InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijn

Pijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijn

Pijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijn Botpijn is zeer vervelend, pijnlijk en beperkt het dagelijks functioneren. De pijn in de botten kan verschillende oorzaken hebben en een symptoom zijn bij een groot aantal verschillende aandoeningen. Vaak wordt botpijn verward met pijnlijke spieren en andersom. Waardoor er vaak, te lang, mee wordt doorgelopen. Pijn in de botten is echter niet normaal, de oorzaak achterhalen is dan ook van groot belang. Wat is de oorzaak van pijnlijke, gevoelige botten? Kunnen pijnlijke botten gevaarlijk zijn en wat kun je tegen botpijn of een verhoogde botgevoeligheid doen?

Pijn in botten; hoe kan dit?

Misschien heb je er zelf last van of een familielid klaagt erover; pijnlijke botten. Pijnlijke botten zijn erg vervelend en niet normaal. Het achterhalen van de oorzaak is dan ook van groot belang. In veel gevallen worden pijnlijke botten verward met pijnlijke spieren en andersom. Het komt dan ook regelmatig voor dat er te lang wordt doorgelopen met botklachten. Om een juist behandelplan op te stellen is het van belang dat de oorzaak van de pijn wordt vastgesteld.

Wat zijn mogelijke aandoeningen met het symptoom pijnlijke botten?

Pijnlijke botten kunnen een symptoom zijn bij veel verschillende aandoeningen. De volgende aandoeningen staan bekend met pijnlijke botten of botpijn als symptoom/klacht:
  • Tubercolose
  • Osteoporose
  • Reuma
  • Botfractuur
  • Botgezwel(len)
  • Botverweking
  • Engelse ziekte (Rachitis)

Botpijn door tubercolose

Tubercolose is een infectieziekte waarbij vaak niet wordt gedacht aan pijnlijke botten. Tubercolose of TBC wordt verzoorzaakt door de Mycobacterium tuberculosis of tuberkelbacil. Het vele hoesten, met vaak bloed, is een bekend symptoom van tubercolose, maar ook botten en gewrichten kunnen worden aangetast door TBC. TBC kan zich nestelen in de botten; dit kan botpijn veroorzaken en/of zwelling in een gewricht.

Botpijnen als gevolg van osteoporose

Osteoporose of botontkalking is een veel voorkomende veroorzaker van botpijn en komt voornamelijk voor bij vormen van ontstekingsreuma. Van osteoporose is sprake wanneer de botten brozer worden. Deze verbrozing kan ouderdom als oorzaak hebben, maar ook medicijngebruik of een tekort aan bouwstoffen kunnen osteoporose veroorzaken. Osteoporose geeft niet alleen klachten als het bot breekt door de verzwakte structuur, maar kan ook al pijn in de botten of botpijn veroorzaken zonder dat er ook maar een bot is gebroken. Osteoporose kan ook spierpijn veroorzaken door een steeds verder veranderende houding.

Pijnlijke botten en botpijn door reuma

In sommige families komt het veel voor in andere helemaal niet, maar bijna iedereen kent wel iemand met reuma. Reuma is niet een ziekte, maar een verzamelnaam voor verschillende reumatische aandoeningen. Een reumatisch aandoening als de botziekte van Paget kan bijvoorbeeld botpijn als klacht geven. De pijn wordt vaak als brandend heet en diep ervaren. Vrijwel alle reumatische aandoeningen kunnen in een bepaalde vorm botklachten geven. Het is belangrijk uw lichaam door een specialist, reumatoloog, te laten onderzoeken bij reumatische klachten. Een tijdige behandeling kan botpijn of pijnlijke botten voorkomen/uitstellen en pijnbestrijding kan de aandoening dragelijk maken. Hierdoor wordt het dagelijks leven niet verder beperkt.

Pijn in bot door botgezwel of knobbel

Indien er sprake is van een botgezwel wordt door middel van onderzoek (biopsie/röntgenfoto) bekeken of het om een goedaardig of om een kwaadaardig (kanker) gezwel/knobbel gaat. Het skelet is een van de meest voorkomende plekken waar metastasen (uitzaaiingen) voorkomen. Een tumor in het skelet maakt het bot broos en breekbaar. Daarnaast treedt vaak botpijn op, deze pijn is vaak zeer hevig en wordt in veel gevallen met sterke medicatie onderdrukt.

Engelse ziekte (rachitis) en pijnlijke botten

Bij rachitis denken we meestal aan kinderen. En met Engelse ziekte of rachitis bedoelen we ook de aandoening bij kinderen. Osteomalacie is de klassieke vitamine D-gebrekziekte, hiermee bedoelen we de ziekte bij volwassenen. Osteomalacie kan ontstaan bij bepaalde groepen mensen die een verhoogd risico lopen op een ernstig tekort aan vitamine D. Denk hierbij aan: zwangere vrouwen, mensen die weinig in contact komen met zonlicht, mensen met een donkere huid of mensen met een afwijkend voedingspatroon (veganisten, vegetariërs). Bij osteomalacie kunnen alle botten pijn gaan doen en de botpijn kan drukkend aanvoelen, maar de botgevoeligheid is vaak opvallend meer aanwezig in de ribben en/of de scheenbenen. Vitamine D-tekort kun je voorkomen door een gezonde leefstijl te hanteren, denk aan meer zonlicht, (Een kwartiertje is genoeg, teveel zonlicht geeft juist weer een verhoogd risico op huidkanker.) gezond eten en eventueel een vitamine D supplement voor de wintermaanden.
Gerelateerde artikelen
Alendroninezuur: medicijn bij botontkalkingAlendroninezuur: medicijn bij botontkalkingWanneer er meer botweefsel wordt afgebroken dan er wordt aangemaakt, worden botten brozer. Bij botontkalking (osteoporse…
De botten van het menselijk lichaamDe botten van het menselijk lichaamAltijd al willen weten hoe dat ene botje nu heet of wil je weten hoe je bijvoorbeeld een dijbeen noemt in het Latijn? Be…
Behandeling van artrose, artritis en osteoporoseBehandeling van artrose, artritis en osteoporoseReuma is over het algemeen een veel voorkomende ziekte. Ook de behandeling van reuma heeft de voorbije jaren een grote v…
Osteosarcoom: zeurende botpijn en zwelling door botkankerOsteosarcoom: zeurende botpijn en zwelling door botkankerHet hebben van aanhoudende vervelende pijn in de botten met zwelling, kan osteosarcoom inhouden. In hoeverre deze ziekte…
Het menselijk skeletHet skelet geeft jou lichaam stevigheid en de mogelijkheid om rechtop te staan. Ze ondersteunen de bewegingen van het li…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijn"

Reactie

Nelyke, 03-04-2017 10:51 #1
Benieuwd naar informatie die aanleiding kan geven aan vraag steeds terugkerende pijn in verschillende botten.

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 28-07-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!