Kopzorgen door migraine

Kopzorgen door migraine Het leven van een migraine patiënt wordt beïnvloed door angst. Na afloop van een migrainecrisis gaat het lijden verder met de angst voor de volgende aanval. Door deze angst leven migrainepatiënten continue met veel stress, maar stress is juist een van de factoren die een migraineaanval uitlokt. Hoe kun je deze vicieuze cirkel doorbreken? Is er een mogelijkheid voor migrainepatiënten om te leven zonder angst? Voor Frida van Beek is de angst voor een aanval altijd aanwezig. Frida: “De migraine beheerst mijn leven. Ik kan nergens naar toe zonder de angst voor een nieuwe aanval. Als ik naar een feest moet, heb ik de avond van tevoren buikpijn, en wil ik er niet heen, veel te bang voor de hoofdpijn.” Frida is hierop geen uitzondering. Veel migrainepatiënten hebben last van deze angst en dragen dit als een zware last op hun schouders. Het belemmert hen in hun normale levenswijze, en op den duur wordt de angst alleen maar groter. De omgeving van de patiënt begrijpt vaak niet wat er precies speelt. Zij denken dat migraine hetzelfde is als hoofdpijn en nemen het vaak niet serieus. Onderzoek wijst uit dat de ziekte voorkomt bij één op de tien mensen in de westerse wereld, met name vrouwen zijn vaak de dupe van deze ziekte. Migraine is dus wel degelijk iets om serieus te nemen.

De onzichtbare ziekte

“Tijdens een aanval krijg ik hevige hoofdpijn die meestal gepaard gaat door misselijkheid, overgeven en overgevoeligheid voor licht en geluid.” Vertelt Frida.”Soms is het zo heftig dat ik mezelf opsluit in een donkere kamer. Zo’n aanval kan soms enkele dagen duren.” De symptomen die Frida hier opnoemt zijn de belangrijkste kenmerken voor zware migraine. Ook kunnen mensen last hebben van veranderingen van stemming, extreme vermoeidheid, honger of kou. Het lichaam kan vocht vasthouden en ze krijgen een opgezette maag of gaan extreem geeuwen. Een ander verhaal is van Lisa van Leeuwen. Zij heeft al jaren last van migraine en zij heeft daarbij ook last van aura’s. Lisa: “Het ging lange tijd goed met mij maar vandaag heb ik weer een aanval gehad. Ik was net brood aan het smeren toen ik een deel van mijn rechterhand mistte. Even later begon de aura op te komen. Het zweet brak mij uit, uit angst? of gewoon als symptoom erbij. Ik weet het niet maar het beheerst echt mijn leven.” Een aura, waar Lisa het over heeft is een soort van waarschuwing voor een aanval. De patiënt ziet randen rondom voorwerpen, schitteringen voor de ogen of een blinde vlek waardoor het gezichtsvermogen sterk vermindert. Zo’n aanval grijpt diep in het leven van de patiënt. Onverwachte aanvallen zorgen ervoor dat zij afspraken niet kunnen nakomen, niet of maar half kunnen werken en thuis van anderen afhankelijk zijn, wat ook weer een bron van stress en schuldgevoelens met zich meebrengt. Migraine wordt ook wel een onzichtbare ziekte genoemd, vaak niet herkend door de omgeving, maar de tol die deze ziekte eist is onmiskenbaar. Migraine dwingt veel patiënten om hun activiteiten te beperken en in bed te blijven.

Triggers

Over de oorzaak van migraine is weinig bekend. Er zijn verschillende theorieën maar een sluitend bewijs heeft nog niemand geleverd. Wel is er na onderzoek onder verschillende patiënten een lijst samengesteld van zogenaamde ‘triggers’, factoren die een migraineaanval uitlokken. Bij vrouwen spelen hormonen vaak een rol bij een migraineaanval. Veel vrouwen hebben migraineaanvallen voor of tijdens de menstruatie. Ook kan pilgebruik invloed hebben op de migraine. Een welbekende trigger is licht. Te fel of flikkerend licht kan een migraineaanval veroorzaken. Ook heeft het eetpatroon invloed op de migraineaanvallen, sommige voedingsmiddelen worden door patiënten genoemd als uitlokkers, bijvoorbeeld alcohol en chocolade. Waar Frida en Lisa vooral last van hebben is de angst voor een aanval, en juist deze angst is de grootste trigger voor een aanval. Frida: “Zeker als ik ergens naar toe moet, maar ook als het gewoon een drukke dag is op mijn werk ben ik bang voor een aanval en denk ik steeds: “Als ik nu maar geen aanval krijg.” Juist op die momenten gebeurt het altijd.”

Migraine: eigen schuld?

