InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Griepepidemie: overschrijding van de epidemische drempel

Griepepidemie: overschrijding van de epidemische drempel

Griepepidemie: overschrijding van de epidemische drempel Griep of influenza wordt veroorzaakt door een besmettelijk virus, en vindt vooral plaats in de winterperiode of in het vroege voorjaar. Het griepvirus is tevens heel snel en gemakkelijk overdraagbaar. In de wetenschap spreekt men van een griepepidemie bij een overschrijding van de epidemische drempel gedurende twee opeenvolgende weken. In België en Nederland is deze drempel verschillend. De symptomen van griep zijn onder andere koorts, keelpijn, hoesten, hoofdpijn, enzovoort. Griep kan men niet met antibiotica bestrijden aangezien het een virus is en geen bacterie.
Griep gaat gepaard met symptomen zoals koorts (+38,5°C), hoest, spierpijn, enzovoort / Bron: Mojpe, PixabayGriep gaat gepaard met symptomen zoals koorts (+38,5°C), hoest, spierpijn, enzovoort / Bron: Mojpe, Pixabay

Wat is griep of influenza?

Griep wordt in wetenschappelijke termen ook wel influenza genoemd. De ziekte wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Griep is iets heel anders dan een gewone verkoudheid. Bij griepsymptomen zullen de symptomen heviger zijn. De aandoening vindt hoofdzakelijk in de winterperiode en het vroege voorjaar plaats. Tijdens deze periodes zijn er dan ook heel vaak griepepidemieën (overschrijdingen van de epidemische drempel). De meest gekende symptomen van griep zijn koorts, hoesten, keelpijn, een verstopte neus en spierpijnen. De beste remedie om griep te gaan bestrijden is door voldoende rust te nemen. Antibiotica werken niet omdat deze geneesmiddelen enkel werken wanneer je besmet bent door een bacterie. Het virus kan heel gemakkelijk worden overgedragen.

Wanneer spreekt men van een griepepidemie of een overschrijding van de epidemische drempel?

Griepepidemie in België

Bij een griepepidemie is de epidemische drempel gedurende een periode van twee opeenvolgende weken overschreden. Een griepepidemie wordt in België vastgesteld door het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid. De epidemische drempel bedraagt in de winterperiode 2017-2018 meer dan 140 consultaties per 100.000 inwoners per week. Bij een epidemie zitten de wachtkamers van dokters dan ook bijzonder vol. Het aantal zieke personen kan - na het vaststellen van een epidemie - dan ook heel snel toenemen, totdat de epidemie een piek heeft bereikt en op de terugweg is.

Griepepidemie in Nederland

In Nederland wordt een griepepidemie vastgesteld door het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL). Om van een griepepidemie te kunnen spreken in de winterperiode 2017-2018 moeten er twee opeenvolgende weken meer dan 51 patiënten zijn per 100.000 inwoners die griep hebben.

Hoe bepaalt men de epidemische drempel?

De epidemische drempel wordt jaarlijks aangepast op basis van de griepconsultaties van de afgelopen 5 jaar. Het ene jaar kan het cijfer van de epidemische drempel dan ook hoger of lager zijn dan het andere jaar. Bepaalde artsen werken mee aan deze opvolging en rapporteren over de griepsymptomen per week en per leeftijdsgroep. Ook worden er door deze artsen stalen afgenomen bij patiënten om te laten analyseren.

Verschil tussen een griepepidemie en een grieppandemie

Een epidemie is er na een overschrijding van de epidemische drempel. Een pandemie ontstaat echter wanneer het griepvirus uitbreekt bij een groot aantal mensen in verschillende landen tegelijkertijd. Een grieppandemie gaat dan ook vaak gepaard met een groot aantal doden. Er zijn in de twintigste eeuw drie grote pandemieën geweest, namelijk in 1918, 1957 en 1968. De meest bekende grieppandemie is de Spaanse griep van 1918, waar meer dan 20 miljoen mensen - van over de hele wereld - aan stierven.

Tips ter preventie van griep

Het griepvirus is ontzettend besmettelijk en bij gevolg ook heel gemakkelijk overdraagbaar. Praten met iemand kan al voldoende zijn om iemand te besmetten. Drukke plaatsen of afgesloten plaatsen of ruimtes, zijn broedhaarden van het influenzavirus.

Ultiem preventiemiddel: bescherming met de griepprik

Je kan je zelf beschermen met een griepprik. Dit is een vaccinatie met een samenstelling van griepvirussen die de aanstaande winter worden verwacht. Door de griepprik wordt iemand resistent tegen de meeste griepvirussen. 100% uitsluiting van griep is er echter niet, maar het risico verkleint echter fors. Het is de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) die elk jaar de samenstelling van de griepprik bepaalt. Een vaccinatie blijft de beste remedie om het griepvirus te voorkomen.

Een gezonde voeding - met veel fruit - kan helpen ter preventie van het griepvirus. / Bron: Nachar, PixabayEen gezonde voeding - met veel fruit - kan helpen ter preventie van het griepvirus. / Bron: Nachar, Pixabay
Andere tips op besmetting te voorkomen
  • Het is belangrijk om je handen frequent te wassen met water en zeep, om het risico op besmetting te verkleinen;
  • Je doet er eveneens goed aan om je aanrecht, kranen, deurknoppen en telefoon op regelmatige basis schoon te maken met een schoonmaakmiddel;
  • Gezonde voeding is heel erg belangrijk om je weerstand te verhogen, en zo minder kans te maken op het griepvirus;
  • Voldoende beweging door middel van sportbeoefening, gecombineerd met een goede nachtrust, maakt je minder vatbaar voor griep;
  • Indien je moet niezen of hoesten, is het belangrijk om je hand voor je mond te houden om geen andere mensen te gaan besmetten. Wegwerpzakdoekjes zijn nog beter dan een gewone zakdoek, omdat je op deze manier de ziektekiemen onmiddellijk in de vuilnismand kan gooien.
Gerelateerde artikelen
Griepepidemie 2009Griepepidemie 2009Ook ik heb er dit jaar aan moeten geloven. Ik heb griep. Door virologen was het al voorspeld. Begin 2009 krijgen we een…
Influenza A, varkensgriep of Mexicaanse griep?Eind april is in Mexico een griepvirus uitgebroken. Dit griepvirus wat de naam H1N1 kreeg is van het influenzavirus type…
Griep Check Mexicaanse Griep op het internetGriep Check Mexicaanse Griep op het internetHet NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Griep Check ontwikkeld. Met de Griep Check kunnen mensen die denke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Cm.be, https://www.cm.be/ziekte-en-behandeling/klachten-en-ziekten/griep/symptomen.jsp, 5 februari 2016
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Griep, 5 februari 2016
  • Degrotegriepmeting.nl, https://www.degrotegriepmeting.nl/, 5 februari 2016
  • Nieuwsblad.be, http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160127_02093083, 5 februari 2016
  • Afbeelding bron 1: Mojpe, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Nachar, Pixabay

Reageer op het artikel "Griepepidemie: overschrijding van de epidemische drempel"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!