InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Jarisch-Herxheimer reactie

Jarisch-Herxheimer reactie

Jarisch-Herxheimer reactie Een Jarisch-Herxheimer reactie is een tijdelijk, maar aanhoudend effect dat voor kan komen in het menselijk lichaam. Het komt voor wanneer het lichaam zich te snel ontgift en er meer gifstoffen vrijkomen dan het lichaam in staat is om uit te scheiden. Door de reactie voelt het alsof klachten alleen maar toenemen.

Artikelindeling

Het optreden van een Jarisch-Herxheimer reactie

Een Jarisch-Herxheimer reactie kan ontstaan bij het gebruik van supplementen en antibiotica. Na een behandeling kunnen de symptomen van de eigenlijke ziekte binnen enkele uren, dagen of weken plotseling toenemen. Het kan een beangstigende ervaring zijn als een persoon daarvan niet op de hoogte is gesteld en zou hierdoor zelfs kunnen denken dat er regressie bij de ziekte optreedt. Het is daarom belangrijk om vóór de behandeling goed geïnformeerd te worden over de Jarisch-Herxheimer reactie, want anders wordt er gedacht dat de ziekte alleen maar erger wordt. De reactie is geen bijwerkingsverschijnsel, maar wordt juist veroorzaakt door het immuunsysteem. Het immuunsysteem draait zogezegd over toeren doordat er te veel gifstoffen te snel afsterven en niet direct uitgescheiden kunnen worden. Bij de reactie vindt er dus een tijdelijke verergering plaats op de reeds bestaande symptomen. Gifstoffen zullen uiteindelijk worden afgevoerd door de bloedbaan. Jarisch-Herxheimer reacties kunnen ontstaan bij patiënten onder behandeling van chronische aandoeningen en infecties zoals Lyme, artritis en tuberculose. Naast verergering van de symptomen kunnen er ook andere klachten ontstaan, waaronder:

  • Vermoeidheid
  • Griepachtige verschijnselen
  • Rillingen
  • Nachtelijke zweetaanvallen
  • Pijn in spieren en gewrichten
  • Depressies
  • Geheugenproblemen
  • Uitslag op de huid
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid

De symptomen en gifstoffen verminderen

Belangrijk om te weten is dat hoe meer gifstoffen er in iemands lichaam aanwezig zijn, hoe zieker de persoon zich zal voelen wanneer het lichaam zich hier van ontdoet. Om de symptomen van gif uitscheiding dragelijker te maken en om sneller van de gifstoffen af te zijn, kunnen de volgende stappen worden ondernomen:

  • Veel gedistilleerd water drinken.
  • Geen intensieve inspanningen ondernemen.
  • Veel zonnen, maar wel verstandig en zonder zonnebrand (vanwege chemicaliën).
  • Dosering van kruiden (eten/drinken) en/of medicatie niet verhogen.
  • Uitscheidingsorganen (darmen, longen, huid, nieren) open houden.
  • Een (ontgiftend) bad nemen.
  • Gebruik maken van aromatherapieën voor pijn, zoals pepermunt, berk en wintergreen.
  • Vermijdt lichaamsvreemde chemicaliën en geraffineerde voedingsmiddelen.

De ontdekkers

De Dermatologen Adolf Jarisch uit Oostenrijk en Karl Herxheimer uit Duitsland, staan bekend als de ontdekkers van de reactie. Jarisch en Herxheimer onderzochten reacties van patiënten met syfilis die een behandeling met kwik ondergingen. De reactie werd zowel in vroege als latere stadia van de behandeling waargenomen. Dezelfde reacties en stadia werden ook waargenomen bij patiënten met syfilis die behandelingen met Salvarsan en Antibiotica ondergingen. Jarisch vernam dat de reactie ontstond door een gifstof die vrijkwam bij het afsterven van spirocheten.
© 2015 - 2017 Lanceburton, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Syfilis: symptomen vrouwen en mannen & behandeling, oorzaakSyfilis: symptomen vrouwen en mannen & behandeling, oorzaakSyfilis symptomen, oorzaak en behandeling. Syfilis is een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Syfilis ontwikkelt zi…
Antibiotica, en de werking ervanAntibiotica, en de werking ervanAntibiotica hebben onze levens drastisch veranderd. Door de antibiotica zijn ernstige ziekten, die vroeger dodelijk ware…
De anticonceptiepil en antibioticaDe anticonceptiepil en antibioticaOver het gelijktijdig gebruik van de anticonceptiepil en antibiotica is nog veel onduidelijk. Bepaalde studies stellen d…
Wat zijn antibiotica?Wat zijn antibiotica?Bijna iedereen in Nederland heeft wel eens antibiotica gehad voor het een of ander. Maar wat weten we nu eigenlijk van d…
Ziekte van Lyme en behandelingZiekte van Lyme en behandelingDe ziekte van Lyme is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie, de Borrelia burgdorferi. Borrelia bact…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk / Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jarisch-Herxheimer_reaction
  • http://members.home.nl/me-cvs/content/herxheimerreacties.html
  • http://www.gezondheidscentrumkos.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=148&Itemid=159
  • https://chronicillnessrecovery.org/index.php?option=com_content&view=article&id=161

Reageer op het artikel "Jarisch-Herxheimer reactie"

Reactie

Evi, 28-10-2015 12:07 #1
Bij de "te nemen stappen" staan een paar onverstandige zo niet (levens-)gevaarlijke adviezen:
- het drinken van gedestilleerd water is gevaarlijk! Als u vindt dat water uit de kraan niet goed genoeg is, neem dan bronwater of gekookt water.
- als u het antibioticum doxycicline krijgt tegen een infectie, waarna de Jarisch-Herxheimer reactie ontstond, moet u NIET gaan zonnen! Dat kan ernstige huidklachten tot gevolg hebben.

Infoteur: Lanceburton
Laatste update: 23-01-2017
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!