InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De gevolgen van de griep

De gevolgen van de griep

De gevolgen van de griep Meer dan 800.000 mensen raken jaarlijks besmet door het griepvirus. Dit leid zelfs tot dodelijke slachtoffers, alhoewel dit in de meeste gevallen (90%) ouderen boven de 65 jaar zijn of mensen met al onderliggende aandoening. Wat veroorzaakt de griep eigenlijk? En wat kunnen we doen om de griep te voorkomen?

Wat veroorzaakt de griep?

Het virus genaamd het influenzavirus veroorzaakt de griep. Vaak worden verkoudheid en griep door elkaar gehaald, omdat de symptomen erg op elkaar lijken. Enkel bij een verkoudheid is er niet sprake van hert influenzavirus. Aangezien dit virus zich bevindt in snot, speeksel en slijm kan het erg gemakkelijk verspreiden via de lucht en de handen. Je raakt ook pas besmet als je het inademt of op een andere dergelijke manier je mond of neus laat binnen komen.

De symptomen van de griep

Als je eenmaal besmet bent met de griep kan het nog wel een aantal dagen duren voordat je lichaam erop begint te reageren. De griep duurt ongeveer een week en de incubatietijd is, zoals eerder genoemd, ongeveer twee á drie dagen. Het griepvirus zal zich redelijk snel door je gehele lichaam verspreiden. Je zult dan ook last kunnen krijgen in gehele lichaam. Dit zijn de meest bekende griepsymptomen:

De griepverschijnselen

  • Pijnlijke keel
  • Vermoeidheid
  • Koude rillingen over je gehele lichaam
  • Last van spierpijn
  • Koorts
  • Weinig eetlust
  • Je ziek voelen
  • Droge hoest

Griepepidemie en grieppandemie

Meer dan 800.000 hebben jaarlijks last van de griep. Het zijn vooral de oudere mensen en mensen met een bepaalde aandoening die erg vatbaar zijn voor deze ziekte. Vooral deze mensen hebben dan ook de meeste kans om te overlijden. Ook jonge kinderen en baby’s zijn vatbaarder voor ziektes en zullen dan ook eerder de griep kunnen krijgen. Er wordt derhalve dan ook aangeraden om deze risicogroepen jaarlijks van een nieuwe griepprik te voorzien.

Griepepidemie

Elk jaar zijn er verschillende nieuwe soorten griep uit het type A-virus. Dit komt in een vorm van een epidemie, wat inhoudt dat er meer mensen zijn getroffen door de ziekte dan normaal. Een nieuw griepvirus is elk jaar weer anders dan het jaar ervoor, vandaar dat er elk jaar weer mensen zijn die de griep krijgen. De oude griepprik werkt dan gewoonweg niet meer en je eigen afweersysteem is ook niet bestand tegen de nieuwe varianten van het griepvirus. Uiteindelijk zal je afweersysteem zich weer aanpassen aan de nieuwe variant. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de sterkte van je afweersysteem.

Grieppandemie

Als er een nieuw griepvirus ontstaat dat zich wereldwijd verspreid en ook nog een dodelijke slachtoffers maakt, spreek je van een grieppandemie. De meest recente voorbeelden hiervan zijn nog altijd de vogelgriep en de Mexicaanse griep. Bij de laatste variant waren honderdduizenden mensen besmet en gingen er ruim 2000 aan dood. De ergste bekende grieppandemieën met de meeste dodelijke slachtoffers zijn tot nu toe geweest:

Tips tegen verspreiding van de griep

Als de griep verspreid wordt, gebeurd dat via je handen of de lucht. Het griepvirus zit in slijm, speeksel en snot. Dit wordt verspreid via niezen, hoesten en ook praten.

Tips tegen verspreiding via je handen

  • Regelmatig je handen grondig wassen met zeep
  • Maak voorwerpen, die regelmatig worden aangeraakt, goed schoon. Dit kan variëren van een afstandsbediening tot een deurklink.

Tips tegen verspreiding via de lucht

  • Gebruik je papieren zakdoekjes één keer, en gooi ze dan weg.
  • Nies en hoest in een richting waar niemand staat en houdt je elleboog voor je mond.
  • Probeer je huis zoveel mogelijk te ventileren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griep Check Mexicaanse Griep op het internetGriep Check Mexicaanse Griep op het internetHet NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Griep Check ontwikkeld. Met de Griep Check kunnen mensen die denke…
Weer tijd voor de griepprikWeer tijd voor de griepprikHet is weer tijd voor de griepprik. De periode half oktober tot half november is dé tijd om de griepprik te halen. Maar…
Bronnen en referenties
  • www.wikiepedia.nl
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.kring-apotheek.nl

Reageer op het artikel "De gevolgen van de griep"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 08-05-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!