InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > MERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijk

MERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijk

MERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijk Het MERS-virus (MERS-CoV) is een bijzondere variant van het Coronavirus. De officiële naam van de ziekte is Middle East Respiratory Syndrome-coronavirus. In 2012, het jaar waarin deze besmettelijke ziekte ontdekt werd zijn er 147 mensen aan overleden. Het virus is vernoemd naar de regio waar het voor het eerst is opgedoken. Op 14-05-2014 werd de ziekte voor het eerst bij een Nederlander vastgesteld. In 2018 werd bekend dat er in totaal ruim 750 doden te betreuren zijn en er zijn méér dan 2000 mensen besmet met het virus.

Wat is MERS-CoV?

MERS-CoV is een virus met de naam Middle East Respiratory Syndrome-coronavirus. Het virus is pas bekend sedert 2012 en heeft een ernstig verloop. De ziekte kwam in dat jaar onder de aandacht nadat een man van zestig jaar oud overleed aan een longontsteking in Jeddah. Ook was hij bekend met nierfalen. Men dacht aan het SARS-virus maar hier bleek het te gaan over een nieuwe variant van het SARS-virus. Oorspronkelijk was het idee dat het virus afkomstig was van vleermuizen maar dit werd niet bevestigd. Wetenschappers tasten nog in het duister omtrent de manier waarop de ziekte van dier naar mens wordt overgebracht.

Overdracht via kamelen

Gebleken is dat het virus wordt overgebracht door dromedarissen. Ook kan het drinken van kamelenmelk het virus overbrengen. MERS kan worden overgedragen van mens op mens. De geboortegolf van jonge kamelen in het voorjaar kan een toename veroorzaken van het aantal besmettingen.

Waarom moeten we alert zijn op MERS-CoV?

Ieder jaar in de zomermaanden gaan mensen op vakantie naar subtropische en tropische oorden. Mensen vliegen dan uit over de gehele wereld. Maken hierbij gebruik van vliegtuigen die niet altijd goed schoon en ontsmet zijn. Ook werken mensen tegenwoordig over de gehele wereld. Het is daarom vrij eenvoudig om een besmetting op te lopen met een virus. Dit hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn als men maar bedacht is op het bestaan van de verschillende virussen zodat je bij klachten een arts kunt consulteren. Als voorbeeld kunnen we noemen een man die in Saoedi-Arabië werkzaam was en het virus bij zich droeg. De man werd opgenomen in het ziekenhuis aldaar en vloog vervolgens via Londen naar Amerika waar hij twee keer een overstap maakte. Hij overleed in mei 2014 in Amerika en was daarmee het tweede Amerikaanse slachtoffer. Als je bedenkt dat er jaarlijks vele pelgrims zijn die Mekka bezoeken, waar veel kamelen zijn, dan is het niet vreemd als verspreiding van een virus in een snel tempo kan plaatsvinden.

Het SARS-virus is ook een coronavirus maar heeft andere eigenschappen

Het SARS-virus is ook een coronavirus en dit virus heeft in 2003 geleid tot 8360 besmettingen waarvan 764 doden. Dit gevaarlijke virus was afkomstig van een civetkat uit China. Het SARS-virus en MERS-CoV. zijn weliswaar allebei coronavirussen maar met andere eigenschappen. Het SARS-virus heeft over het algemeen een ernstig verloop gehad. Over een snelle verspreiding van MERS-CoV. zijn de wetenschappers verdeeld.

RHINO-virussen

Naast SARS en MERS-CoV. kennen we ook de RHINO-virussen. Deze veroorzaken over het algemeen een milde verkoudheid die vooral in het voorjaar optreedt.

Waar komt MERS-CoV voor?

In landen zoals Saoedi-Arabië maar ook in Oman, Qatar, Jordanië Koeweit, Filipijnen en de Verenigde Arabische Emiraten komt regelmatig MERS-CoV voor. Ondanks dat er ook in Europa, Afrika en Azië besmettingen zijn opgetreden verwacht het RIVM niet dat de overbrenging van mens op mens gemakkelijk zal plaatsvinden. Wel kan besmetting ontstaan door verspreiding van sputum door niezen en hoesten. Er is sprake van een nieuw en jong virus.

Wat zijn de klachten?

Patiënten die een besmetting hebben opgelopen met MERS-CoV worden geïsoleerd. Klachten worden behandeld om koorts te verminderen en benauwdheid te stoppen. In het algemeen zijn de klachten:
  • Hoge koorts
  • Hoesten,
  • Kortademigheid
  • Problemen bij het ademhalen.

In een later stadium kan longontsteking ontstaan en er kan sprake zijn van nierklachten.

De behandeling

Er is in 2019 nog geen vaccin beschikbaar voor MERS-CoV. Toch is dit niet al te moeilijk te realiseren maar dan moeten de farmaceutische bedrijven interesse tonen. De mogelijkheid bestaat dat een virus soms al over het hoogtepunt is alvorens het vaccin is geprepareerd. Een andere mogelijkheid die wordt geopperd is om de kamelen te injecteren. Zo is gebleken dat 74% van de dromedarissen in Saoedi-Arabië antistoffen tegen dit virus bij zich draagt. Dit betekent dat de dromedarissen de ziekte al gehad hebben.

Wat kun je doen als je naar het Midden-Oosten reist?

Een aantal maatregelen zijn van belang als men naar landen in het Midden-Oosten reist. Hieronder vallen:
  • Normale hygiënemaatregelen. Deze virussen zijn gevoelig voor was- en schoonmaakmiddelen
  • Contact met dieren vermijden
  • Contact met afvalproducten van dieren vermijden
  • Bij omgang met de dieren mondkapje en handschoenen dragen
  • Mocht je klachten hebben die mogelijk kunnen wijzen op MERS-CoV. dan ben je verplicht deze te melden

De World Health Organisation

Op 13 mei 2014 werd er een spoedberaad georganiseerd door de WHO in Genève. De besmetting van het aantal patiënten nam in die tijd snel toe en er werd dan ook gepleit voor maatregelen om verdere verspreiding te voorkomen.

MERS- CoV ook in Nederland

Op 14 mei 2014 werd bekend dat er in het Westeinde ziekenhuis in Den Haag een man is opgenomen die besmet is met het MERS-CoV. Hij is besmet geraakt na een bezoek aan Saoedi-Arabië. Indien in een ziekenhuis iemand wordt opgenomen met dit virus dan is melding bij de GGD verplicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was…
Het MERS-coronavirus, de moderne SARSHet MERS-coronavirus, de moderne SARSHet Middle East Respiratory Syndrome (MERS) is een virale ziekte die voor het eerst werd gediagnosticeerd in Saoedi-Arab…
Nieuw SARS-virus, MERSNieuw SARS-virus, MERSHet SARS-virus is een virus dat de ernstige ziekte SARS veroorzaakt. In 2013 is er een nieuwe variant van dit virus, dat…
Nieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandelingNieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandelingWat zijn de symptomen MERS? De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft op 28 mei 2013 gewaarschuwd voor het nieuwe SARS…
MERS-virus: symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandelingMERS-virus: symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandelingHet Middle-East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-coronavirus of MERS-CoV) is een ernstige luchtweginfectie die het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.moh.gov.sa/en/CoronaNew/PressReleases/Pages/default.aspx
  • RIVM.nl
  • Nu.nl 13-05-2014.
  • Volkskrant 14 mei. 2014
  • .rivm.nl/Onderwerpen/M/MERS_coronavirus
  • http://www.who.int/csr/don/15-march-2018-mers-oman/en/

Reageer op het artikel "MERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijk"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!