InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. De belangrijkste virussen hierbij zijn het rhinovirus, coronavirus en het adenovirus. Vooral het coronavirus kan nog wel eens voor verassingen zorgen. Wat zijn de symptomen van verkoudheid die ontstaat door verschillende virussen en hoe kunnen we het beste mee omgaan? In september 2012 werd er een nieuwe variant van het type coronavirus ontdekt. Dit gaat van mens op mens. Er zijn diverse besmettingen van patiënten geconstateerd die afkomstig zijn uit het Midden oosten in de periode van 2012.

Wat is een verkoudheid

Een verkoudheid begint vaak met een droge keel en een verstopte neus. Mensen voelen zich niet lekker en slapen slechter als gevolg van de klachten. Dit veroorzaakt dan weer vermoeidheid. De verkoudheid ontstaat door de besmetting van mens op mens. Dit kan door praten, hoesten of niezen. Ook via de handen kan de besmetting worden verspreid. Verkoudheid wordt veroorzaakt door de volgende virussen:
  • Coronavirus
  • Rhinovirus
  • Adenovirus

Coronavirus

Het Coronavirus is over de gehele wereld actief. In 2003 kenden we in Azië SARS en dit was familie van het coronavirus. Een nieuwe variant van het coronavirus is in 2012 opgetreden in het Midden-Oosten. Hier werden negen mensen ziek waarvan vijf mensen zijn overleden zo meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De mensen waren allen afkomstig uit Saoedi Arabië, Qatar en Jordanië. In het Erasmus M.C. te Rotterdam wordt onderzoek gedaan over de wijze waarop het virus zich verspreid. Een belangrijke rol hierin wordt vervuld door viroloog Ab Osterhaus. De symptomen van het nieuwe coronavirus zijn:
  • Koorts
  • Hoesten
  • Kortademigheid
  • Problemen met de ademhaling

Op 8 mei 2013 werd bekend dat inmiddels 31 patiënten met het coronavirus zijn gemeld. De infectie werd opgelopen in het Midden Oosten. Er is één patiënt gemeld in Frankrijk in mei 2013. Over het verdere verloop van deze nieuwe variant van het coronavirus is half mei 2013 nog niets bekend.

Rhinovirus

Van dit virus zijn meer dan 100 verschillende soorten bekend. Ongeveer 50% van al onze verkoudheden wordt veroorzaakt door het rhinovirus. Het rhinovirus groeit het beste bij een temperatuur van rond de 33 graden C. De verkoudheid begint in de bovenste luchtwegen. Kinderen kunnen wel 6 tot 12 keer per jaar een verkoudheid krijgen die veroorzaakt wordt door dit virus. De symptomen zijn:
  • Keelpijn
  • Loopneus
  • Verstopte neus
  • Niezen en hoesten
  • Soms spierpijn
  • Moeheid
  • Hoofdpijn

Adenovirus

Het adenovirus werd in 1953 ontdekt bij kinderen van wie de amandelen waren verwijderd. Van dit virus zijn er ook weer veel verschillende types. De besmetting vindt plaats door druppels speeksel en in het contact van mens tot mens. De symptomen zijn:
  • Loopneus
  • Hoesten
  • Koorts
  • Keel- en oorpijn
  • diarree of braken
  • Rode ontstoken ogen.

Wat kunnen we doen om verkoudheid te voorkomen

Omdat we ons niet kunnen en willen afzonderen kunnen we een besmetting met een verkoudheid niet voorkomen. Op school, op het werk, de sportvereniging, het openbaar vervoer, de disco, overal is de kans op besmetting aanwezig. Om thuis het risico van besmetting zo klein mogelijk te houden is het mogelijk om als één der gezinsleden verkouden is een aantal maatregelen te nemen die het risico van besmetting zo klein mogelijk houden.
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Gebruik deze slechts één keer en werp ze direct weg.
  • Houd hand voor de mond bij het hoesten
  • Was handdoeken en beddengoed van de patiënt op 60 graden
  • Lucht de kamer waarin men verblijft extra lang en grondig.
  • Was handen zorgvuldig met water en zeep en droog deze aan papieren keukenrol.

Verkoudheid gevaarlijk

Voor mensen die een chronische ziekte hebben dient het gevaar van een verkoudheid zoveel mogelijk voorkomen te worden. Ouderen en baby's hebben minder weerstand en kunnen gemakkelijk een infectieziekte krijgen na een verkoudheid. Britse experts van een verzekeringsmaatschappij hebben in 2009 een onderzoek verricht waaruit gebleken is dat autorijden gevaarlijk kan zijn als men verkouden is. Immers als men moet niezen kan men afgeleid zijn. Het reactievermogen van mensen met een verkoudheid blijkt ook vertraagd te zijn. Men remt vaker zonder reden en heeft minder zicht op de totale verkeerssituatie.

Wanneer moeten we de huisarts inschakelen

Voor een normale verkoudheid is het niet noodzakelijk om de huisarts te bezoeken. Dit is wel van belang als de volgende verschijnselen optreden:
  • Hevige benauwdheid
  • Veel slijm ophoesten gedurende langere tijd
  • Koorts die na vijf dagen niet is verdwenen
  • Als de verkoudheid voorbij is en er treedt opnieuw koorts op.

Welke middelen kunnen we nemen om de symptomen te vermijden

Er zijn geen geneesmiddelen die een verkoudheid kunnen genezen. Wel kan men kiezen om bijvoorbeeld een neusspray te gebruiken om de klachten wat te verzachten. Ook een paracetamol kan gebruikt worden om wat minder last van de klachten te hebben en beter te slapen. Een lepel honing, een dropje of wat hoestsiroop kunnen het slijm wat oplossen. Veel warm drinken is in ieder geval noodzakelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is verkoudheid? Koutje gevatVerkoudheid is een onschuldige ziekte die meestal vanzelf weer over gaat. Vaak wordt gedacht dat verkoudheid het gevolg…
Aandoeningen: verkoudheidVerkoudheid, het is een aandoening waar iedereen wel een last van heeft. De een heeft er vaker last van dan de ander, so…
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Word je verkouden van kou?Word je verkouden van kou?Met een verkoudheid bedoelt men een bovenste luchtweginfectie. Hierbij is vaak sprake van een sinusitis, rhinitis en lar…
Bronnen en referenties
  • www.news. medical. net
  • Wikipedia
  • Kring apotheken

Reageer op het artikel "Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!