bij de opticien door middel van een pufje lucht dat tegen het oog wordt geblazen. Voor het meten van de oogboldruk zijn nog betrouwbaarder methoden. Is de druk te hoog dan kan dit gevaarlijk zijn voor de oogzenuw en kan zich uiteindelijk glaucoom ontwikkelen. Het is dan ook van belang dit goed in de gaten te houden zodat het oog behandeld kan worden bij de eerste symptomen, voor het te laat is en het gezichtsvermogen wordt aangetast.

Verhoogde oogdruk

Wat betekent een verhoogde oogdruk?

Verhoogde oogdruk, verhoogde oogboldruk, glaucoom en groene staar zijn allemaal benamingen voor dezelfde conditie. Wanneer het onbehandeld blijft kan het leiden tot gezichtsuitval (kokerzien) en zelfs blindheid. De ronde vorm van je oog wordt bepaald door het zogeheten glasvocht en kamerwater, welke een zekere druk opbouwen. Hierin kan een disbalans optreden. Het komt voornamelijk voor bij mensen boven de veertig jaar en treedt langzaam in waardoor het vaak niet goed wordt opgemerkt.

De oogdruk is de inwendige druk in het oog en deze is van belang voor de werking van het oog. Het houdt de afstand tussen de verschillende lagen van het oog (lens, hoornvlies en netvlies) intact. Het genoemde kamerwater wordt aangemaakt in de epitheelcellen van het straallichaam en zorgt wanneer alles naar behoren functioneert voor een oogdruk die ligt tussen de 10 en de 22 mm Hg. Deze druk kan per dag wat fluctueren, maar meestal niet meer dan 5 mmHG per dag. De druk kan ook per oog verschillen. Dit kan door de oogarts en vaak ook door een opticien gemeten worden met een tonometer. Komt de oogdruk boven de 22 mm Hg dan kan er schade ontstaan aan de oogzenuw of het netvlies en is er een verhoogde kans aanwezig op het ontwikkelen van glaucoom.

Symptomen verhoogde oogdruk

In het vroegste stadium gaat een verhoogde oogdruk niet gepaard met klachten en duidelijk aanwijsbare symptomen. Het kan zijn dat je gezichtsvermogen langzaam verslechterd zonder dat je dit in de gaten hebt, doordat je met je andere oog corrigeert of doordat je je onderbewust aanpast aan het feit dat je uitsluitend nog midden in je beeld goed kunt zien. Op langere termijn zul je echter gaan merken dat bepaalde delen van het gezichtsveld minder goed zichtbaar worden of zelfs helemaal verdwijnen.

Sommige mensen denken onterecht dat het trillen van het oog duidt op een verhoogde oogdruk. Dit is onterecht: het trillen van het ooglid of de oogbol zijn geen indicatie voor een verhoogde druk in het oog. Ook het dragen van contactlenzen heeft hierop geen invloed.

Hoe kun je de oogdruk meten?

Er zijn verschillenden manieren om de oogdruk te meten. De bekendste methode is de non-contact tonometrie, ook wel bekend als de luchtpuf methode. Deze wordt vaak toegepast door de opticien. Hierbij moet je je kin in een kinsteun plaatsen en terwijl je naar een scherm kijkt wordt en een luchtpufje tegen het hoornvlies aan geblazen. Deze methode is het eenvoudigst maar ook het minst betrouwbaar.

De oogdruk kan ook gemeten worden met een tonopen (tono-pen). Hierbij wordt met een klein staafje een aantal keer zachtjes tegen het oog aan getikt. Om de afstand tussen het meetinstrument en het oog te bewaren wordt een deel van het instrument tegen het voorhoofd geplaatst.

Wanneer je de oogdruk laat meten bij een oogarts of optometrist dan gebeurt dit normaliter met een applantie tonometrie. Het oog wordt in dat geval eerst bedruppeld met fluoriserende oogdruppels. Vervolgens wordt een tonometer tegen het hoornvlies aan gezet. Door middel van een spleetlamp kan de oogarts het oog ook inspecteren. Dit is de meest veilige en betrouwbare methode voor het meten van de oogboldruk.

Wat zijn de oorzaken van een verhoogde oogdruk?

De druk in het oog neemt normaliter gedurende de dag licht toe. Wanneer de druk gemeten wordt betreft het een momentopname. De druk kan net aan de hoge kant zijn bijvoorbeeld doordat je net bent opgestaan vanuit een liggende houding of omdat je net gebukt hebt en weer omhoog gekomen bent. Structureel zijn er echter een aantal factoren die de kans op het ontstaan van een chronisch verhoogde oogdruk vergroten:
  • Voorkomen in de familie
  • Hoge bijziendheid (de kans is 2.5x hoger bij mensen met een brilsterkte van meer dan -3.00)
  • Gebruik van bepaalde geneesmiddelen (vooral prednison)
  • Oogzenuwafwijkingen
  • Hart- en vaatziekten die de bloedvoorziening van het oog beïnvloeden
  • Lage of hoge bloeddruk

Behandeling verhoogde oogdruk: oogdruppels of laserbehandeling

Wanneer is geconstateerd dat er sprake is van een gevaarlijk hoge druk in het oog wordt overgegaan tot behandeling om verslechtering van het gezichtsvermogen en gezichtsveld tegen te gaan. De meest gebruikte behandeling is die met oogdruppels. Hierin zijn een aantal varianten mogelijk:
  • Oogdruppels die de productie van kamerwater verminderen (Betopic S, Nyogel, Timoptol, Timocomod, Betagan)
  • Oogdruppels die de productie van kamerwater bevorderen (Xalatan, Lumigan, Travatan, Saflutan, Diopine)
  • Oogdruppels die zorgen voor een vernauwing van de pupil (Pilocarpine, Pilogel)

