InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bewusteloosheid

Bewusteloosheid

De hersenen zorgen voor een helder bewustwijn. Als dit te kort schiet door bijvoorbeeld tekort aan zuurstof of glucose, kunnen de hersencellen niet goed functioneren en kan er een bewusteloosheid ontstaan. Bewusteloosheid kan wijzen op een ernstige ziekte, maar dit is niet altijd het geval.

Wat is bewusteloos

  • Bewusteloos: de patiënt reageert niet op aanspreken, pijnprikkels of schudden.
  • Verminderd bewustzijn: de patiënt reageert op aanspreken door middel van bewegingen op aansprekingen, oogbewegingen, opent de ogen en is te wekken, maar reageert suf en afwezig.
  • Coma: de patiënt is langdurig bewusteloos en niet te wekken.
  • Flauwte: dit zijn de kortdurende wegrakingen of flauwtes.

De bloedsomloop zorgt voor voldoende zuurstof in de hersenen. De hersenen hebben één vijfde deel van de ingeademde zuurstof nodig om te kunnen functioneren. Er is in de hersenen geen mogelijkheid om extra zuurstof op te slaan. Dus als de zuurstoftoevoer naar de hersenen geblokkeert wordt ontstaat er binnen tien tot twintig seconden bewusteloosheid.

Flauwvallen ( syncope, collaps)

Het flauwvallen heeft tal van oorzaken en is meestal onschuldig, alhoewel het wel veel angst oproept bij de patiënt.
Oorzaken van flauwvallen zijn:
  • schrikken
  • angst
  • het zien van bloed
  • het krijgen van een injectie
  • warme en benauwde omgeving

Bij al deze oorzaken gaan de bloedvaten in de buik wijd open staan en zakt het bloed als het ware naar onderen. Patiënten worden licht in het hoofd, gaan wazig zien, zuchten, transpireren of bleek zien en kan dan ineens plotseling wegzakken. Meestal duren deze flauwtes niet langer dan een paar seconden en zijn onschuldig.

Plotselinge bewusteloosheid door circulatiestilstand

Door een hartstilstand kan ventrikelfibrileren optreden. Bij ventrikelfibrileren komt de bloedsomloop stil te liggen. Op deze manier krijgen de hersenen geen zuurstof meer en treedt er bewusteloosheid op. Dit gaat zo snel dat de patiënt vaak niks meer uitbrengen kan omdat de ademhaling ook via de hersenen wordt geregeld. Dit is een ernstig spoedgeval omdat er na vier minuten stilstand van de bloedsomloop hersenbeschadiging kan ontstaan.

Flauwte bij ouderen

Oudere mensen die medicijnen gebruiken tegen een hoge bloeddruk, kunnen de bloedvaten ook wijder gaan openstaan. Als deze mensen opstaan, zakt het bloed als het ware ook naar onderen en kan er een kortdurende flauwte ontstaan. Ook hier schiet de bloedvoorziening in de hersenen te kort. Een aantal seconden na het opstaan worden patiënten licht in het hoofd, duizelig en kortdurend bewusteloos. Dit heet orthostatische hypotensie: lage bloeddruk door rechtop staan. Patiënten die hier last van hebben moeten er aan denken dat ze rustig opstaan uit een zittende of liggende positie. Kunnen zich bij het opstaan beter vasthouden totdat de duizeligheid weer over is, voordat ze beginnen te lopen.

Hartblock

Soms treedt bij oudere mensen een kortdurend hartblock op. Hierbij stagneert heel even de bloedsomloop en raakt de patiËnt kortdurend bewusteloos. Meestal komt de patiënt binnen een minuut weer bij met een rood gezicht. Dit heet een Adam- Stokes aanval en kan heel plotseling en onverwacht optreden.

Bewusteloosheid direct na een ongeval

We spreken bij een ongeval pas van een hersenschudding als de patiËnt door een harde klap op het hoofd bewusteloos is geweest en geheugenverlies heeft. Als de bewusteloosheid niet langer dan een kwartier duurt spreken we van een lichte hersenschudding, meestal kan de patiënt zich niet herinneren wat er gebeurt is. Dit gat in het geheugen mag niet groter zijn dan een uur. Er kunnen ook klachten als hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid optreden. De meeste klachten hiervan gaan binnen drie dagen vanzelf weer over en moet de patiënt een aantal dagen rustig aandoen.

Als de bewusteloosheid langer als een kwartier heeft geduurd, of het gat in het geheugen groter is als een uur spreken van een zware hersenschudding. Hierbij kan er wel sprake zijn van hersenbeschading en moet de patiënt in ieder geval door een arts gezien worden.

