InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een toupim voor als je haar uitvalt na chemotherapie

Een toupim voor als je haar uitvalt na chemotherapie

Een toupim voor als je haar uitvalt na chemotherapie Na een chemobehandeling of plotseling haaruitval kan een kaal hoofd het gevolg zijn. Er zijn vele manieren om dit te verbergen of juist niet. Ook een kaal hoofd is mooi om te zien. Voor wie een kaal hoofd liever wil verbergen zijn er petjes, sjaaltjes, pruiken en onder ander toupims te koop. Een toupim is een zachte haarband met daaraan eigen haar of echt haar vastgemaakt.

Haaruitval en chemotherapie

Nog niet bekomen van de vreselijke schrik dat er kanker in het lichaam zit, hoor je gelaten aan dat er begonnen wordt met chemotherapie. Chemotherapie met zogenaamde cytostatica. Cytostatica zijn medicijnen die de snel delende kankercellen in het lichaam moeten afbreken en doden. Alleen de goede cellen, die ook snel groeien, lopen het risico om ook vernietigd te worden. Dit zijn de cellen in de haarzakjes die zorgen voor de haargroei. Elk haar heeft een eigen haarzakje net iets onder de huid waar een haar uitgroeit. Nergens in het lichaam worden zoveel cellen aangemaakt als in een haarzakje. De cellen worden vernietigd en het haar zal uitvallen.

Geeft chemotherapie altijd haaruitval?

Een kaal hoofd en wenkbrauwen zonder haren, is een heel vervelende bijwerking van de chemotherapie. Het medicijn is de reden van het haarverlies. Ook het schaamhaar, okselhaar en haren op armen en benen verdwijnen daarna. Verdere bijwerkingen die kunnen optreden zijn: misselijkheid, braken, diarree, ontsteking van het mond- en darmslijmvlies, geen zin aan eten hebben, verminderd immuunsysteem en verminderde vruchtbaarheid. De bijwerkingen zijn afhankelijk van de dosis medicijnen, de combinatie van medicijnen en de persoon zelf die de chemotherapie ondergaat. Hoe gaat degene ermee om?

Hoofdhuid koelen

Niet elke chemotherapie maakt gebruik van een bepaalde combinatie van medicijnen. Of het haar uitvalt ligt er dus aan welke mix van medicijnen er toegediend wordt. Er zijn ook chemotherapieën die geen tot weinig haarverlies met zich meebrengen. Je arts zal jou het beste kunnen vertellen in welke mate jij je haar zal verliezen. En misschien is bij jouw de optie mogelijk om je hoofdhuid te koelen. Dit geeft een mogelijkheid om niet kaal te worden. Voor, tijdens en na de chemotherapie krijg je een koelkap op je hoofd waardoor de temperatuur van de hoofdhuid daalt tot 15-25 graden. Hoofdhuidkoeling voorkomt haaruitval of maakt het een stuk minder. Hoe goed het zal werken is afhankelijk van het soort chemo en van de persoon.

Je haar verliezen

Na de eerste chemotherapie lijkt het allemaal nog mee te vallen. Je haar zit nog vast. Het kussen is nog schoon en geen plukken haar die eruit vallen. Maar ongeveer twee weken na de eerste kuur begint de hoofdhuid pijn te doen. Een week later, wanneer ongeveer de tweede afspraak eraan komt, valt het haar met plukken uit. Het wordt tijd om het bestelde haarstukje op te zetten. De keuze in hoofdbedekking is ruim. Er zijn:
  • mutsjes te koop. Mutsjes die niet geknoopt hoeven te worden, niet gewikkeld hoeven te worden en gemaakt zijn van zachte stof. Mutsen in allerlei kleuren of printen en mutsjes met een extra versiering zoals een strik of met plooien.
  • sjaaltjes en bandana’s. Een knoopsjaal die achter in het midden van het achterhoofd vastgeknoopt wordt of een sjaalpet. Ook zijn er sjaaltjes om een mutsje persoonlijk te maken. Of een bandana wat een grote zakdoek is.
  • pruiken of haarstukjes. Pruiken van echt haar of synthetische vezels.
  • petten of beanies, zowel voor de winter als de zomer.
  • toupims. Gecombineerd met een mutsje, pet of hoofddoekje.

Een toupim

Beeldend kunstenaar en initiatiefnemer van het project, Sylvia Holstijn, bedacht een toupim. Ze bedacht het voor een lieve vriendin die in 2003 na chemotherapie een pruik droeg. Het maakte haar oud en een duidelijk een ziek persoon. De naam die ze de haarband met haren eraan gaf was toupim. Een afleiding van het woord toupet en Pim (haar bijnaam). Nu is de keuze uitgebreid met eigen haar. Voor vrouwen die een toupim laten maken van hun eigen haar kan het een enorme troost geven. Je eigen haar in een moeilijke, zo niet de moeilijkste periode van het leven. Vertrouwd is het en troost kan het geven. Een mooie pet op en niemand ziet dat het niet in de haarzakjes zit. Een toupim kan natuurlijk ook met echt haar van donors. Wat is nog mooier om je haar te doneren voor je allerliefste vriendin. Of samen als school je haar doneren. Voor meer informatie of om haar te doneren kun je op haar site terecht.

Weetjes
  • Informeer van te voren bij je verzekering of ze een 'Toupim van eigen haar' vergoeden.
  • Haarverlies veroorzaakt door chemotherapie is tijdelijk.
© 2015 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Huismiddeltjes tegen haaruitvalHuismiddeltjes tegen haaruitvalOngewenst haarverlies is de schrik van vele mannen en vrouwen. Een beetje haarverlies is normaal, maar wanneer je regelm…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Ongewenst haarverlies: oorzakenOngewenst haarverliers: steeds meer haaruitval en langzamerhand wordt je kaal. Een glanzende kale hoofdhuid is - hoewel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.toupim.nl/
  • http://www.sylviaholstijn.nl/56257461

Reageer op het artikel "Een toupim voor als je haar uitvalt na chemotherapie"

Reactie

Sylvia Holstijn, 15-03-2016 15:32 #1
Wie heeft dit mooie artikel geschreven? Hartelijk dank voor het perfect verwoorden en verbeelden van de aanleiding van mijn uitvinding 'de Toupim'. Ik maak ze met heel veel passie en liefde. We hebben inmiddels heel wat vrouwen en meisjes heel gelukkig gemaakt met een Toupim, vaak van hun eigen haren, en hopen dat voor iedereen te kunnen doen die in een het nodig heeft. Nogmaals dank! Sylvia Holstijn - Toupim Reactie infoteur, 16-03-2016
Hallo Silvia,

Het is gewoon geweldig dat dit kan en mogelijk is. Veel respect voor het geweldige idee, de passie en liefde die voelbaar is voor de medemens die het zo moeilijk heeft. Ga zo door.

Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 20-06-2019
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!