InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > EHBO bevriezing

EHBO bevriezing

EHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een ongeluk(je) heeft gehad. Het gaat echt om de Eerste Hulp. Dit zijn de basisprincipes van de EHBO, die iedereen kan en mag toepassen.

Eerstegraads bevriezing

Bij een eerstegraads bevriezing is de huid bleekgrijs en pijnlijk. Het beste kun je de bevroren lichaamsdelen opwarmen en vooral voorkomen dat de bevriezing uitbreidt. Wees wel voorzichtig met warm water, het slachtoffer kan namelijk zelf niet goed voelen hoe heet het water is en bij te heet water heb je kans op brandwondjes.

Tweedegraads bevriezing

De huid is bij een tweedegraads bevriezing zeer pijnlijk. Hij vertoont blaren gevuld met helder vocht, of juist met bloederig vocht. Deze blaren moet je altijd intact laten. Het beste kun je ze afdekken met een gaasje of zo, om infecties te voorkomen. Wrijf niet over het slachtoffer heen, dan raakt de huid extra beschadigd. Warm de bevroren lichaamsdelen bij voorkeur op met lichaamswarmte.

Derdegraads bevriezing

Bij een derdegraads bevriezing is de huid spierwit, voelt hard aan en is gevoelloos. Net als bij een tweedegraads bevriezing is het belangrijk de bevroren lichaamsdelen op te warmen met lichaamswarmte. Dek wonden af met schoon verband of een doek en breng het slachtoffer zo snel mogelijk naar het ziekenhuis!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "EHBO bevriezing"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 23-02-2007
Subrubriek: Ziekten
Special: EHBO
Medische informatie…
Schrijf mee!