InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pulmonale hypertensie

Pulmonale hypertensie

Pulmonale hypertensie De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft aan het VU medisch centrum een Vidi-subsidie toegekend van 600.000 euro voor onderzoek naar pulmonale hypertensie. Het onderzoek zal zich voornamelijk richten op het hartfalen dat bij pulmonale hypertensie optreedt. In het bijzonder op de oorzaken van het hartfalen, op het specifieke moment waarop de rechter hartspier faalt en op de manieren om het hartfalen te voorkomen.

Wat is pulmonale hypertensie

Pulmonale hypertensie is een zeldzame, progressieve en ongeneeslijke aandoening van de bloedvaten in de longen. Bij patiënten met pulmonale hypertensie zullen de bloedvaten in de longen zich geleidelijk gaan vernauwen. Door deze vernauwingen zal de druk in de bloedvaten van de longen stijgen. Met name de rechter hartspier, die de longen van bloed voorziet, ondervindt daardoor meer weerstand bij het pompen van bloed. De rechterzijde van het hart zal zich daarom moeten aanpassen om het bloed door de longen te kunnen blijven pompen. Met als gevolg dat de rechter hartkamer zich zal vergroten. Als de druk in de longen verder blijft stijgen zal het hart steeds meer moeite krijgen om het bloed door de longen te blijven pompen. Indien dit onvoldoende lukt zal er zuurstofgebrek en hartfalen optreden.

Oorzaken

Door de geleidelijke vernauwing van de bloedvaten in de longen stijgt de bloeddruk. Er is dus sprake van een zogenoemde hoge bloeddruk in de longen. Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen die de doorbloeding van de longen kunnen belemmeren en op deze wijze pulmonale hypertensie veroorzaken.
  • aangeboren hartafwijkingen
  • medicijnen (bijvoorbeeld bepaalde dieetpillen)
  • HIV-infectie
  • bloedklonteringen
  • longembolieën
  • leverziekten
  • erfelijke aanleg
  • bindweefselziekten

Symptomen

Pulmonale hypertensie wordt vaak vastgesteld als de patiënt al langer klachten heeft. Er wordt in veel gevallen namelijk te laat gedacht aan pulmonale hypertensie als mogelijke aandoening. Dit komt voornamelijk omdat de klachten zo algemeen zijn. Met als gevolg dat de aandoening bij het vaststellen van de diagnose meestal al in een vergevorderd stadium is. Patiënten met pulmonale hypertensie kunnen de volgende symptomen hebben.
  • ongewone moeheid
  • kortademigheid
  • pijn op de borst
  • flauwvallen, bijna flauwvallen of duizeligheid
  • opzwelling van de enkels
  • dikke voeten
  • hartkloppingen
  • heesheid en hoest
  • vergrote lever en opgezette buik
  • koude en blauwe handen

Pulmonale hypertensie kan uitsluitend worden vastgesteld na uitgebreid onderzoek door een arts.

Diagnose

Verschillende onderzoeken moeten worden uitgevoerd om uiteindelijk de diagnose te kunnen stellen. Het is namelijk van belang om andere ziekten uit te sluiten. Denk hierbij aan het maken van een röntgenfoto van hart en longen om te zien of het hart vergroot is of dat de longvaten vergroot zijn. Ook kan een echocardiogram worden gemaakt om de afmetingen van het hart, de hartfunctie en de bloedstroom te bepalen. Een hartcatheterisatie kan de bloeddruk in de longvaten meten en met een ECG kan worden onderzocht of er sprake is van hartritmestoornissen of een verdikking van de hartspier. Daarnaast kan een longfunctietest, een longbiopsie en een leverfunctietest worden uitgevoerd. En tot slot kan een bloedonderzoek worden gedaan om na te gaan of er wellicht sprake is van een auto-immuunziekte.

Behandeling

De behandeling bestaat tot op heden voornamelijk uit het toedienen van geneesmiddelen om de druk in de longslagaders te verminderen.
© 2008 - 2017 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pulmonale arteriële hypertensie: Aandoening aan de longenPulmonale arteriële hypertensie: Aandoening aan de longenPulmonale arteriële hypertensie is een levensbedreigende progressieve aandoening gekenmerkt door abnormaal hoge bloeddru…
Hartfalen, oorzaken en gevolgenIeder jaar sterft ongeveer 4% van de Nederlanders aan de gevolgen van hartfalen. Hieronder vallen meer mannen (62%) dan…
Aandoeningen: oorzaken van hartfalenHartfalen is het onvermogen van het hart om voldoende bloed rond te pompen. Het hart is niet in staat goed te pompen. De…
Hoge bloeddruk in de longenHoge bloeddruk in de longenDe bloeddruk in de longen ligt altijd lager dan in de rest van het lichaam. Is 120 over 80 een normale bloeddruk, in de…
Voeding en hoge bloeddrukVoeding en hoge bloeddrukHeb je wel eens last van een hoge bloeddruk? En weet je er geen blijf mee? In onderstaand artikel vind je er nuttig info…
Bronnen en referenties
  • VU medisch centrum

Reageer op het artikel "Pulmonale hypertensie"

Reacties

Tinekevdven, 23-11-2012 13:20 #3
Op dit moment ben ik 55 en heb deze ziekte al ruim 2 jaar pulmonalehypertensie. Ben erg moe, kan niet veel meer zoals zitten en liggen. Lopen is al erg vermoeid er is in bespreking om te kijken of er nog een medicijn is ik wordt er een beetje depri van om eerlijk te zeggen en ook begrijpen de mensen mij niet, zeker als het over roken gaat dan ben je al meteen een zeur.

Fatima, 03-10-2011 15:54 #2
Ik ben momenteel 39 jaar en in juni dit jaar is er bij mij ook PHA vastgesteld. Ik vind het ook heel erg moeilijk om nu alles op een lage standje te moeten doen.En Ria ik begrijp volkomen je reactie.het is moeilijk als je je levenlang op 200% heb gedraaid. Maar het valt niet mee als je nog 2 kleine meiden hebt. Alleen nu moeten we aan ons zelf denken en alles opzij leggen om het niet erger te maken. Laten we hopen dat ze snel iets op kunnen vinden zodat we gewoon met ons leven door kunnen gaan.

Ria van Tol, 16-02-2010 07:00 #1
Na vele onderzoeken in Oss en Nijmegen, hebben artsen dit ziektebeeld bij mij neergelegd. Ik vind het moeilijk er mee te leven omdat ik altijd wel een actief persoon was. Nu moet alles op zijn laagste stand gedaan worden en dit moet een mens leren. Maar misschien slaat de nieuwe medicatie aan, en is het ietsje makkelijker leven.

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 08-10-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!