InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Online zelfhulp bij slapeloosheid na borstkanker

Online zelfhulp bij slapeloosheid na borstkanker

Online zelfhulp bij slapeloosheid na borstkanker Veel mensen tobben met slaapproblemen. Inslapen of doorslapen is moeilijk of zelfs onmogelijk. Vrouwen die behandeld zijn voor borstkanker, kampen echter nog veel vaker dan gemiddeld met slaapproblemen. Het blijkt dat zes op de tien van deze mensen moeite heeft met slapen. 30% van de vrouwen behandeld voor borstkanker, heeft zelfs een slaapstoornis. Slaapmedicatie kan zeker op korte termijn helpen. Alleen zijn de mogelijke bijwerkingen fors, én is er een niet geringe kans dat mensen aan de medicatie verslaafd raken bij langduriger gebruik. Dat moet beter kunnen, vonden wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam. Samen met VUmc en Prezens, en dankzij financiering van Pink Ribbon, hebben zij een online zelfhulpcursus ontwikkeld voor precies deze doelgroep. De basis is een bestaande online zelfhulpcursus bij slaapproblemen voor iedereen. Deze specifieke cursus werd eerst in 2014 in een onderzoeksomgeving aangeboden, en vervolgens door Prenzens in het cursusaanbod opgenomen. Problemen met inslapen of doorslapen zijn er veel, onder de doorsnee bevolking. Maar er blijken nog veel meer slaapproblemen voor te komen bij vrouwen die een behandeling voor borstkanker hebben ondergaan. Zes op de tien van deze vrouwen, dat is 60%, heeft moeite met inslapen of doorslapen. Een op de drie, ofwel 30%, heeft zelfs een slaapstoornis. Wie naar de dokter gaat met klachten over slecht slapen, krijgt in zo'n drie kwart van de gevallen medicijnen mee naar huis. Op zich kan slaapmedicatie zeker op korte termijn effect hebben. Maar de bijwerkingen zijn vaak niet mis, en ook is er een flinke kans dat mensen aan de medicatie verslaafd raken bij langer gebruik.

"Effectievere behandeling gebaseerd op cognitieve gedragstherapie"

Volgens de wetenschapper Jitske Bongers, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, kan het echter ook anders. Volgens Bongers kan een effectieve behandeling bij slecht slapen worden gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Alleen, zegt Bongers daarbij: “Er zijn weinig behandelaren die deze aanbieden. Een internet behandeling kan daarom uitkomst bieden.”

Cognitieve gedragstherapie

De cursus 'Overwin uw slaapproblemen na borstkanker' is gebaseerd op de zogenaamde cognitieve gedragstherapie. Bij cognitieve gedragstherapie gaat het om het veranderen van gewoonten die niet behulpzaam zijn voor een bepaald doel. In dit geval gaat het om het doel goed te slapen. Het idee achter deze specifieke benadering is dat niet-constructieve slaapgewoonten vaak een belangrijke oorzaak vormen voor ontstaan en voortduren van slaapproblemen.

Internetcursus bij slaapproblemen voor iedereen

Bongers vertelt dat er bij de organisatie Prezens al een soortgelijke internetcursus bestaat, die eveneens door de VU is ontwikkeld. De opgedane ervaringen blijken heel positief te zijn. Het verschil is wel dat deze cursus bedoeld is voor iedereen, dus niet specifiek voor mensen met een geschiedenis van borstkanker. Omdat vrouwen die behandeld zijn voor borstkanker een aparte groep vormen met specifieke eigen problemen rond het inslapen, is de cursus van de VU nu aangepast voor deze doelgroep.

Meedoen aan de online zelfhulpcursus

Vrouwen die behandeld zijn voor borstkanker en interesse hebben om deel te nemen aan de voor hen ontwikkelde cursus, kunnen zich aanmelden via de website www.slaapproblemen-na-borstkanker.nl. De cursus is in de eerste maanden van 2014 van start gegaan, en aangeboden binnen een onderzoeksdoel. Centraal werden daarbij vragen gesteld als: hoe is de effectiviteit voor deze doelgroep? Sluit de cursus aan bij de specifieke behoeften van vrouwen die behandeld zijn voor borstkanker? Na afloop van die onderzoeksperiode, behoort de cursus tot het cursusaanbod van de organisatie Prezens.

Cursus 'Overwin uw slaapproblemen na borstkanker': hoe en wat?

De cursus 'slaapproblemen na borstkanker' is ontwikkeld door wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en VU medisch centrum. Het gaat om een online 'zelfhulpbehandeling', bedoeld voor vrouwen die na het behandeld zijn voor borstkanker problemen houden met slapen. 'Overwin uw slaapproblemen na borstkanker' is ontwikkeld op basis van het bewezen effectieve principe van een zelfhulptherapie. De online cursus biedt deelnemers een serie van zes lessen die helpen om het slaappatroon te herstellen en het leefpatroon te optimaliseren voor een goede nachtrust. Er is tijdens de cursus ondersteuning van een coach. De cursus biedt informatie, gekoppeld aan opdrachten die mensen thuis kunnen uitvoeren. De cursus komt tot stand dankzij samenwerking van de afdeling Klinische Psychologie van de VU, VUmc en Prezens, deel van GGZ inGeest. De organisatie Pink Ribbon heeft de cursus gefinancierd.

Prezens en GGZ InGeest

Prezens is onderdeel van GGZ inGeest. Het doel is mensen met veelvoorkomende psychische klachten, zoals stress, somberheid en angstproblematiek, te ondersteunen. Hulp wordt via individueel contact geboden, maar ook via groepen en online.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persinformatie Vrije Universiteit Amsterdam

Reageer op het artikel "Online zelfhulp bij slapeloosheid na borstkanker"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 13-05-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Experimentele behandeling
Medische informatie…
Schrijf mee!