ASD: Atrium Septum Defect

ASD: Atrium Septum Defect Wat is ASD ? Het gaat om het gaatje tussen de linker en rechterboezem van het hart, dat na de geboorte met een klepje moet sluiten. In sommige gevallen blijkt dit klepje niet groot genoeg om het gaatje te sluiten. In dat geval spreekt met van Atrium (=boezem) Septum (=tussenschot) Defect (=ontbrekend deel). In bijna alle gevallen gelukkig geen reden tot paniek.

Ziektebeeld Atrium Septum Defect

Voor de geboorte is er tussen de linker en rechter boezem van het hart altijd een opening, dit is nodig omdat de baby op dat moment nog niet zelf ademhaalt, en er op deze manier dus zuurstofrijk bloed naar alle delen van het lichaam kan stromen. Dit gebeurt via de navelstreng vanaf de placenta.

Normaal gesproken sluit na de bevalling het klepje de opening volledig af. Soms gebeurt het echter dat het klepje niet groot genoeg is om de opening volledig af te sluiten. Door de opening kan het bloed van de ene boezem naar de andere stromen. Na de geboorte is de druk het hoogst in de linkerboezem, vandaar dat het bloed dus naar de rechterboezem stroomt. Vanaf hier stroomt het naar de longen waar zuurstof wordt opgenomen, daarna stroomt het zuurstofrijke bloed naar de linkerboezem. Een gedeelte van dit bloed zal wederom de route via de rechterboezem naar de longen volgen, terwijl het reeds zuurstofrijk bloed betreft. Zuurstof dat wel is opgehaald, maar niet door het lichaam wordt gebruikt.

Een onnodige overbelasting van het hart dus, en dan vooral voor de rechterboezem en rechterkamer. Deze passen zich aan om die extra bloedstroom aan te kunnen, en gaan groeien. Dit werkt zo goed, dat er veel mensen zijn die tientallen jaren niets in de gaten hebben. Op de lange duur krijgen de rechterboezem en de rechterkamer toch last van de continue overbelasting. Hierdoor zal er een verminderd inspanningsniveau optreden van de patiënt.

Behandeling en nazorg

Om problemen op de lange duur te voorkomen wordt de opening vaak al gedicht op een leeftijd van 4-6 jaar. In dat geval zullen de rechterboezem en rechterkamer weer afnemen in extra grootte. Alleen als kinderen een verhoogde slijmproductie hebben zoals bijvoorbeeld bij kinderen met bronchitis, zal er besloten worden eerder de opening te dichten.

Tot voor kort was een hartoperatie de enige mogelijkheid om het gat te dichten. Tegenwoordig zijn er meerdere manieren gevonden. Vanuit de ader in de lies kan in sommige gevallen een soort parapluutje naar het hart worden gebracht die voor de opening kan worden geplaatst, dit kan echter niet altijd ; als het kind niet groot genoeg is, of de opening te groot of niet in het midden zit, is een operatie toch noodzakelijk.

Na het dichten van de opening is de toekomstverwachting van de kinderen normaal. Wel wordt de eerste 6 maanden vaak een antibiotica-kuur volgehouden, om eventuele complicaties in de vorm van bacteriële infecties te voorkomen.
© 2007 - 2020 Noemie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ventrikel septum defectVentrikel septum defectElk jaar worden er kinderen geboren met hartafwijkingen, zogenaamde congenitale afwijkingen. Een daarvan is het ventrike…
Holt-Oram-syndroom: Afwijkingen aan skelet en hartHolt-Oram-syndroom: Afwijkingen aan skelet en hartHet Holt-Oram-syndroom kenmerkt zich door afwijkingen aan het skelet en het hart. Deze aandoening die te wijten is aan g…
Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD)Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD)Bij een ventrikel septum defect (VSD)is er sprake van een gat in de hartwand. Er is wat mis gegaan tijdens de ontwikkeli…
Septum piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr bestaan allerlei soorten piercings. Bekend zijn bijvoorbeeld de navelpiercing, de helix- en de tongpiercing. De septu…

Kopzorgen door migraineKopzorgen door migraineHet leven van een migraine patiënt wordt beïnvloed door angst. Na afloop van een migrainecrisis gaat het lijden verder m…
Doofheid, slecht of niet horenDoofheid betekent slecht of niet horen. Mensen die doof zijn hebben vaak beschadigde trilharen waardoor ze niets of nauw…

Reageer op het artikel "ASD: Atrium Septum Defect"