Veel migrainepatiënten zoeken hulp bij een alternatieve arts zoals een acupuncturist, een homeopaat of een kruidendokter. Deze alternatieve geneeswijzen hebben één overeenkomst; ze verklaren de ziekte allemaal vanuit verstoringen van het evenwicht in het lichaam. De verantwoordelijkheid van migraine leggen deze geneeswijzen dus bij de patiënt zelf. Volgens hen is migraine geen neutrale aandoening die je overkomt en waaraan je niets kunt doen. Door het lichaam in balans te krijgen zal jou lichaam zichzelf genezen en kun je van je migraine afkomen, beweren de homeopaten. Frida, Lisa en andere patiënten blijken toch niet zo tevreden over deze alternatieve geneeswijzen. Lisa: “Bij mij had het totaal geen effect. Mij werd verteld dat ik dagelijks moest zingen en zoemen om een aanval te voorkomen. Ik voelde me hierdoor een beetje belachelijk en het hielp ook niet. Door deze behandeling kreeg ik ook het gevoel dat ikzelf de oorzaak ben van mijn migraine, omdat de arts mij vertelde dat de migraine het gevolg is van mijn onevenwichtige lichaam.”

Medicijnen

Ook via de normale geneeskunde is migraine niet te genezen. Bij een beginnende migraine zal de arts proberen de verschijnselen te verminderen door het voorschrijven van een paracetamol zetpil van 1000mg. Ook kan hij tegelijkertijd iets geven tegen de misselijkheid en het braken, dit dan wel in de vorm van een zetpil omdat het anders weer uitgebraakt wordt door de patiënt. Bij ernstige gevallen zoals die van Frida en Lisa zal de arts het medicijn Imigran voorschrijven. Imigran bestrijdt de symptomen van migraine en werkt bij de meeste patiënten snel, binnen een half uur. Het heeft weinig bijwerkingen maar vergis je niet, want dit is zeker geen onschuldig middeltje! Het vernauwt de bloedvaten en er moet dus voorzichtig mee omgegaan worden. “Ik was opgelucht toen de dokter mij Imigran voorschreef,” vertelt Lisa. “Tijdens een aanval nam ik een Imigran en heel even hielp het. Maar na een uur kwam de hoofdpijn weer terug, dit keer nog erger dan hiervoor. De hoop op een goed werkend medicijn heb ik opgegeven en de angst voor een aanval is alleen maar toegenomen.”

Het doorbreken van de vicieuze cirkel

Er is dus geen definitieve oplossing voor migraine. Maar hoe zit het dan met de angst die het leven beheerst van veel migrainepatiënten? Deze angst maakt de migraineaanvallen juist erger. De patiënten zitten in een vicieuze cirkel waar ze niet uit kunnen. Frida: “Ik heb er onderhand genoeg van dat de migraine mijn leven beheerst. En dan mag ik nog van geluk spreken dat ik geen last heb van aura’s.” Er is wel een oplossing voor migrainepatiënten met angst voor een aanval. Het is mogelijk de angst te bestrijden om het leven met migraine wat draaglijker te maken. Als patiënten minder angst hebben voor een aanval kunnen de aanvallen ook verminderen, maar dan moeten zij er wel zelf aan werken. Mogelijk moeten verschillende soorten behandelingen uitgeprobeerd worden, voordat men de behandeling vindt die doeltreffend is, maar het is de moeite zeker waard. Veel bezoeken aan de therapeut, veel teleurstellingen en vooral veel geduld zijn er voor nodig om de angst voor een aanval te verminderen. Ook is het erg belangrijk dat je aan je omgeving vertelt waar je mee bezig bent. Op deze manier kunnen zij proberen wat meer begrip te tonen en zul je het ook minder eng vinden om afspraken af te moeten zeggen vanwege de hoofdpijn. Omdat je weet dat je vrienden je begrijpen, ben je minder bang voor een aanval en kunnen de aanvallen in de loop der tijd zelfs minder worden.

Het besluit van Frida en Lisa? Zij moeten een arts raadplegen om een geschikte basisbehandeling te vinden die de angst doet verdwijnen of deze minstens verzacht. Een doeltreffende psychische behandeling kan er bij deze patiënten voor zorgen dat de vicieuze cirkel migraine-stress-angst doorbroken wordt.
© 2007 - 2020 Eveliene84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Migraine hoe kom je er van af?Migraine hoe kom je er van af?Als je last hebt van migraine, dan weet je hoe belangrijk het is om snel van de hoofdpijn af te zijn. Een migraine aanva…
Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook…

TBC (Tuberculose)TBC (Tuberculose)TBC is een afkorting voor tuberculose. Tuberculose is een bacterie. TBC is waarschijnlijk een ‘menselijke ziekte’ geword…
ASD: Atrium Septum DefectASD: Atrium Septum DefectWat is ASD ? Het gaat om het gaatje tussen de linker en rechterboezem van het hart, dat na de geboorte met een klepje mo…

Reageer op het artikel "Kopzorgen door migraine"

Reacties

Thomas, 14-11-2011 20:55 #4
Migraine beheerst een groot deel van mijn leven, de eerste aanval kreeg ik op mijn 15de.
Ik heb een opleiding MBO afgerond in de ICT, heb hier ook 2 jaar in gewerkt maar ik kreeg dusdanig hoofdpijn elke dat ik dit heb moeten opzeggen. Het was een grote stap, maar elke dag met de angst van migraine was voor mij niet te doen.

