InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vervelende verkoudheid bestrijden: 7 tips

Vervelende verkoudheid bestrijden: 7 tips

Vervelende verkoudheid bestrijden: 7 tips Niets zo vervelend als een verkoudheid waar je moeilijk vanaf geraakt. Een verkoudheid is een ontsteking van het slijmvlies in de neus, de bijholten en de keel. Er kunnen allerhande klachten zijn van een verkoudheid. De meest voorkomende klachten zijn hoesten, niezen, snotteren en oorpijn. Een simpele verkoudheid ontstaat door een virus. De virale verkoudheden bestrijd je het best door genoeg te rusten en enkele hulpmiddeltjes in acht te nemen die je sneller terug op de been kunnen brengen. Medicatie is niet echt noodzakelijk. Wie getroffen wordt door een bacteriële infectie, zal geholpen moeten worden met een antibioticum. Dit wordt dan voorgeschreven door de huisarts.

Vochtopname is heel belangrijk

Als je verkouden bent, dan is het heel belangrijk om genoeg vocht op te nemen. Je verliest immers heel wat vocht door je verkoudheid. Je mag dus de hele dag door drinken om de strijd te kunnen aangaan met de ziektekiemen. Water, thee en bouillon genieten hierbij de voorkeur. Het vocht zal de gezwollen slijmvliezen vochtig houden. Tracht echter geen alcohol of koffie te drinken. Deze dranken zijn niet gezond en bevorderen daarenboven nog eens de uitdroging.

Maak je neus vrij

Je neus vrij maken kan op verschillende manieren. Via een natuurlijke manier kan dit via neusdruppels met zout en water. Je kan deze zelf maken door een lepel zout op te lossen in een glas met (lauw) water.
Bij de apotheker kan je uiteraard ook een neusspray gaan kopen. Deze spray zal de zwelling van het neusslijmvlies tegengaan waardoor je gemakkelijker zal kunnen ademen. Wees echter voorzichtig met deze neussprays en gebruik ze niet langer dan een week. Doe je dat doch, dan kan je last krijgen van een permanent verstopte neus. Het bestanddeel xylometazoline in de spray kan immers het neusslijmvlies beschadigen.

Roken is uit den boze

Sigarettenrook werkt irriterend op de slijmvliezen en gaat de verkoudheid verergeren en het herstel vertragen. Bij rokers kunnen veel gemakkelijker complicaties ontstaan dan bij niet-rokers. De kans op een longontsteking of longinfectie wordt immers groter. Het is dus best aangewezen om tijdens een verkoudheid je dagelijkse sigaret even achterwege te laten. En waarom niet volledig stoppen met roken? Het zal je gezondheid en je portefeuille ten goede komen.

Pijn bestrijden met paracetamol of Ibuprofen

Indien je toch veel last en pijn hebt en je wil een medicijn nemen, dan kies je best voor een koortswerend of ontstekingsremmend middel zoals Paracetamol of Ibuprofen. Het zal de pijn wat verzachten en tevens werkt het ook om je eventuele koorts te doen dalen. Uiteraard neem je deze medicijnen volgens de maximale dagelijkse dosis. Dit kan je terugvinden in de bijsluiter.

Was je handen en let op met zoenen

Tijdens een verkoudheid doe je er goed aan om regelmatig je handen te wassen na het niezen of snuiten. Tracht ook bij een verkoudheid om geen zoenen te geven aan andere mensen. De overdracht van je verkoudheidssymptomen gebeurt immers heel snel. Ter preventie probeer je best ook je ogen, mond en neus niet al te vaak aan te raken.

Gezonde en frisse lucht

Tijdens een verkoudheid is het belangrijk om gezonde en frisse lucht op te nemen. De droge en warme lucht van een verwarming doet de slijmvliezen uitdrogen. Een goede ventilatie in huis is dus heel belangrijk. Even naar buiten in de frisse buitenlucht een wandeling maken kan ook wonderen doen. Tijdens een zonnige dag knap je hiervan helemaal op en zorg je voor de nodige opname van vitamine D door de zonnestralen.

Verkoudheid bestrijden: wees geduldig en neem voldoende rust

Tracht tijdens een verkoudheid minstens acht uur per nacht te slapen. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen. De regel is dus om ís avonds niet teveel activiteiten te plannen en tijdig in je bed te kruipen. Een uitgerust lichaam is immers broodnodig om terug voldoende weerstand op te bouwen.

Een verkoudheid bestrijden vraagt geduld. Medicijnen helpen niet bij een gewone virale verkoudheid waardoor je gewoon moet uitzieken. De verkoudheid gaat vanzelf over maar het niezen, snotteren of hoesten kan wel wat langer aanslepen. Indien je toch last zou krijgen van ernstigere symptomen zoals hevige koorts, benauwdheid enzovoort, dan plan je best een bezoek in bij de huisarts. Hij zal je kunnen geruststellen en toch kunnen uitsluiten dat de verkoudheid geen bacteriële oorsprong heeft. In dat geval zou je dan toch een antibioticum moeten krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tipsVerkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tipsDe winter is het seizoen van de verkoudheden: een waterige neus, hoofdpijn, en een vervelende hoest waar je maar niet va…
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…
Wat te doen bij een verkoudheid?Wat is een verkoudheid? Een verkoudheid is een reactie van het lichaam op een infectie van de bovenste luchtwegen. binne…
Zelfzorg bij verkoudheid: handige tipsZelfzorg bij verkoudheid: handige tipsEen verkoudheid is op zich onschuldig, maar het kan erg vervelend zijn. Je kunt je er beroerd bij voelen vanwege een dic…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkoudheid, 6 januari 2015
  • Gezondheidsplein.nl, http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/verkoudheid/item31767, 6 januari 2015

Reageer op het artikel "Vervelende verkoudheid bestrijden: 7 tips"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Nuttige tips
Medische informatie…
Schrijf mee!