Reacties

Helga, 13-11-2014 12:04 #9
Graag zou ik reacties ontvangen van mensen die op latere leeftijd (ik ben 44) het ASD hebben laten sluiten met een parapluutje. ik heb in juli een herseninfarct gehad, en na vele onderzoeken is waarschijnlijk de oorzaak een ASD. ik heb altijd wel klachten gehad zoals vermoeidheid, kortademigheid en heb ook wel last van hartkloppingen gehad.
De artsen twijfelen of ze het gaatje nu wel of niet dicht maken, en leggen de beslissing bij mij neer.
Nu zou ik graag reacties willen ontvangen van mensen die het gaatje dicht hebben laten maken en of de klachten verminderd zijn.
bij voorbaat dank,
mvg Helga

C. Steen, 25-05-2014 21:49 #8
Nadat ik eind 2003 (verzuim echo van mijn hart) cardiologisch was onderzocht en alles goed werd bevonden, ging ik april 2005 na een cva het ziekenhuis in met een linkszijdige verlamming en gemis van driekwart gezichtsveld. Achteraf bleek de oorzaak een ASD, die pas op 45-jarige leeftijd werd ontdekt door het cva. Als kind/jongere/volwassene had ik wel klachten: Sneller moe zijn/minder goed herstel na inspanning; migraine met aura (hoofdpijn duurde 1/2uur); Als volwassene snel/veel zweten; hartritmestoornissen/hart sloeg op hol in rust; kortademig zijn. Nu zou ik zo graag weten welk type ASD ik heb en dat kan ik niet vinden. Overigens is het ASD een jaar na het cva met een device gesloten. Met dank voor uw aandacht,
Carla Steen

M. Vatankhah, 13-09-2013 13:31 #7
Ik ben een vrouw van 57 jaar oud en ben ik vandaag achter gekomen dat last van ASD heb. ik zie bij uw uitleg alleen maar over kinderen onder 6 jaar is. ik twijfel me misschien abnormaal is voor mijn leeftijd of mij zijn wilt u aub mij informeren daarover?

Jan, 05-08-2013 15:03 #6
Mijn naam is Jan, geboren in 1951 Na klachten (ik was toen 56 jaar) bleek dat ik een ASD heb. Mijn klachten begonnen doordat ik last kreeg van hartkloppingen die soms enkele minuten dan wel enkele uren aanhielden. Atrium Septum.Defect is zelden op op latere leeftijd waarneembaar.( Zoek op internet). Nadat ik was geholpen in UMC Rotterdam kon ik na zes dagen weer naar huis toe.Het is een behoorlijke ingreep maar het resultaat is voor mij perfect.

Karin, 22-12-2012 21:37 #5
Hallo.
ik heb eerdaags een afspraak in het ziekenhuis.want mis ook een tussenschotje.dus gaan ze er wat tussen zetten.heeft iemand dit al eens meegemaakt.ben er wel van geschrokken

Femke, 23-11-2009 10:52 #4
Hallo, ik ben een vrouw van 41 jaar en heb een aangeboren hartafwijking (morbus ebstein) Nu is er ook ASD ondekt en daar moet ik waarschijnlijk aan worden geholpen. Heeft iemand ervaring met zo'n afwijking en operatie? Graag hoor ik ervaringen van anderen.

Michel Spruijt, 10-07-2009 12:48 #3
Ik hoop dat er in de toekomst betere informatie gegeven word over de risico's die een kind loopt als het hieraan geopereerd word. Wat niet verteld word is dat bijvoorbeeld het parapluutje los kan schieten. Hierdoor is mijn dochter 45 minuten gereanimeerd voor ze aan een ECMO kon. Zorg dus dat als ze een ingreep als dit doe n dat er een ECMO standby staat! Deze zijn namelijk niet altijd beschikbaar! Hier lees je wat er KAN gebeuren… www.amber-spruijt.nl

Connie, 12-12-2007 15:01 #2
Inderdaad te weinig info op latere leeftijd, veel vragen die niet beantwoord worden jammer als je het zo nodig hebt.

M. J. C. Mesman, 12-10-2007 21:38 #1
Informatie over een ASD op latere leeftijd ontbreekt. Wat zijn de risico's? Wat de levensverwachting na sluiting? Welke beschadigingen treden er op aan hart en longen na een jarenlange overbelasting? Is dit nog te herstellen?

Infoteur: Noemie
Gepubliceerd: 09-02-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!