InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zijn plantaardige geneesmiddelen over het algemeen veilig

Zijn plantaardige geneesmiddelen over het algemeen veilig

Zijn plantaardige geneesmiddelen over het algemeen veilig We moeten opletten dat al wat “natuurlijk” is, niet ongevaarlijk kan zijn. Denk maar eens aan de giftige planten en paddenstoelen. Vaak worden giftige planten, onder andere alkaloïden (coffeïne, morfine, nicotine) in de geneeskunde gebruikt. “Baat het niet dan schaadt het niet" is niet altijd juist, want zonder een wetenschappelijk onderzoek en een verkeerd of overmatig gebruik, kunnen dergelijke producten met ephedra-alkaloïden nare gevolgen hebben.

Inhoud

Geregistreerd geneesmiddel

Bepaalde kruidenpreparaten met ephedra-alkaloïden worden verkocht als een plantaardig afslankmiddel, een pepmiddel of als smart-drug. Laat u niet strikken, want er kan vrijwel een gevaarlijke combinatie ontstaan wanneer deze gebruikt wordt met andere stimulerende stoffen. Zelfs een kleine hoeveelheid kan niet alleen de bloeddruk verhogen, maar de kans bestaat ook dat u een hartinfarct krijgt. Er werd dan ook besloten, dat producten met ephedra-alkaloïden nog uitsluitend als geregistreerd geneesmiddel verhandeld mogen worden.

De GMP regels

G.M.P. (Good Manufacturing Practice) = Goede Manieren Van Produceren.
Dit zijn regels die opgesteld werden door de (WHO) Wereldgezondheidsorganisatie. Deze behoren tot de hoogste kwaliteitsnormen ter wereld voor de farmaceutische industrie. Plantaardige geneesmiddelen zijn veilig voor gebruik, wanneer ze volgens voorschrift worden gebruikt en voldoen aan de GMP regels. Betrouwbare fabrikanten plaatsen ter informatie van de gebruiker waarschuwingen op het etiket en de verpakking bevat ook een bijsluiter.

Fytotherapie: geneeskunde met behulp van plantaardige geneesmiddelen

Door intensieve studies hebben wetenschappelijke onderzoekers kunnen aantonen, dat sommige plantensoorten een genezend effect hebben op de organen en lichaamsprocessen. De Fytotherapie maakt al van meer dan 300 plantensoorten gebruik en wordt voor een gering aantal aandoeningen toegepast. In de homeopathie worden plantaardige geneesmiddelen voor meerdere aandoeningen gebruikt.

Potentiëren: schudden en verdunnen

  • Homeopathische en fytotherapeutische geneesmiddelen zijn verschillend.
  • fytotherapeutische geneesmiddelen worden niet gepotentieerd en amper of helemaal niet verdund.
  • Bij homeopathische geneesmiddelen is het potentiëren van groot belang bij de bereiding.

Kinderen en baby’s

Er zitten geen onnatuurlijke stoffen in plantaardige geneesmiddelen, omdat ze worden gemaakt van de gehele plant of een deel van de plant. Voor kleine kinderen en baby’s is het veilig en heeft al goede resultaten bereikt. Ze worden toegepast om de weerstand van het kind te ontwikkelen.

Genezing, risico's en schadelijkheid

Iedereen kan wel eens ziek worden en wil zo snel mogelijk genezen. Door onwetendheid grijpen we meestal onnodig, naar medicijnen die schadelijke bijwerkingen kunnen hebben. Maar soms zal het gebruik van chemische medicijnen wel nodig zijn want niet alle aandoeningen kunnen op een natuurlijke wijze genezen.

Indien u toch op een natuurlijke wijze wilt herstellen is het sterk aan te raden een erkende arts voor homeopathie te raadplegen, want plantaardige geneesmiddelen toepassen is immers afhankelijk van de aard van de ziekte. Niet-ernstige en tijdelijke aandoeningen zijn goed te behandelen, maar serieuze aandoeningen kunnen soms maanden duren.
  • Bij langdurige klachten en in noodgevallen ga je best naar een dokter.
  • Het is belangrijk om steeds de bijsluiter van het geneesmiddel goed door te lezen en nakijken of het geneesmiddel voldoet aan de GMP regels alvorens het middel te gebruiken.
  • Blijf voorzichtig met zelfmedicatie.

Lees verder

© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Solgar: vitamine choline en inositol van SolgarSolgar: vitamine choline en inositol van SolgarVitamine choline speelt een rol bij de vetstofwisseling en heeft een positieve invloed op de lever. Vitamine inositol sp…
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…
recensieFytotherapie en FarmacognosieDit boek is een unieke uitgave omdat hierin voor het eerst farmacognosie en fytotherapie op een moderne wijze samen word…
Compassionate use programma voor niet-geregistreerd medicijnCompassionate use programma voor niet-geregistreerd medicijnHet compassionate use programma maakt het mogelijk om een behandeling te kunnen ondergaan met een niet-geregistreerd gen…

Reageer op het artikel "Zijn plantaardige geneesmiddelen over het algemeen veilig"

Infoteur: Worm
Laatste update: 27-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!