Zover ik weet heb ik een zware vorm van migraine. Het begint met het zien van vlekken die steeds groter worden, bijna altijd aan de rechterkant van me zicht. Hierdoor word ik erg duizelijk en krijg ook steken aan de linkerkant van me hoofd. Al na 30 minuten ben ik aan een oog zo goed als blind en lezen of focussen is er al niet meer bij met het andere oog. Ik word ook erg misselijk. De pijn word bij mij met de minuut erger, van een doffe pijn tot scherpe steken in me slaap en in mijn ogen. Helaas heb ik sinds een jaar ook nog eens verlammings verschijnselen erbij gekregen, dit is mij nu 2 maal overkomen waarbij ik het gevoel kwijt raak in mijn benen en armen. De aanvallen zijn erg slopend, ik word al snel erg moe maar door de pijn is het voor mij onmogelijk om in slaap te vallen met alle gevolgen van dien.

De aanvallen met pijn duren ongeveer 12 uur lang, maar 2 dagen erna loop ik nog steeds raar rond. Gelukkig heb ik dit nu misschien 1 of 2 keer in de 6 maanden, maar de angst verlaat mij geen dag.

Het is moeilijk voor mij om toe te geven, maar tijdens de aanvallen denk ik vaak "dit hoeft van mij niet meer".

Heb al een MRI scan gehad en verschillende medicijnen, maar tot nu toe heeft nog niets geholpen. Artsen weten niet wat ze ermee aan moeten, of schrijven van alles voor waardoor ik compleet verdoofd word.

Hopeloos word ik ervan. Nooit gedacht dat ik zo zou denken, maar de pijn is zo overweldigend dat je niet anders kan.

Lisanne, 24-01-2011 17:34 #3
Vandaag heb ik een migraineaanval gehad. Ik ben 15 jaar oud en het was weliswaar een lichte vorm van migraine. Ik kreeg eerst last van een vlek in mijn rechteroog, die na 10 minuten verdween. Hierna kwam de hevige hoofdpijn en misselijkheid op. Na ongeveer 3 uur heb ik een paracetamol ingenomen en deze werkte al in een uur. Mijn hoofdpijn verdween meteen hierdoor. Ik ben nu wel bang dat ik dit misschien vaker kan krijgen.

Ellis, 04-11-2008 15:32 #2
Even over die migraine ik heb het zelf ook ik ben nu 15 jaar. Ik heb nu 4 keer ongeveer een zware migerene aanval gehad. Dan moest ik altijd met spoed naar het ziekenhuis toe. Dan had ik hoofdpijn en was ik verlamd. Ik kon dan ook niet meer praten. Ik wil even zeggen dat somige mensen denken dat het niks is of gewoon aanstellerij. Ik moet toegeven op het moment dat ik dan in het ziekenhuis lig heb ik het gevoel dat ik dood ga ik heb dan zo veel pijn. De angst die je je hele leven hebt is ondragelijk.

Anneke Schoten, 12-10-2008 00:16 #1
Ik ben moeder van drie kinderen en leidt een heel druk leven. Ik heb heel vaak gedacht dat al die drukte er de oorzaak van was dat ik zovaak migraine had. Dan moest ik weer een halve of hele dag naar bed en dat kon eigenlijk niet. Op een gegeven moment was ik zo wanhopig dat ik alles aan greep om er maar vanaf te komen. Ik las een boekje van Miranda Spanjaard?mij totaal onbekend- over het voorkomen van migraine en dat boek heeft mijn leven totaal veranderd, eigenlijk ongemerkt. Wat zij schrijft over migraine was zo nieuw en zo verrassend voor mij dat ik er nu nog steeds van sta te kijken. Ik heb het al meer dan vier maanden geleden gelezen en mij braaf aan haar aanbevelingen gehouden en gisteren zei mijn man heel verbaasd joh, volgens mij heb jij helemaal geen migraine meer de laatste tijd en ik besefte ineens dat ik al zeker drie maanden geen migraine meer heb gehad! Echt ongelooflijk als je dat ineens beseft! Dat boek was dus echt fantastisch! En daarom wil ik het aanbevelen aan iedereen die veel migraine of zware hoofdpijnen heeft. Voor mij heeft het dus geweldig gewerkt. Je kunt zelf kijken op deze site http://home.casema.nl/mirandaspanjaard/migraine_ukuntervan_af.htm

Annemarie, moeder van drie drukke kinderen.

Infoteur: Eveliene84
Gepubliceerd: 15-02-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!