InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De angst voor het MERS-Coronavirus

De angst voor het MERS-Coronavirus

De angst voor het MERS-Coronavirus MERS is de afkorting van “Middle East Respiratory Syndrome”. Het behoort tot de stam van het Coronavirus. Dit virus werd in het Midden-Oosten in 2012 voor het eerst ontdekt. De symptomen liggen heel ver uit elkaar: van een gewone verkoudheid tot zeer ernstige ademhalingsproblemen met de dood als gevolg. De meeste patiënten komen voor op het Arabisch Schiereiland zijnde Saoedi-Arabië, Qatar, Jordanië en de Verenigde Arabische Emiraten. In 2015 is het aantal besmette personen nog heel gering. In Nederland werd al één persoon besmet en in België nog geen enkel persoon (juni 2015).

Overdracht van het MERS-virus

Het MERS-Coronavirus is van dierlijke oorsprong. Uit onderzoek is gebleken dat het virus wordt overgezet van dromedaris op mens. Overzetting van mens op mens is bijna niet mogelijk. Toch zijn er al enkele gevallen geweest in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië waar de overdracht meer dan waarschijnlijk van mens op mens gebeurd is. Een heel dicht contact tussen beide personen maakt virusoverdracht dan mogelijk. Als er een overdracht zou hebben plaatsgevonden, dan gebeurt dit bij zeer verzwakte personen. Het Coronavirus kan buiten het menselijk lichaam slechts vierentwintig uur overleven. Het virus wordt in vele gevallen vernietigd door schoonmaakmiddelen. Het is ook best mogelijk dat een besmet persoon terugkeert vanuit het Arabisch Schiereiland en zo de ziekte verspreidt in een ander land.

Symptomen

Wie besmet is met het Coronavirus, krijgt al vrij snel te maken met een aantal zeer gekende symptomen zoals koorts, hoesten, benauwdheid enzovoort. Ernstige ademhalingsproblemen zijn ook een mogelijk symptoom. Deze ademhalingsproblemen kunnen leiden tot een zware longontsteking of nierfalen. Met deze symptomen is het meer dan aangewezen om opgenomen te worden in het ziekenhuis. De MERS-infectie kan ook weggaan zonder dat je er echt veel van gemerkt hebt. Het hangt af van persoon tot persoon. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) sterft meer dan 35% van de besmette personen.

Behandeling van het MERS-virus

Momenteel is er nog geen vaccin om het virus te gaan bestrijden. Er bestaan wel geneesmiddelen om de symptomen ervan te bestrijden. Onderzoekers in laboratoria zoeken hard naar een vaccin tegen het MERS-virus. Vier medicijnen zouden hiervoor in aanmerking komen. Het zou gaan om het antipsychotium Chloropromazine, het malariamedicijn Chloroquine, de HIV-remmer Lopinavir of het middel tegen diarree Loperamide. Uiteraard dient er nog heel wat getest te worden alvorens men het zou kunnen toedienen aan mensen.

Preventie

Specialisten hebben bevestigd dat het virus zijn oorsprong vindt bij de dromedaris. Hoe mensen dan effectief besmet geraken is nog verder in onderzoek. Enkele algemene preventieve richtlijnen die worden gegeven zijn om regelmatig de handen te wassen, de hand voor de mond houden bij het hoesten en niezen. Contact met dieren of dierlijk afval dient alvast vermeden te worden. Ook mensen waar men van kan denken dat ze besmet zijn, kan je het best vermijden. Deze richtlijnen zijn uitermate van belang als het virus in je directe omgeving aanwezig is. In de gebieden rond en op het Arabisch Schiereiland zijn deze richtlijnen zeker nauw te volgen.

Wat als je naar het Midden-Oosten reist?

Men hoeft zich geen grote zorgen te maken voor reizen naar het Midden-Oosten. Uiteraard dien je de preventieve maatregelen in acht te nemen. De ziekte blijft, ondanks alles, nog zeer beperkt. Reizigers die naar het Midden-Oosten zouden gaan en die terugkomen met koorts of ademhalingsproblemen, gaan best heel snel langs bij een dokter.

Is het MERS-virus gelijk aan SARS?

MERS en SARS zijn beiden Coronavirussen. SARS was het gevaarlijke longvirus dat in 2005 in een jaar tijd 800 mensenlevens eiste in Azië. Toch zijn MERS en SARS niet hetzelfde en hebben ze andere eigenschappen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt, Pixabay
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150706_01764476, 6 juli 2015
  • HLN.be, http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1892847/2014/05/20/Bestaande-medicijnen-remmen-MERS-coronavirus-af.dhtml, 6 juli 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronavirussen, 6 juli 2015
  • Rivm.nl, http://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/MERS_coronavirus, 6 juli 2015

Reageer op het artikel "De angst voor het MERS-Coronavirus"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!