Wanneer een behandeling met druppels niet aanslaat kan gekozen worden voor een laserbehandeling. Deze zijn er in verschillende soorten, afhankelijk van het type glaucoom (trabeculoplastiek, laser-irodotomie, lasersuturolyse, transscrelare cyclophotocoagualtie).
Gerelateerde artikelen
Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isOogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isGlaucoom is een oogaandoening die geleidelijk en ongemerkt je oog beschadigt. Je merkt het meestal pas als het al te laa…
Glaucoom: ontstaan en behandelingEen Glaucoom is een aandoening aan de nervus opticus. Meestal treed er een geleidelijk verlies van axonen op waardoor he…
Glaucoom: symptomen, behandeling en glaucoom operatieGlaucoom: symptomen, behandeling en glaucoom operatieGlaucoom symptomen zijn pijnloos en geven aanvankelijk vaak geen klachten van gezichtsverlies. Glaucoom is een chronisch…
Glaucoom: Baerveldt drainage implant om oogdruk te verlagenGlaucoom: Baerveldt drainage implant om oogdruk te verlagenVoor een patiënt met een te hoge oogboldruk (glaucoom) bestaan er diverse behandelingsmogelijkheden. In eerste instantie…
Posner-Schlossman Syndroom: Glaucoom (verhoogde oogdruk)Posner-Schlossman Syndroom: Glaucoom (verhoogde oogdruk)Het Posner-Schlossman Syndroom is een milde oogontsteking waarbij de patiënt in korte tijd een heel hoge oogdruk creëert…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • www.oogartsen.nl
  • www.oogartsencentrum.be

Reageer op het artikel "Verhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Katty, 07-12-2018 13:12 #6
Ik ging gisteren op controle bij de oogarts. Die meldde me dat mijn oogdruk gemeten moest worden en gaf me een woordje uitleg over de vorm van mijn ogen. Na de meting meldde ze me dat de druk te hoog is en dat mijn beide ogen preventief gelaserd (kleine ingreep) moeten worden (een gatje in pupil zodat het vocht weg kan) om blindheid tegen te gaan. Ik was verschoten dat ik ingreep nodig heb, en bij het lezen van dit artikel is het alvast zeer vreemd dat ik geen druppels krijg om eerst de druk te doen verlagen. Raar of niet?

Krijna Oosterom, 31-08-2018 20:06 #5
Heb mín ogen laten opmeten op 17-08-2018 bij pearl rechteroog was de druk 23 mmHg en links 22 mmHg het was na 2 jaar hetzelfde gebleven is het raadzaam om naar een oogarts te gaan? mvg mw Oosterom

Wim Elfrink, 29-01-2017 16:34 #4
Ik heb een sterk verhoogde oogdruk (43 ) in mijn rechteroog dat blind is geworden tgv. een slagaderlijke bloeding.(infarct)
Tot nu toe gebruikte ik bijna 2 jaar oogdruppels om de druk te verlagen, zonder resultaat.
Er is in beide ogen geen sprake van glaucoom; in het linkeroog ben ik aan staar geholpen.
De huidige optie is om het blinde oog te verwijderen en een kunstoog te plaatsen.
nb. Als medicatie gebruik ik na de bloeding: Amlodopine, Clopidogrel en Simvastatine.
Bestaat er een kans dat zich een glaucoom ontwikkelt in het (goede) linkeroog als ik afzie van een kunstoog?

Verhaeghe Anita, 10-05-2016 00:45 #3
Geachte,
Ik ben momenteel in behandeling voor hoge druk op mijn ogen. Ik heb al verschillende oogdruppels gehad en nog geen enkel verdraagt mijn ogen. Vele namen ben ik al vergeten, dit moet al een jaar zijn. De 3 de laatste soort was 'Timabak' daar kreeg ik lage bloeddruk van en jeukende huiduitslag. De 2 laatste soort weet ik ook niet meer, het was met bewaarmiddel, ik kon ganse nachten niet meer slapen van droge mond, om het half uur moest ik water drinken en de druk stond dan nog op 20tig. Laatst heb ik proefstukjes meegekregen van de oogarts een 10 tal "Monoprost",daarvan zagen mijn ogen bijna een ganse dag rood, ook af en toe jeuk en irriterend maar de druk kwam op 13 nu na 10 dagen inname begin ik terug s'nachts een droge mond te krijgen en een ganse dag irriterende ogen en hoofdpijn. De oogarts heeft een doos van 90 stuks voorgeschreven en ik moet maar in oktober terugkeren.Ik vind het gevoel dat ik heb in mijn ogen nooit meer goed en dan al die nevenverschijnselen. De oogarts is aan het zoeken, is er dan geen directer oplossing!? Nu durf ik niet meer iedere dag druppels indoen voor die droge mond dat ik terug krijg s'nachts en schrikkel een dag. Ik ben 74 jaar, einde raad, wat moet ik doen!? Graag een antwoord a.u.b.Dank bij voorbaat.

Ad van der Heijden, 11-04-2016 18:14 #2
Mijn oogdruk net goed en ik hoef pas over een jaar terug. Wat moet ik doen, ik moet het toch in de gaten houden?

Ans, 03-01-2016 22:29 #1
Ik heb 3 dagen geleden een oogdrukmeting bij de opticien gehad. Later op die dag begon 1 van mijn ogen behoorlijk te branden en dat doet het nog steeds. Kan dit kwaad?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!