InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Griep is gevaarlijk: grieppandemie is een constante dreiging

Griep is gevaarlijk: grieppandemie is een constante dreiging

Griep is gevaarlijk: grieppandemie is een constante dreiging De griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Ieder jaar komt het voor, meestal in de wintermaanden worden mensen door de griep getroffen. Wanneer er heel veel mensen tegelijk worden getroffen door de griep spreken we van een griep-epidemie. Het griepvirus is een erg besmettelijk virus. De overdracht van het griepvirus kan op verschillende manieren plaatsvinden. Bij een wereldwijde uitbraak van de griep spreken we van een pandemie.

De griep

Griep wordt veroorzaakt door het zogenaamde influenzavirus. Er bestaan drie types A, B en C. Het A type is verantwoordelijk voor de meest ernstige infecties.

Griep dodelijk

Wat veel mensen niet weten is dat griep één van de dodelijkste ziekten ter wereld is. Elk jaar als er weer een griepepidemie is in Nederland sterven er 250 tot 2000 mensen aan de griep. Dit zijn hoofdzakelijk oudere mensen en personen met een verminderde weerstand. In het verleden zijn er beruchte grieppandemieën geweest. Een wereldwijde uitbraak van de griep wordt een pandemie genoemd. De bekendste en beruchtste grieppandemie is die van 1918 toen er meer dan 20 miljoen mensen stierven aan de zogenaamde Spaanse griep.

Besmetting met de griep

Besmetting met het griepvirus vind voornamelijk plaats via de lucht. Een griepvirus verspreid zich middels minuscule speekseldruppeltjes in de lucht. Ze zijn bijzonder besmettelijk. Door de besmette lucht in te ademen, kunnen virussen doordringen in het neusslijmvlies, de luchtpijp en de bronchiën waarna ze zich verder uitbreiden. Ook via handcontact kan een griepvirus worden overgedragen.

Het gevaar van een grieppandemie

Bij een grieppandemie is er vaak sprake van een nieuw griepvirus. Dit is dan ook meteen één van de gevaarlijkste eigenschappen van het griepvirus. Het griepvirus past zich aan, dit noemen we muteren. De mutaties van het griepvirus kunnen leiden tot een nieuwe variant die dodelijker en moeilijker te behandelen is. Het gemuteerde griepvirus wat aan de basis ligt van een pandemie ontstaat vaak uit twee verschillende griepvirussen. Wanneer een persoon is besmet met 2 verschillende griepvirussen kunnen deze virussen met elkaar mixen. Het nieuwe virus wat hieruit ontstaat is in staat ons afweer te omzeilen. Van enkele pandemieën die in het verleden hebben plaatsgevonden is onderzocht dat zij voortkwamen uit een menselijk griepvirus en een vogelgriepvirus. Waarschijnlijk is er bij vogelgriep virussen een tussen gastheer nodig die er voor zorgt dat het virus op mensen wordt overgedragen. Wetenschappers vermoeden dat varkens zorgen voor de overdracht van vogelgriep op mensen.

H5N1

Een bekende variant van de vogelgriep waarvan bekend is dat deze op mensen kan worden overgedragen is H5N1. Deze besmettingen zijn in Azië tot stand gekomen in een gebied met veel pluimveehouders. Door adequaat handelen bij de verdere verspreiding van deze dodelijke griepvariant is een pandemie voorkomen. Tot op de dag van vandaag blijven nieuwe gemuteerde griepvirussen zoals het H5N1 virus een dodelijke dreiging die kan leiden tot het ontstaan van een pandemie. Dichtbevolkte gebieden waar veel mensen in en uit reizen kunnen zorgen voor een snelle wereldwijde verspreiding van het griepvirus.

Verkoudheid

Een verkoudheid is niet hetzelfde dan de griep, het zijn verschillende virussen. De symptomen lijken wel op elkaar. Je krijgt last van een loopneus, keelpijn, waterige ogen en je moet hoesten en niezen. Bij een verkoudheidsvirus, verdwijnen deze verschijnselen meestal na een paar dagen weer. Wanneer men besmet is met het influenzavirus wordt na de eerste symptomen veel sneller, vaak al na enkele uren ziek en heeft daarnaast ook last van ernstige hoofd en spierpijn en vaak hoge koorts. Met de griep ben je snel een week ziek en het duurt meestal wel een aantal weken voor je weer helemaal fit bent.

Incubatietijd griepvirus

De incubatietijd van een griepvirus bedraagt tussen de een en de zeven dagen. Je bent dan al wel besmet maar nog niet ziek. De eerste symptomen van de griep ontstaan vaak al na twee of drie dagen.

Griep voorkomen

In de eerste plaats kun je griep voorkomen door je weerstand te verhogen. Mensen met een zwakke weerstand krijgen sneller de griep. Het is bewezen dat bijvoorbeeld vitamine C de weerstand verhoogd. Je kunt ook je weerstand tegen het griepvirus verhogen door middel van een zogenaamde ´griepprik´. Tevens bestaan er nog middelen die helpen om de griep te voorkomen. Deze antivirale middelen verkleinen de kans op een besmetting en remmen de symptomen af. Enkele van deze antivirale middelen zijn Tamiflu en Relenza.

Natuurlijke middelen bij de griep

Er zijn vele natuurlijke middeltjes die helpen bij het voorkomen van griep en bij de bestrijding van de griep. Vaak zijn deze middeltjes niet wetenschappelijk bewezen effectief, maar mogelijk zijn ze wel werkzaam. Ze zijn vaak als sinds jaar en dag in gebruik en van generatie op generatie overgedragen. Enkele natuurlijke middelen die veel worden gebruikt bij de behandeling en voorkoming van griep zijn:
  • vlierbes
  • knoflook
  • echinacea
  • salie
  • gember
  • tijm
  • kippensoep

Besmetting met de griep voorkomen

De beste manier om een besmetting te voorkomen is uit de buurt te blijven van grieppatiënten. Aangezien dit niet altijd goed mogelijk is moet je in ieder geval zorgen dat de grieppatiënt niet in je gezicht hoest of niest. Was ook na ieder contact met grieppatiënten goed je handen. En zorg ervoor dat je lichaam in een goede conditie verkeert en je een sterke weerstand hebt.

Remedie tegen de griep

Mocht je toch de griep hebben opgelopen dan is er maar een remedie en dat is uitzieken. Antibiotica is zinloos omdat de griep niet door een bacterie wordt veroorzaakt maar door een virus. De pijnsymptomen kunnen worden bestreden met een pijnstiller als paracetamol of ibuprofen. Antivirale middelen kunnen de duur van de ziekte met 1 tot 2,5 dagen verminderen.
Gerelateerde artikelen
Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift (Engels: antigenic shift) is het vermogen van een virus om een nieuw subtype virus te vormen, dit middels…
Griep: verschijnselen en behandeling en de griepprikGriep: verschijnselen en behandeling en de griepprikMensen zeggen al gauw dat ze grieperig zijn, maar vaak is het dan alleen maar een flinke verkoudheid. Griep komt veel vo…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
De griep (influenza)De griep (influenza)Officieel heet de griep "Influenza". Bij griep is er sprake van een luchtweginfectie die veroorzaakt wordt door het infl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mohamed Hassan, Pixabay
  • https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griep
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Griep
  • https://www.nemokennislink.nl/publicaties/griep-gevaarlijk-ja/

Reageer op het artikel "Griep is gevaarlijk: grieppandemie is een constante dreiging"

Infoteur: P1234
Laatste update: 22-12-2019
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!