Bewusteloosheid enige uren na een ongeval

Door een harde klap op het hoofd kan er een bloedvaatje in de hersenen gescheurd zijn en langzaam bloed lekken. Het bloed kan in de hersenen nergens heen en kan na enkele uren tot bewusteloosheid leiden omdat andere delen van de hersenen en de bloedvaten afgekneld worden. Om deze reden wordt na een klap op het hoofd ook altijd 24 uur lang het wekadvies gegeven en mag de patiënt niet alleen blijven. Is de patiënt niet te wekken dan moet hij met spoed ingestuurd worden. Dit hoeft niet altijd te gebeuren na een harde klap op het hoofd, mensen die bloedverdunnende medicijnen gebruiken lopen hier ook een verhoogde kans op.
Gerelateerde artikelen
Bewusteloos vallen of flauwvallenBewusteloos vallen of flauwvallenBewusteloos vallen of flauwvallen is een toestand waarin men in een abnormale slaap geraakt. De oorzaken zijn altijd ter…
Bewusteloos raken, symptomen en behandelingBewusteloos raken, symptomen en behandelingBewusteloos raken is niet hetzelfde als een coma of flauwvallen. Deze drie begrippen worden nogal eens met elkaar verwar…
Wat gebeurt er als je flauwvalt?Wat gebeurt er als je flauwvalt?Flauwvallen gebeurt zo snel dat je het meestal niet kunt tegenhouden. Je wordt plotseling draaierig en voor het weet lig…
Hersenschudding: symptomen en behandelingHersenschudding: symptomen en behandelingEen hersenschudding treedt vaak op na een ongeval, waarbij de hersenen gedurende korte tijd door elkaar geschud zijn. De…
Kinderen en hersenschuddingKinderen rennen doorgaans redelijk onbesuisd door het leven. Een goede val hier en daar is dan ook vrijwel onvermijdelij…

Reageer op het artikel "Bewusteloosheid"

Reacties

Mireille, 10-11-2016 00:08 #4
Ik heb een vraag, mijn dochter van 13 jaar is deze avond in het internaat flauw gevallen, zij zou gedurende 10 min geen reacties vertoond hebben of zelfs maar enig teken van terug bijbels te komen. ZIJ is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis waar ze niks hebbe gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn. ik stel mij vragen bijbehorende 10 min bewustloos zijn is dit mogelijk zonder gevolgen of reden

Leo Clemens, 02-05-2014 14:42 #3
Hallo,

Ben tijdens mijn fietstocht van werk naar huis op wo 23 april 2014 bewusteloos afgevoerd naar het ziekenhuis.
Vlg omstanders was ik bezweet en verward. Inmiddels allerlei onderzoeken gehad waarvan van de laatste een EEG nog geen uitslag. Nog niets gevonden van de andere onderzoeken.
Zijn er mensen met toevallig dezelfde ervaring?
In totaal duurde de bewusteloosheid circa 1,5 uur.

Voel mij momenteel goed.

Graag jullie reacties.
met vriendelijke groet

Leo Clemens

Astrid Schotting, 16-03-2012 16:55 #2
Hallo,
Zo'n 12 jaar geleden heb ik een ongeval gehad tijdens mijn werk op de manege in Sneek.
Ik ben door een paard heen en weer geslingerd in de stand waar dat paard stond.
Doordat mijn toenmalige collega vertelde wat er gebeurd was, weet ik het ook.
Ik ben van links naar rechts gesmeten door het paard, ik weet nog wel dat ik de naam van het paard gilde, daarna is het licht bij mij uitgegaan.Mijn collega vertelde dat ik met de linkerkant van mijn hoofd tegen de ijzeren voerbak ben aangesmeten, ik ben een half uur bewusteloos geweest.Mijn jukbeen aan de linkerkant was doormidden(deze breuk zat niet zo heel ver van de slaap verwijderd),dus ik mag van geluk spreken.Ik kwam bij toen de ambulance binnenreed.Wat ik nog kan herinneren is dat ik heel suf was, niet duizelig en niet misselijk, maar wel een barstende hoofdpijn had.In het ziekenhuis ben ik niet in de scan geweest.Volgens de arts had ik sowieso een lichte hersenschudding.Waar ik al die jaren nog dagelijks last van ondervind, is het volgende:mijn kortetermijngeheugen laat me geregeld in de steek, sneller hoofdpijn en sneller vermoeid.
Ik kan soms in de supermarkt staan, niet wetende wat ik ook alweer kwam doen of halen moest.Ik kan soms ook niet meer op woorden komen, terwijl ik ze een dag ervoor nog had gezegd.Het komt wel weer, maar een duurt een tijdje.
Hadden ze mij destijds in het ziekenhuis niet in de scan moeten doen, vooral omdat mijn bewustzijnsverlies een half uur duurde? Ik ben 41.

Rosie, 14-06-2011 18:31 #1
Ik ben inmiddels 16 en ik weet niet wat ik heb. Ik ben echt ontzettend vaak moe en eigenlijk altijd extreem duizelig. Ik hallicuneer regelmatig en weet af en toe gewoon niet wat ik doe of waar ik ben. Ik val ook regelmatig flauw. Ik ben naar de dokter geweest, maar die heeft niets kunnen vinden. Ik moet zeggen dat ik helemaal neit depressief ben. Tuurlijk heb ik af en toe wel mijn momenten, maar geef toe wie heeft het nou niet.
Weet iemand meer van dit probleem? Laat het alstublieft weten. Ik wordt steeds banger wanneer ik weer flauwval.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 30-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!