InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wanneer is een bloeding onschuldig

Wanneer is een bloeding onschuldig

Wanneer is een bloeding onschuldig Als de neus zonder aanleiding begint te bloeden, is de oorzaak meestal onschuldig en het bloedverlies minimaal. Maar net als bloed in urine of ontlasting, kan ook een neusbloeding de aanwijzing voor een ernstige ziekte zijn.

De meeste bloedingen zijn onschuldig

Een beetje pijn, een beetje ziek, ons lichaam stuurt ons continu signalen. Maar welke van die signalen duiden op een ernstige ziekte? Een bloeding op een onverwacht moment of ongebruikelijke plek of is bijvoorbeeld zo´n symptoom wat veel mensen angst inboezemt. Vaak volstrekt onnodig want de meeste bloedingen zijn onschuldig. Dit artikel behandelt een aantal veel voorkomende bloedingen en geeft aan wanneer u alert moet zijn. Behandeld worden onder meer:

Een bloedneus

Oorzaken: onschuldige bloedneuzen zijn meestal het gevolg van kleine beschadigingen van de bloedvaatjes, veroorzaakt door het reinigen van de neus of verwondingen als gevolg van een val of klap op de neus, acute infectieziekten (griep, verkoudheid), of hart-en vaatziekten (zoals hoge bloeddruk). Gevoelige neuzen reageren ook met bloeden op een verblijf op grote hoogte of een extreem droge omgevingslucht.

Remedie: het beste kan je de neusvleugels tien minuten samendrukken. Nooit het hoofd in de nek houden, omdat het bloed dan in de luchtpijp kan lopen en je ook nog moet overgeven.

Ernstige ziekte: heel sporadisch worden neusbloedingen veroorzaakt door een gezwel in de bijholten. In dat geval belemmert de tumor de ademhaling wat zich uit in chronische verkoudheid. De tumor moet dan in elk geval operatief verwijderd worden.

Bloed uit de mond

Onschuldige oorzaken: bloedend tandvlees, verwondingen door ongelukkige beten op de tong of in de wang.

Wat kan je doen: het bloeden wordt minder als je iets kouds in de nek legt. De bloedvaatjes vernauwen zich daardoor en kleine verwondingen genezen sneller.

Ernstige ziekte: is er sprake van een kwaadaardige tumor in de keel, slokdarm of maag, dan is het bloed helderrood of lijkt het opgegeven bloed op koffiedrab. De tumor moet dan zo snel mogelijk operatief verwijderd worden.

Bloed in de ontlasting

Onschuldige oorzaak: aambeien

Wat je kan doen: een afspraak maken bij de gastro-enteroloog (maag-darm-leverarts). Die spuit een speciale vloeistof in de knobbeltjes, waardoor die afsterven. Mogelijk is ook het afbinden met een elastiekje. Daarbij wordt over de aambeien een rubberen ring getrokken die de doorbloeding onderbreekt. Gevolg: het weefsel sterft af.

Ernstige ziekte: is er sprake van een veranderde stoelgang in combinatie met een veranderde frequentie, dan kan dat wijzen op darmkanker. Door middel van een zgn. darmspiegeling kan de oorzaak vastgesteld worden.

Bloed in de urine

Onschuldige oorzaak: kleine slijmvliesscheurtjes in de urinebuis, bijvoorbeeld door kleine nierstenen.

Wat kan je doen: afwachten, kleine beschadigingen genezen meestal na een paar dagen vanzelf. Wie op zeker vaart, kan door de arts een urine-onderzoek laten uitvoeren.

Ernstige ziekte: bloed in de urine kan ook op blaaskanker wijzen. De tumoren leiden dan tot bloedingen en afsluiting van de urineleider en de plasbuis. Vaststelling van de ziekte geschiedt door middel van een blaasspiegeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een bloedneusWat te doen bij een bloedneusVeel mensen ervaren wel eens een bloedneus, iets wat niet echt een prettige ervaring is. Gelukkig is een bloedneus zelf…
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Een bloedneus stelpenEr is geen reden tot paniek wanneer men last heeft van een bloedneus want is vrij onschuldig en stopt na een aantal minu…
Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsNeusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsHoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over…
Spontane bloedneusSpontane bloedneusEen bloedneus maakt iedereen wel eens mee. Vooral kinderen hebben hier eerder last van. Een bloedneus zonder aanwijsbare…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer is een bloeding onschuldig"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 27-09-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Bloed
Medische informatie…
Schrijf mee!