InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Natuurlijke hulpmiddeltjes tegen griep

Natuurlijke hulpmiddeltjes tegen griep

Natuurlijke hulpmiddeltjes tegen griep Griep, of in wetenschappelijke kringen ook influenza genoemd, wordt veroorzaakt door het griepvirus. Het vindt vooral plaats in de herfst- en winterperiode. Een stevig griepje voelt heel anders aan dan een gewone verkoudheid. Symptomen bij griep zijn hoge koorts en koude rillingen. Je hoofd, keel en spieren kunnen pijn doen en je lichaam verkeert in een algemene malaise. Het griepvirus is erg besmettelijk en kan overgezet worden via speeksel of zelfs bij het schudden van een hand. Het griepvirus moet je uitzieken. Enkele natuurlijke hulpmiddeltjes kunnen helpen om het griepvirus te bestrijden.

De oorzaken van het griepvirus

De oorzaak van griep ligt bij het influenzavirus. Het influenzavirus manifesteert zich hoofdzakelijk tijdens de herfst- en winterperiode bij een hoge luchtvochtigheid en temperaturen van ongeveer 5 à 6°C. Speeksel kan voor een overdracht van het virus zorgen. De hand schudden van een besmet persoon kan het virus overzetten. Je doet er dus goed aan om weg te blijven van personen die met griep besmet zijn. De incubatietijd bedraagt ongeveer één tot zeven dagen.

Bron: Mojpe, PixabayBron: Mojpe, Pixabay

Vervelende symptomen

De meest frequente symptomen van griep zijn hoge koorts en koude rillingen over het hele lichaam. Je voelt je heel zwak met vaak ook hoofd- en keelpijn of een droge of lopende neus. Je lichaam verkeert in algemene malaise. Na een viertal dagen zou je moeten voelen dat je aan de beterhand bent. Echter de naweeën van jouw griep kunnen zelfs nog tot enkele weken later voelbaar zijn. In zeer ernstige gevallen kan griep leiden tot een longontsteking of hartcomplicaties. In uitzonderlijke gevallen leidt het zelfs tot een dodelijke longontsteking of hersenvliesontsteking.

Behandeling

Aan griep kan je niet veel doen. Om het leed enigszins wat te verzachten kan je heel veel drinken, in een goed verluchte kamer slapen en gezond eten (groeten en fruit). Koorts is een natuurlijke reactie van je lichaam op het virus. Een geneesmiddel op basis van paracetamol kan hier een oplossing zijn. Doe het rustig aan en blijf desnoods een tijdje in bed om goed uit te zieken. Afhankelijk van hoe je je voelt, kan je bepalen hoe drastisch je de dagelijkse activiteiten moet stopzetten.

Zes natuurlijke hulpmiddeltjes tegen griep

Water drinken

Door te niezen, te snuiten en te zweten verlies je heel wat vocht als gevolg van het griepvirus. Water drinken is dus erg belangrijk om het slijm te verdunnen en opstoppingen tegen te gaan. Hou het vooral bij mineraalwater, eventueel gecombineerd met wat thee. Deze thee zal aanzetten tot transpireren, ontstekingen tegengaan en de pijn en verstopping verlichten.

Een heerlijk kippensoepje

Studies hebben aangetoond dat kippensoep een hulpmiddel kan zijn bij de bestrijding van een verkoudheid of griep. De stoom die uit de kippensoep vandaan komt, kan al helpen om de neus vrij te maken. De bouillon, die gebruikt wordt in de kippensoep, heeft ontstekingsremmende eigenschappen. De vermeerdering van de witte bloedlichaampjes zouden door de eigenschappen van bouillon gestopt worden. Kruiden, zoals knoflook en peper, zijn goede natuurlijke hulpmiddeltjes tegen griep.

Bron: Cocoparisienne, PixabayBron: Cocoparisienne, Pixabay
Eet veel fruit
Suikers uit vers fruit bevatten minder calorieën dan vruchtensap. Vruchtensap is heel erg calorierijk en weinig voedzaam. Vruchtensap bevat immers veel toegevoegde suikers die de witte bloedcellen verhinderen om ziektekiemen te doden. Vers fruit is ook heel wat gezonder en vult de maag ook beter dan sappen, omwille van de aanwezigheid van vezels. De belangrijkste vitamine in vers fruit is vitamine C. Lust je helemaal geen fruit, dan kan je ook kiezen voor boerenkool (kale) of rode paprika, die ook boordevol vitamine C zitten.

Gember

Gemberwortel kan je klaarmaken in kokend water totdat het geel wordt en vervolgens drinken als thee. Je kan er eventueel nog een lepel honing aan toevoegen. Gember bevat een twaalftal antivirale stoffen en werkt bevorderend voor alle verkoudheidssymptomen zoals keelpijn, slijmvliesontsteking, hoesten, enzovoort. Daarnaast werkt het ook pijnstillend en kalmerend.

Stomen boven een handdoek of een stoombad nemen

Een stoombad bij verkoudheid is een goed huismiddeltje wat nog altijd frequent wordt toegepast. Bij een stevige verkoudheid of griep kan je een kom kokend water op tafel zetten. Vervolgens doe je er een beetje kamille in. Je gaat er voor zitten met een handdoek over je hoofd om de warme stoom in te ademen. Dit ouderwets hulpmiddeltje geeft verlichting van de klachten en bovendien is het heel gemakkelijk en goedkoop.

Laat alcohol achterwege

Bij een verkoudheid of griep drink je best geen alcohol. Dorst moet gelest worden met water. Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam en verzwakt het immuunsysteem. Op deze manier zal de alcohol in je lichaam vermijden dat het vecht tegen de infecties. De eerste taak die je lichaam zal uitvoeren, is het afbreken van alcohol.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep: Grieppandemie + MaatregelenMexicaanse griep: Grieppandemie + MaatregelenDe Mexicaanse griep is door het WHO uitgeroepen tot een pandemie. De Mexicaanse griep heeft zich over de hele wereld ver…
De griep voorkomen en genezen. De vijf belangrijste vragen!De griep voorkomen en genezen. De vijf belangrijste vragen!Jaarlijks is hij er weer, de griep. Jaarlijks krijgen gemiddeld zo'n 10% van de volwassenen en 30% van de kinderen te ka…
Wat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomenWat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomenWat te doen bij griep? Als je besmet bent met het griepvirus dan worden bepaalde symptomen zichtbaar. Door te letten op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mojpe, Pixabay
  • Gezondheidsnet.nl, http://www.gezondheidsnet.nl/griep-en-verkoudheid/huismiddeltjes-bij-griep-en-verkoudheid, 30 september 2015
  • Degezondheidswinkel.be, http://www.degezondheidswinkel.be/blog/14-natuurlijke-verkoudheid-middeltjes, 30 september 2015
  • Sixpacks.be, http://www.sixpacks.be/drank/natuurlijke-middeltjes-tegen-verkoudheid/, 30 september 2015
  • Afbeelding bron 1: Mojpe, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Cocoparisienne, Pixabay

Reageer op het artikel "Natuurlijke hulpmiddeltjes tegen griep"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 10-10-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!